• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

oldy skrev 2013-08-28 12:53:38 följande:
    Det är över två veckor sedan detta började. Mensvärk i mage, rygg, ljumskar, i underlivet (alltså i hålet!) & ibland tom i höfterna.. Väldigt behagligt smile5.gif Fick även en blödning från tappen i samband med att detta startade, men den var då opåverkad. 
    Sen dess har det blivit starkare & lite smärtsammare för varje dag. Men absolut hanterbart & ungefär lika ont som vanlig mensvärk (som jag hade tagit ipren mot).
    Enligt bm så behöver det inte vara tecken på att nåt är på gång.. Obestämd

Idag åkte jag till Ullared. Hade smärtsamma förvärkar i bilen hela vägen dit (ca en timma), absolut hanterbara men jag orkade inte prata med de andra i bilen, hade så ont så funderade på om vi skulle vända så jag kunde åka hem och lägga mig istället. 
    Väl inne på Gekås hängde jag över vagnen & lunkade runt sakta men säkert på barnavdelningen. Hade en del värkar där med & blev riktigt dålig i magen.

Puh, nu är jag hemma igen. Det var nog sista gången jag gjorde en utflykt som höggravid!  
    Usch, tungt!

BM på föräldragruppen sa att det är bra att ha lite långtråkigt de sista veckorna innan BF, "uttråkade" kvinnor klarar smärtan bättre än kvinnor som sysselsatt sig med grejer in i det sista. Så håll dig hemma och slappa nu.

Jag har sammandragningar till och från, och världens värk i ljumskarna + nypkänslor i underlivet. Men förvärkarna jag hade nattetid är helt borta. Skumt att jag hade mer känningar i vecka 31 än vad jag har nu sex veckor senare...
  • Sara H
    oldy skrev 2013-08-28 13:53:21 följande:
    Haha åh så bra! smile1.gif tråkigt har jag verkligen haha.

Ja konstigt att det är borta. Min bm säger att sånt kan komma & gå, så det är säkert som det ska vara smile1.gif

Hur trivs du i föräldragruppen?
    Hehe, det blir inte så mycket till föräldragrupp för oss. Första träffen var vi med på, och det var trevligt. Kul att träffa andra par som väntar jämngamla barn. Andra besöket förra veckan var jag dubbelbokad med besök hos BM, som tog dubbelt så lång tid som planerat eftersom jag blev skickad på UL. Så jag var med de sista 30 minuterna typ. Den sista träffen är imorgon och den missar jag också eftersom jag ska på vändningsförsöket. Ja ja. Jag var iaf med på amningsinfon, och den gav mig mer än vad föräldragruppen gjort. Även om jag alltså missat typ 60 %.

Hur var föräldragruppen för dig?
  • Sara H

Tack Oldy och Stora My!

Just nu är jag mest nervös över att jag måste vara fastande från kl. 20 ikväll. Jag får inte ens ta ett glas vatten, och jag dricker vanligen som en hel blomrabatt. Sjuuukt mycket - hela tiden!

Har fått uppmaningen att ta med BB-väskan ifall förlossningen sätter igång eller om det blir akut KS. Är väldigt ovanligt, men kanske bra att ta det säkra före det osäkra.

Hoppas bara att bebisen inte blir påverkad. Att det ev. gör ont på mig gör inget, så länge det inte drabbar lilleman.

• Sara H

Åh, så spännande Madelenee!

Låter ju som att det är på gång eftersom du inte känt nåt alls förut. Så ringa till Förlossningen kan du ju alltid göra, även om det kanske inte är dags att åka än. Bara för att höra vad de säger om läget.

Lycka till! Håller tummarna!

• Sara H
    oldy skrev 2013-08-28 16:36:33 följande:
    Stackars dig! Vilken tid är det imorgon? Jag ska hålla tummarna för dig!
    Tack!

07.30 är det dags. Hoppas verkligen att det lyckas!
  • Sara H
    ThereseMariaH skrev 2013-08-28 18:17:31 följande:

Hoppas vändningsförsöket går bra SaraH :) Vaknade nu precis efter att ha sovit i två timmar. Skönt, men det är ju inte så många timmar till att man ska lägga sig igen. Och nu börjar knodden bli livlig där inne. Som vanligt. Ikväll kan gärna värkarna komma. Nu är jag utvilad :)

Tusen tack! Hoppas värkarna lyssnar på dig.
  • Sara H
    Stora My skrev 2013-08-29 11:44:42 följande:
    Sara: hur har det gått?
    Tyvärr misslyckades vändningsförsöket. Fyra gånger försökte läkaren, två åt varje håll, men icke. Lilleman var bestämd på sin sak, och hjärtljuden var helt opåverkade efteråt, så han är säkert jättenöjd nu.

Det stora dilemmat är istället vart jag ska föda. Här i Halmstad nekas jag dessvärre en vaginal förlossning, då de inte har tillräcklig rutin. De är dock väldigt kunniga på KS, vilket i sig känns tryggt. Barnmorskan som var med hela tiden idag tyckte att det var väldigt sunt av mig att vilja ha en vaginal förlossning. Så både hon och läkaren var väldigt positiva till att skicka mig till Helsinborg eller Malmö, där man har god vana vid sätesförlossningar.
    Dock är det ca 1 timmes resväg till Helsingborg. Malmö är för mig helt otänkbart med tanke på avståndet.
    Över huvud taget är tanken på en förlossning i en annan stad, ett främmande sjukhus i ett helt annat län avskräckande. Känns otryggt, även om bemötandet säkert är kanon. Men det kanske är värt det? Barnmorskan sa att det säkert lär gå jättebra. Bebisen är inte särskilt stor nu, strax under 3 kg, och mitt bäckenmått är säkert helt ok sa läkaren (jag har inte gjort nån röntgen än), så de fysiska förutsättningarna lär inte vara nåt hinder i nuläget.

Så nu vet vi inte hur vi ska göra. Läkaren ska ringa vid 13-tiden imorgon, och då behöver vi ha fattat ett beslut för att planeringen ska kunna gå vidare. Det är verkligen jättesvårt detta. Jag får skriva en för-och-emot-lista. Min man kommer inte hem förrän sent ikväll, och det är ju ingen idé för mig att försöka bestämma detta själv innan dess, utan honom. Jag vill ogärna bli snittad - kan inte riktigt peka på konkret varför, det är en allmän känsla bara - utan föredrar att föda vaginalt om förutsättningarna finns. Men som sagt, avståndet och ett helt annat sjukhus är lite skrämmande... Och det kan ju sluta med akut KS i alla fall? Kriterierna för en sätesförlossning är ju mycket kräsnare än för en vanlig förlossning. Klurigt värre...
  • Sara H
    Stora My skrev 2013-08-29 13:32:06 följande:
    Sara: Oj, oj, oj! Förstår du har en hel del att fundera nu. Synd att vändningsförsöket inte gick som det skulle. FInns det någon chans att bebisen själv vänder på sig eller är rumpan fast där nere?
    När de gäller att åka till Helisingborg så går det säkert bra fastän det ligger en timme bort.
    Jag har också en timme till BB och oroar mig lite om vi ska hinna in i tid när jag är omföderska och det kan gå så mycket snabbare än förra gången.
    Att du inte vill ha snitt förstår jag till fullo. Det är mitt största orosmoment nu, att något blir fel och att det blir akut snitt denna gång. Om det är nödvändigt för att bebisen mår dåligt så visst, då är det jättebra att det finns men annars vill jag också föda vaginalt. Har ju testat båda och mådde så mycket bättre i kroppen av vanlig födsel.    
    Ja, det är det som väger tyngst, att jag tror att återhämtningen går snabbare och bättre efter en vaginal förlossning. Förutsatt att det går som det ska såklart. Men enligt BM är det ingen skillnad på sjukhuset är i Halmstad, återhämtningen, hemgången och amningen ser i stort sett likadan ut mellan de som fått KS och de som fött vaginalt. Men ja, jag vet ändå inte...
  • Sara H
    fru mia skrev 2013-08-29 16:16:22 följande:
    Vilken jobbig situation Sara H! Kan inte någon annan läkare testa att vända honom? Gjorde det ont? Oldy: De närmar sig för dig, hoppas bebisen sätter full fart :)
    Ja, minst sagt! Det var två olika läkare som försökte. När de båda gjort två ordentliga försök var, konstaterade överläkaren att det helt enkelt inte går. Vändningen ska gå lätt, det ska inte vara motstånd på det här viset.

Stundtals var det smärtsamt, eftersom han gjorde sånt motstånd. Det var liksom inte meningen att det skulle gå. Mest var det bara väldigt obehagligt, men så fort de släppte magen så kändes det bra igen, då var det inte mer med det.
  • Sara H
    madelenee skrev 2013-08-29 21:54:27 följande:
    Idag 15.34 fick vi våran lilla Julia i v 39+1. Stor tjej, 3840g och 51 cm. Vi kunde inte vara mer lyckliga jämt nu :)
    Åååhh, grattis! Jag har tänkt på dig idag, att nu har det säkert blivit bebis efter alla känningar igår.
    Gick allt bra?
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?