• Myra

Fertinova Helsingfors

Ni som gjort äggdonation i Finland, Fertinova. Vi var på besök där i början på Mars för första besöket. Äggdonationen kostar en summa. Men i min värld trodde jag att första besöket skulle ingå i hela äggdonations behandlingen. Proverna kan kan förstå men inte besöket. Totalt gick det på 300 euro. 170 för besöket.
    Hur har det varit för er?

• Myra
    ah11 skrev 2014-04-09 17:04:29 följande:
    Ja då har vi äntligen fått vår behandlingsplan från Fertinova Helsingfors.
    Som det ser ut nu planeras insättning i maj.
    Äntligen händer det nåt  Glad
    Hur har det gått för er?
  • Myra

Ringde försäkringskassa igen. Dom skickar inte ens ut en påminnelse till landstinget om beslut. Nu är det snart 6månader sen jag skickade in första ansökan. Fick preliminära beslutet 1,5månad efter det o där dom övervägde att avlå min ansökan. Skickade in mina synpunkter och väntar på slutgiltiga beslutet. Har pratat med både FK o landstinget och dom är överhoppade med jobb. Hon på Landstinget sitter själv med hela stockholm (eller södermanland). FK har fått indikationer att det inte ens är någon ide att skicka ut påminnelsen. Tydligen värre i skåne. Det gick ju så snabbt att få det preliminära beslutet. 
    Det är helt sjukt att det ska ta sådan lång tid och att det bara är en som sitter och jobbar med det.  Vad gör dom om hon blir sjuk?

• Myra

Nu fick jag brev från FK, Lanstinget har sagt att det finn inga undantag för dom som passerat 40 för ersättning. Jag motiverade att jag inte fått den vård jag har rätt till för jag stod i kö sen innan 39. Jag har möjlighet att ge mina synpunkter igen. Men lär nog inte gå vägen. Får väl gå på att jag vill veta varför jag inte fått vården eller något. 

Då ställer mig i sällskapet att gå vidare till Förvaltningsrätten. 

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2014-06-10 22:58:04 följande:
    Tråkigt att höra Myra :(

Hur lång tid tog det att få beslutet?
    Oj jätte länge, skickade in första brevet i någon vecka innan jul har jag för mig, första brevet kom efter 1,5 månad och då skickade jag in mina synpunkter. Sen tog det enda fram till nu, Det är en person som sitter på alla ansökningar och jobbar och dom hinner inte med. Jag har till den 25:e Juni på mig att ge synpunkter igen innan avslaget. 
  • Myra

Det här är i Stockholm, vet inte vart du bor. Tydligen är Skåne värst. Hoppas det går fort för er.

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2014-06-11 22:49:50 följande:
    Fast det spelar nog ingen roll var man bor, kontoret som har hand om ÄD-ansökningar finns i Visby…
    Försäkringskassan ja men det som tog tid är Lanstinget man tillhör som försäkringskassan alltid frågar om man har rätt till ÄD IVF mm. 
  • Myra

Avslaget damp ner i lådan idag från FK. Har 3v på mig att skicka in min överklagan till förvaltningsrätten. Blev förvånad att överklagan till förvaltningsrätten går via FK. 

Någon som överklagat och skickat in på tips?
    Det dom bla vill ha med är varför jag vill att beslutet ska ändras och hur. 

Skrev ett ganska utförligt brev när jag hade möjlighet att ge mina synpunkter som jag tyckte att jag fick med väldigt mycket, ska ha det som underlag och korrigera det. Har inte läst den på länge men den borde funka. 

• Myra

Överklagan till förvaltningsrätten är inskickad nu på semestern. Hann få ett brev när jag kom hem från förvaltningsrätten med hur det går till när man blir delgiven information från dom.

Någon spm vet hur lång tid det kan ta med förvaltningsrätten?

• Myra

Fått veta från Fertinova att kötiden framflyttad en månad till. Så troligen November. Det är 18 par före oss. Men så många före oss får man kanske räkna med att det kanske blir i December. 

Svar på tråden Fertinova Helsingfors