• Myra

Fertinova Helsingfors

Hej. Någon som vet hur man hittar Socialstyrelsens riktlinjer för äggdonation.
    Vill ha lite koll vad som gäller och när jag ska söka ersättning hos försäkringskassan.
    Har passerat 40 och får inga gratis försök i mitt landsting men läst att försäkringskassan går på Socialstyrelsens riktlinjer. Letat som en galning men inte hittat.

• Myra

Ohh tack för länken, ska läsa den när jag kommer hem.
    Nu har jag fått tid till kliniken i Helsingfors och första tiden som dom hade var i början på Mars. Hade hoppats på att jag kunde ställamig i kö redan nu men man ställs i kö när man är på första mötet. Kändes lite surt. Kötiden är 6 månader men kan gå ner till 4 beroende på donatorer.
    Fick tag på försäkringskassan också och fick lite förklarat. Landstinget gör tydligen en medicinsk bedömning. Var lite oförbereddnär hon ringde och hon rabblade mycket termer och kände att jag var lite för jobbstressad. Men jag var intresserad av att veta om mina chanser till ersättning när jag är över 40. Skulle inte vara några problem men Fattade inte hur det var med bedömningen när landstingen bedömer när Stockholm har en gräns på 40. Får nog läsa länken ikväll o se om det hjälper mig.
    Men en lämplighetsutredning från psykolog, journalkopior från tidigare behandling och fertilitetsutredning ska med och behandlingsplan från kliniken i Finland. Men den får jag skicka efteråt när jag har haft mitt första möte.

• Myra

Har mailat lite med Kliniken i Finland. Jag förstod att man kunde ta blodprover i sverige innan besöket men tolkade det som något prov skulle man ta på kliniken förutom spermieprovet. Jag är så glad att dom kan svara på svenska men ibland blir det något ord som blir tokigt men lätt att lita ut förutom ibland. 
    Hur gjorde ni med era prover?
    Är det för tidigt att ta proverna redan nu eller blir det för långt mellan till Mars?
    Någon som bor i stockholm som gjort lämplighetstestet hos psykolog, har ni tips på någon man kan gå till?
    Finns det någon som är lanstingsansluten? kostnad om det inte varit ansluten till lanstinget?

• Myra

Dustpuppy: ja jag läste att busspriser inte får vara äldre.tänkte jag skulle fixa så snabbt som möjligt så allt skulle vara klart. Men får nog vänta ett par månader, iallafall efter årsskiftet. Vi har tid början på mars. Men kom på att jag har för mig att försäkringskassan måste ha provsvar också eller om jag var helt ute o cyklade. Utlåtande från psykolog ville dom i allafall ha så det ska jag fixa så jag kan skicka med i ansökan. Ska läsa om blodprovet också hur dom vill ha.

• Myra

Längtan1970: ohh vad spännande att få höra din resa.

• Myra
    Längtan 1970 skrev 2013-11-06 22:01:43 följande:
    Hej Myran, Tänkte berätta om vårt besök hos IVI Valencia 2013-11-04. Vi hade med oss testsvar på blodproverna inför besöket. . Proverna kostade oss här i Stockholm för 2000 kr. Faktiskt hade varit billigare att göra dem där. Det var vänligt mottagande och vi fick en kontaktperson som var med oss hela tiden. Fick träffa Dr Remohi och ställa alla frågor vi hade och han tog verkligen tid på sig och svarade tydligt. Vi diskuterade om att få 2 ägg vid transfer men han rekommenderade inte det. Detta var pga min ålder(43 år). Efter ultraljud så ville dem att vi ska göra några prover till som heter: För min man: Cariotip, fibrosis quistica och för mig: antitrombina, proteina S, proteina C, APCR, ACA IgG, ACA Igw, Homocist plasmatica, cariotipo, och 2 till. Vi kunde göra proverna där för 1100 euro och idag fick vi veta att proverna kostar oss här hemma för runt 10000 kr. Känns jobbigt att det ska behöva vara så jobbigt och tufft med alla kostnader även här hemma. Efter att vi har skickat svaren så startar vi behandlingen vid slutet av december och då behöver vi åka dit till mitten av januari 2014. Vi pratade ingenting om donator men fick skriva och fylla i massa papper och blev fotograferad. Hoppas att inte glömt nåt. Vill gärna att det ska hända här och nu. Känns att det tar evigheter innan det är dags. Förlåt för fel stavning eller grammatiks fel, är så dålig på att skriva. Hoppas jag har kunnat svara några av dina frågor. Om det är nåt mer du undrar skriv gärna så svarar jag gärna. Kram.
    Tack för din berättelse. 
    Vad är alla dessa prover för något egentligen dom vill ha svar på? Hormon prover mm kan jag förstår men det låster som mycket mera. 
    Era första prov i sverige ni tog, fick ni söka läkare själva för det eller vem skrev remiis för dom?
    Kan man inte gå via husläkaren som skickar remiss för det och man går som på ett vanligt läkarbesök?
    tänkte ringa dom i morgon och kolla.  Proverna verkar ju kosta massor och värt att kolla alla billigare vägar. 
  • Myra
    Längtan 1970 skrev 2013-11-06 22:52:37 följande:
    Tyvärr så fick vi inte hjälp från vårdcentralen. Eftersom alla första proverna är hormonprover och det går inte att få det genom en husläkare. lista på vilka prover vi behövde ta fick vi via mail från IVI kliniken. Då vände vi oss till gynekolog som vi har och han ville ha kontant betalning på 2000 kr. Resten av proverna som vi behöver ta är för blodkärlen och blod tillförsel till och från livmodern. För min man är genetiska ktrl och kromosom odling. Min man syster är överläkare gynekolog fast i Frankrike och vi frågade henne om testerna. Hon tyckte det var mycket professionellt av dem som kollar allt detta. Idag ringde jag tillbaka till vårdcentralen så att boka tid för de nya testerna och fick inte det den här gången heller. Tycker det är otroligt dåligt att vi som behöver hjälp med detta måste betala allt själv. Har du fått veta vilka prover du/ ni behöver ta?
    Vad tråkigt att man inte får hjälp från VC, men det kanske är som med medicin att dom inte får skriva ut alla typer av mediciner och begära vissa blodprover. Som en vanlig gynekolog får bara skriva ut perotime men inte puregon med sprutor. Men jag ska ändå testa med VC där jag bor och se vad dom säger. 2000kr låter väldigt mycket.
    Fick en lista med prover som jag inte fattade. Ifektionsprov och säkert massa hormonprover. HIV, hepatit mm. Alla prover förkortas med bokstäver och jag har inte hunnit kolla upp dom än. 

Men blodkärl och blodtillförsel till livmodern låter avancerat att ta och seriöst. 
    Undera om man kan få tillbaka alla dom utläggen från försäkringskassa också?

• Myra

Ska verkligen försöka se till att hjälper mig på VC.

• Myra
    Dustpuppy skrev 2013-11-07 10:44:56 följande:
    Myra: prover utförda i Sverige får du inte ersättning för. Din mans prover måste vara klara inför första besöket, och vårdcentralen får ta proverna, men många vill inte pga okunskap om utlandsvård. De vill inte tolka proverna eller ta ansvar för dem.

Det finns vägar runt detta, sexuellt överförbara sjukdomar har alla rätt att bli testade för och man behöver inte förklara något. För Stockholm kan man läsa här:

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/.../

Det är antingen gratis eller till landstingstaxa, inte mycket pengar alltså. Då har man sparat lite pengar i alla fall, för hormonproverna/ultraljud får man i värsta fall betala privat för hos en fertilitetsklinik, eller privatgyn/läkare, kostar ofta 100-300 kr/blodprov (och ofta 1000 kr/ultraljud). Med lite tur kan någon forummedlem tipsa om gynekologer i Stockholm som utför testerna till landstingspris, för det är inte förbjudet eller olagligt.

Du kan vänta med dina blodprover och ta dem på plats i Finland på första besöket, det får du ersättning för i efterhand.

/Dustpuppy
    Trodde dom ville ha mina prover innan också. Ska till samma klinik som dig så skönt med dina erfarenhet. 
    Fick tips från min ivf läkare där jag kan ta prover och vul, ska maila dom och kolla vad det kostar. Har svårt att ringa på dagarna så mail är det bästa för mig. tar bara lite längre tid. Har inte fått svar från min vc läkare eller psykologen än. 
    1000kr för en jäkla vul? helt sjukt. har en reserv läkare som jag kan kolla för vul.
    Nu är jag lite osäker på hur det funkar men om dom är anslutna till FK och jag betalar patientavgift så måste dom få ersättning från Fk för resterande kostnad dom har. Så egentligen borden det inte spela dom någon roll vart pengarna kommer från. 100% från pat eller störta delen från FK när patienten betalar besöksavgift. Vet inte om man vågar fråga läkarna om dom tar landstingpris, vill inte väcka en björn som sover. 

Men alla tips om någon känner till någon läkare som för vul till lanstingspris i stockholm.  
Svar på tråden Fertinova Helsingfors