• Myra

Fertinova Helsingfors

Fertilitetsresa skrev 2013-11-07 16:56:17 följande:
    Vul idag slemhinnan 9,2 mm :) Imorgon ringer kliniken och berättar hur det har gått för donatorn på hennes vul! Spännande!!!!
    Vad spännande. Hur tjock ska slemhinnan vara?  Är det bara slemhinnan som ska klaffa när det är dags för att få ägget vid ÄD?
  • Myra

Kan inte slemhinnan bli för tjock också?

Bra att du nämnde vitaminer, jag är dålig på att äta sånt så lika bra att börja…;) 

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-10 17:18:03 följande:
    Nu sitter maken på färjan över... Äggplock imorgon och till det ska det serveras färska spermier! :)
    Ohh vad spännande. När beräknas du åka över? Är det 5 dagars odling dom kör? Vid mina iVF har dom kört 2 dagars odling. Har fått för mig att många odlat längre vid ÄD. 
  • Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-10 17:23:03 följande:
    Ägginsättning för mig på torsdag. Jag åker flyg tisdag kväll :)
    Herregud vad spännande. Sen blir det 2v lång väntan på att testa. Åker du själv eller båda vid ägginsättningen?
  • Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-10 18:50:06 följande:
    Jag åker själv. Maken åkte ikväll och kommer tillbaka på tisdag. Och då åker jag :)
    Funderat lite på det hur man skulle göra. Det är både tid och pengar att åka båda varje gång. Det optimala att bli gravid är ju på gamla hederliga vägen med sex men nu är situationen som det är för oss alla. Har gjort 2 IVF. Man gör sitt på var sitt håll med äggpplock och mannen lämnar sitt prov  men man har ändå varit med båda så mycket som möjligt för att få känslan att man gör barn tillsammans. Men vid en ÄD i ett annat land är det lite speciellare. Man gör sitt på varit håll samtidigt som en annan kvinna skänker sitt ägg till oss. Man gör barn tillsammans väldigt långt borta från varandra. 
    Det är så otroligt overkligt, sjukt och underbart för oss som behöver hjälpen. All tacksamhet till donatorerna. 

Hur tar du dig från flyget till kliniken?
    Funder lite på bästa priset att ta sig till Helsingfors. Flyg eller båt. men det tar samtidigt längre tid med båt.

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-11 21:14:06 följande:
    @myra allt kom inte med... Sistaminuten resa med Viking Line för lite mer än 300kr t
    Oj billigt, man måste vara om sig och kring sig och leta. 
  • Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-12 00:05:48 följande:
    Ja vår förra biljett kostade nästan 5000kr men kolla efter sista minuten!
    Vilken skillnad. Det är ju svårt att vet exakta dagen innan och när det väl drar ihop sig har man inget val.
    Men vad gör man inte för allt det här..;)

• Myra

Vet inte om fler här inne som  är i den andra tråden om ersättning från FK men skriver samma här också så jag får höra vad ni säger. 

Nu har jag fått mina journalkopior från fertilitets och IVF läkaren. Vid sista besöket efter misslyckat IVF står det 

"om vi vill göra ett nytt IVF försök så är vi välkomna men skulle det ej leda till graviditet eller betydande förbättrad embryonkvalitet bör de sannolikt tänka på andra alternativ. Vi har diskuterat äggdonation, fosterbarn idag." 
    Hon skrev även " Haft några spontana graviditeter som slutat i missfall, 5års infertilitet och tillkomst av åldersfaktor. AMH var 0,64 DEC 2010

Det som inte står är att hon kanske, knappt kunde ge oss 5-10%chans att lyckas och att vi betalas själva 35000kr för varje ivf försök.  Kan knappats tänka mig att mina ägg får bättre kvalitet helt plötsligt. Klart att dom vill att vi göra hur många försök som helst och betalar. 

Vad tror ni om journaltexten, låter det negativt eller ok för att kunna få ersättning? 

jag läste också att mitt AMH värde var långt 0,64 2010. Vad är AMH? Har läst om att några har skrift om det vid ÄD i någon av trådarna. 

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-12 19:06:46 följande:
    Amh-värde är ett mått på din äggstocksreserv och därmed även ett mått på hur väl du svara på ivf-behandling dvs hur många ägg du kan få via ivf. Om jag minns rätt är lägsta "okej-värdet" 0,7 allt över 1,0 är bra (OM jag minns rätt). Jag har under 0,2 vilket dom räknas som näst intill obefintligt…
    Mitt AMH togs för över 3 år sen när jag var 37 och nu är jag 40 så undra hur mycket det har gått ner på dom åren. 
    Vi har gjort 2 IVF och massa fertilitetsbehandlingar men jag kan inte minnas att dom nämnt min äggkvalitet tidigare. Att jag inte skulle få så många ägg pga åldern visste jag.
    säkre lite på AMH här på FL och hittade en tråd där ågon skrev att hennes läkare sagt att man kan bli gravid med lågt AMH men det handlade om hur kroppen klarade av det och det blev ofta mf. Jag jag under dom här 3 åren fått 2 mf. 

Hur tyckte du läkarens text var, ser det bra ut för att få ersättning av FK eller ska man be dom skriva något mera?
    Har bara fått journalkopior och ingen direkt utlåtande. Behövs det? 
  • Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-12 19:51:48 följande:
    Ledsen jag kan inget om det:( Har inte variation kontakt med FKän…
    Tack endå..:) Så svårt det här med FK och man vill så gärna ha svar direkt och orolig att det ska stå fel i journalen. 
Svar på tråden Fertinova Helsingfors