Inlägg från: Bittersweet me |Visa alla inlägg
  • Bittersweet me

HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(

Åh, jag läste en intressant artikel om det här för inte så länge sedan (tror det var i Läkartidningen) där en läkare skrev om att kvinnor bör ha rätt att själva fatta beslut om kejsarsnitt. Tror jag har länken i datorn, kan leta efter den imorrn!

• Bittersweet me
    Bittersweet me skrev 2013-05-22 23:48:35 följande:
    Äh, jag googlade fram den redan nu! Läs igenom, skriv sen ut några exemplar och dela ut på USÖ!

www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/04/...-/
    Nu såg jag att det inte gick att följa länken. Jag testar en gång till! Klicka här, så hoppas jag att det funkar. Språket är kanske lite akademiskt, men jag tycker att det är intressant läsning + att de hänvisar till forskning och inte bara åsikter. 
  • Bittersweet me
    Maria 434 skrev 2013-05-27 10:30:29 följande:

Varför tycker du det? Kostnader för snitt är mycket högre för den redan överbelastade sjukvården än normal förlossning.
    Är du beredd att betala själv för att få snitt? 
    Som det står i debattartikeln i Läkartidningen:

"Många hävdar att kostnaderna är större för förlossning med kejsarsnitt än för vaginal förlossning. DRG-ersättningen till sjukhusen är också högre för kejsarsnitt. En sådan beräkning räknar emellertid endast med direkta kostnader för respektive förlossningssätt. Tar man hänsyn till den beredskap som krävs när en påbörjad vaginal förlossning bryts och i stället avslutas med kejsarsnitt samt kringkostnader för postoperativ och neonatal vård, dvs att man jämför kostnader för planerad vaginal förlossning och planerat kejsarsnitt, blir kostnaderna mer likvärdiga [11]. Således bör den ekonomiska aspekten inte vägas in vid planering av förlossningssätt, vilket vi inte heller tror är vanligt förekommande i Sverige."  (Siffrorna i hakparentes är en fotnot som hänvisar till Arbets- och referensgruppen för perinatologi. Kejsarsnitt. Svensk förening för obstetrik och gynekologi (SFOG); 2010. ARG-rapport nr 65. om du inte orkar klicka dig in på artikeln.)
  • Bittersweet me

Det är inte så mycket en åsiktsfråga, som fakta, att man kan beräkna kostnaderna på olika sätt. Sedan kan man väl säga att det är mer av en åsiktsfråga hur man vill värdera de beräkningarna, vilket också görs i två av de texter du länkar till. Den tredje (den från barntotal.se) tar väl mest parentetiskt upp kostnadsfrågan. 

Alla de texter som du länkar till verkar (efter min snabba genomläsning) ändå peka åt samma håll – att en förlossningsrädd kvinnas rädsla är värd att tas på allvar och går före de eventuella extrakostnader som den orsakar. Det ser också (återigen: efter min snabba genomläsning) ut som att alla skribenterna förespråkar adekvat information och någon form av samtal/behandling för den gravida, för att få bukt med rädslan, oavsett om det sedan leder till snitt eller vaginal förlossning.

Svar på tråden HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(