• maria91

HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(

Blev nekad snitt på usö! Vet inte vad ja ska göra nu? Jag vägrar att föda vaginalt?! Men hon tvingar mig verkligen.. så bäva ledsen kommer få panik snart.. :'( va gör man nu?!?!

• Svar på tråden HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(
  • maria91
    SysterEmelie skrev 2013-05-22 08:43:05 följande:
    Hör med din BM om du kan få föda i Karlskoga i stället då. Dom gör ju kejsarsnitt där med.

Ååh ja! Jag trodde inte de gjorde snitt i Karlskoga. Ska ta upp de på fredag med min bm!
  • zbaby

Det här kanske låter hårt och hemskt men jag kan verkligen inte förstå hur man kan vara så rädd för att föda? Jag har fött två barn vaginalt och det har varit både smidigt och smärtfritt, inga skador heller. Jag hade problem med njurarna båda gångerna och de sade att de kanske måste snitta i förtid för att inte utsätta kroppen för mer.. Men då blev jag livrädd!! Snitt är ett nederlag och en skräck för mig.. Men om det skulle behövas skulle jag självklart göra det!
    Om man är så otroligt förlossningsrädd att man inte vågar föda utan utsätter sig för ngt så onaturligt och farligt som snitt tycker jag att man ska överväga en graviditet över huvud taget.. Eller iallafall få hjälp innan man planerar en graviditet..

• maria91
    zbaby skrev 2013-05-22 11:56:16 följande:
    Det här kanske låter hårt och hemskt men jag kan verkligen inte förstå hur man kan vara så rädd för att föda? Jag har fött två barn vaginalt och det har varit både smidigt och smärtfritt, inga skador heller. Jag hade problem med njurarna båda gångerna och de sade att de kanske måste snitta i förtid för att inte utsätta kroppen för mer.. Men då blev jag livrädd!! Snitt är ett nederlag och en skräck för mig.. Men om det skulle behövas skulle jag självklart göra det! Om man är så otroligt förlossningsrädd att man inte vågar föda utan utsätter sig för ngt så onaturligt och farligt som snitt tycker jag att man ska överväga en graviditet över huvud taget.. Eller iallafall få hjälp innan man planerar en graviditet..

Ja man får ju såklart tycka vad man vill! Så ditt sätt å tycka kan jag väl inte klaga på! Men nu var det så att de var inte meningen att jag skulle bli gravid. Enligt läkare var min pojkvän steril. Men min önskan å hans gick ändå! En dag gjorde jag ett test för att jag inte fått min mens å de centrum ett starkt pluss!! SEN för de andra så viste jag inte att ja var såhär rädd, de kom i vecka 18-20 som jag skrivit tidigare... Om jag fixa välja skulle jag väl självklart inte vilja vara rädd å jag skulle vilja föda vaginalt å ha samma inställning som du men tyvärr så är ju folk rätt så olika!!
  • zbaby

Maria, menade inget illa.. Men vet också att det finns hjälp att få.. Ge det en chans först. Lovar verkligen att en förlossning är inte otäck eller farlig, jag skrattade igenom mina. Barnmorskorna är underbara, de kommer få dig att tänka på annat.. Stort lycka till!

• maria91
    zbaby skrev 2013-05-22 12:19:42 följande:
    Maria, menade inget illa.. Men vet också att det finns hjälp att få.. Ge det en chans först. Lovar verkligen att en förlossning är inte otäck eller farlig, jag skrattade igenom mina. Barnmorskorna är underbara, de kommer få dig att tänka på annat.. Stort lycka till!

Jag hoppas de löser sig å på ett eller annat sätt så gör det ju de. Tack! :)
  • SysterEmelie

Jo visst gör dom snitt där. Dom har ingen barnläkare nattetid annars så är det typ som USÖ. Jag ska föda där hade jag tänkt. Bara 14 dagar kvar

• maria91
    SysterEmelie skrev 2013-05-22 12:30:49 följande:
    Jo visst gör dom snitt där. Dom har ingen barnläkare nattetid annars så är det typ som USÖ. Jag ska föda där hade jag tänkt. Bara 14 dagar kvar

Okej! :) Om jag nu inte lyckas få snitt som jag vill å önskar så kommer vi oxå åka dit! Ååh spännande, nu kan den ju komma när som! Lycka till :)
  • tredjegångengillt
    maria91 skrev 2013-05-22 12:56:59 följande:

Okej! :) Om jag nu inte lyckas få snitt som jag vill å önskar så kommer vi oxå åka dit! Ååh spännande, nu kan den ju komma när som! Lycka till :)
    Du kan väl också begära att få träffa en annan läkare? Annars tycker jag att du ska vända dig till Patientnämnden (eller motsvarande) i ditt landsting och be om råd över var du kan vända dig. Be även din BM om råd för hur du ska få till en second opinion.

Du har rätt till medbestämmande i din vård. Även om man inte kan "beställa" ett kejsarsnitt, så måste ni hitta en lösning som du kan känna dig trygg med. 
  • maria91
    tredjegångengillt skrev 2013-05-22 13:34:11 följande:
    Du kan väl också begära att få träffa en annan läkare? Annars tycker jag att du ska vända dig till Patientnämnden (eller motsvarande) i ditt landsting och be om råd över var du kan vända dig. Be även din BM om råd för hur du ska få till en second opinion. Du har rätt till medbestämmande i din vård. Även om man inte kan "beställa" ett kejsarsnitt, så måste ni hitta en lösning som du kan känna dig trygg med. 

Ja men precis. Jag ska ringa till Karlskoga först blir det problem där med så ska jag prata med min bm på fredag. Min sambo skulle kolla upp de där reglerna idag å vilka lagar det är som faktiskt gäller.
  • SysterEmelie

Jag jobbar inom sjukvården men jag vet faktiskt inte vad som gäller med lagar och regler. Men det känns orimligt att neka en kvinna kejsarsnitt om hon är införstådd med riskerna och ev komplikationer som kan uppstå. Men som sagt jag vet inte, träffar du rätt läkare så är det nog inga problem. Men jag kan nog rekommendera Karlskoga om du ska föda vaginalt. Där är chansen större att dom har mer tid för dig. Plus att dom är underbara rent generellt Man kan få åka dit och kolla om man vill. Gå in på orebroll.se och leta dig fram till deras sida.
    Hoppas att du får den förlossningen som känns bäst för dig. Lyssna inte på alla andra. Kan rekommendera en bok också, Att föda av Gudrun Abascal. Den har hjälp mig mycket med att förbereda mig för inför fl. Hon säger en klok sak. DU är expert på att föda DITT barn. Alltså ska du få den förlossningen du önskar så långt det bara går.

Svar på tråden HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(