• maria91

HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(

Blev nekad snitt på usö! Vet inte vad ja ska göra nu? Jag vägrar att föda vaginalt?! Men hon tvingar mig verkligen.. så bäva ledsen kommer få panik snart.. :'( va gör man nu?!?!

• Svar på tråden HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(
  • maria91
    SysterEmelie skrev 2013-05-22 15:37:36 följande:
    Jag jobbar inom sjukvården men jag vet faktiskt inte vad som gäller med lagar och regler. Men det känns orimligt att neka en kvinna kejsarsnitt om hon är införstådd med riskerna och ev komplikationer som kan uppstå. Men som sagt jag vet inte, träffar du rätt läkare så är det nog inga problem. Men jag kan nog rekommendera Karlskoga om du ska föda vaginalt. Där är chansen större att dom har mer tid för dig. Plus att dom är underbara rent generellt Man kan få åka dit och kolla om man vill. Gå in på orebroll.se och leta dig fram till deras sida. Hoppas att du får den förlossningen som känns bäst för dig. Lyssna inte på alla andra. Kan rekommendera en bok också, Att föda av Gudrun Abascal. Den har hjälp mig mycket med att förbereda mig för inför fl. Hon säger en klok sak. DU är expert på att föda DITT barn. Alltså ska du få den förlossningen du önskar så långt det bara går.

Åå tack så mkt! :) Jag tänkte jag skulle ringa till sjukhuset nu å prata men vet inte riktigt vilket nr ja ska ringa. Till själva förlossningen känns ju fel?! Kanske ska be min bm ta kontakt med en annan bm där å sen gå via den vägen? Men som sagt, tack för ditt stöd, dina förslag å dina åsikter! Sånt behövs! :)
  • maria91
    SysterEmelie skrev 2013-05-22 15:59:15 följande:
    Tack föresten ja det närmar sig nu. Känner mig rätt färdig med graviditeten.

Så spännande!! :) Hoppas allt går bra för dig å att din förlossningen blir kanon! :)
  • SysterEmelie

Bra fråga faktiskt, men ring förlossningen. Säg som det är att du inte vet vart du ska vända dig. Eller så frågar du din BM.

Det var så lite så, jag ger gärna förslag och tips om det kan hjälpa lite i alla fall. Jag blir så trött på duktiga människor som talar om precis hur det ska vara. Dom kan aldrig någonsin sätta sig in i din situation. Jag brukar säga till mina patienter att, du står din verklighet närmast. Ingen annan kan veta hur det är att vara du.
    Tyvärr inom sjukvården så måste man ibland skrika och gråta sig till det man vill ha eller behöver. Skamligt men sant.

Kan dock verkligen rekommendera boken i fall du gillar att läsa. Även om du inte ska eller vill föda vaginalt så ger den bra tips och råd.

Stor kram till dig, stå på dig!

• maria91
    SysterEmelie skrev 2013-05-22 17:19:22 följande:
    Bra fråga faktiskt, men ring förlossningen. Säg som det är att du inte vet vart du ska vända dig. Eller så frågar du din BM. Det var så lite så, jag ger gärna förslag och tips om det kan hjälpa lite i alla fall. Jag blir så trött på duktiga människor som talar om precis hur det ska vara. Dom kan aldrig någonsin sätta sig in i din situation. Jag brukar säga till mina patienter att, du står din verklighet närmast. Ingen annan kan veta hur det är att vara du. Tyvärr inom sjukvården så måste man ibland skrika och gråta sig till det man vill ha eller behöver. Skamligt men sant. Kan dock verkligen rekommendera boken i fall du gillar att läsa. Även om du inte ska eller vill föda vaginalt så ger den bra tips och råd. Stor kram till dig, stå på dig!

Tack igen! KRAM
  • Bittersweet me

Åh, jag läste en intressant artikel om det här för inte så länge sedan (tror det var i Läkartidningen) där en läkare skrev om att kvinnor bör ha rätt att själva fatta beslut om kejsarsnitt. Tror jag har länken i datorn, kan leta efter den imorrn!

• Marie Curie
    maria91 skrev 2013-05-22 07:06:20 följande:
    Tack för alla svar å frågor å allt som ni skriver. Vet att de är för att hjälpa. Jag blev nekad för att hon tyckte de va bästa sätt att föda vaginalt. Hon sa lixom inge mer. De va bara, vi kommer göra allt för att du ska känna dig trygg under en vaginalt förlossning. De va inge prat om snitt alls!! :/ jag vet mkt väl att de ändå sättet annars är att föda vaginalt. Jag kände min oro ifrån vecka 18 ungefär de va förens då jag börja förstå att de var på riktigt jag var gravid.. :( Jag känner mig typ lurad, våran bm så klart å tydligt att jag skulle få snitt eftersom jag är så pass rädd "anser hon" så att hon är rädd att mitt psyke ska ta skada. Jag kommer prata med henne på fredag och se om de finns något att göra annars kommer jag försöka så gott jag kan med att lugna mina nerver för en Sahindal förlossning! KANSKE någon har några bra tips som kan hjälpa mig OM jag nu tvingas till en vagina förlossning.
    Baserat på vad du skriver i detta inlägg tycker jag det är tydligt varför du (tyvärr) blev nekad snitt. Du låter inte övertygad utan öppnar (troligen omedvetet) upp för en dialog om vaginal förlossing och erkänner det som ett alternativ.

Du avslutar tex med:

"KANSKE någon har några bra tips som kan hjälpa mig OM jag nu tvingas till en vagina förlossning"

Detta tolkar iaf jag som att du inte alls är helt övertygad om att snitt är enda alternativer för dig, en läkare skulle troligen tolka det som att du helt enkelt inte vet ditt eget bästa. Jag tror du måste vara mycket mer bestämd om det verkligen är snitt du vill ha. Om det är så finns inga alternativ och inga "tips" från andra skulle kunna vara till hjälp. För jag lovar om "tips" är det du behöver då bör du istället be din bm om hjälp eftersom de är experter på sådant.
  • Bittersweet me
    Bittersweet me skrev 2013-05-22 23:48:35 följande:
    Äh, jag googlade fram den redan nu! Läs igenom, skriv sen ut några exemplar och dela ut på USÖ!

www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/04/...-/
    Nu såg jag att det inte gick att följa länken. Jag testar en gång till! Klicka här, så hoppas jag att det funkar. Språket är kanske lite akademiskt, men jag tycker att det är intressant läsning + att de hänvisar till forskning och inte bara åsikter. 
Svar på tråden HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(