• Andreas02

Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?

Min sambo vill inte använda cykelhjälm nu när hon börjat cykla igen efter vintern. Jag har märkt att hon fler gånger cyklat iväg utan hjälm och när jag påmint henne om hjälmen så har hon "genererat" sagt att nä inte denna gång. Och jag har typ svarat med "Nå, du väljer själv". 

Det konstiga här är att vi ifjol köpte en ny cykel till henne och en hjälm hon säger att hon gillar. Hjälmen var i princip i konstant användning under fjolåret och hon sade de känns bra med hjälm. Under vintern fyllde en av hennes väninnor år och till henne köpte vi också en hjälm och sambon påtalade för henne hur viktigt det var att använda hjälm. Hon har även berättat att hon sett två cykelolyckor redan i vår.  

Det kanske inte händer så mycket cykelolyckor, men de finns väl en orsak till att folk använder hjälm och jag skulle gärna se min sambo göra det också. Dessutom så bor vi i en större stad med mycket trafik och dåliga cykelvägar.

Har ni några tips på hur jag skall lyckas få henne att ta på hjälmen igen?

• Svar på tråden Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?
  • Godnatt
    Skepparen skrev 2013-05-22 10:17:00 följande:
    Cykelhjälmens varande i samhället  är som kejsarens nya kläder. 
    Ja , den kan hindra dig från att få en huvudskada om du cyklar omkull och slår i huvudet. Så långt inget problem, en enkel och billig försäkring som kan komma väl till användning.

Tyvärr ökar även cykelhjälmen cyklistens risktagande och gör på så vis cyklisten mer benägen att råka ut för olyckor. Jag har tidigare cyklat runt 1000-1500 mil per år i åldern 16-25. Jag har dragit omkull vid tre tillfällen. En av gångerna i en serieolycka där vi låg på rulle ett gäng grabbar när en buss stängde förstakillen. Jag vurpade ordentligt, slog av båtbenet och fick ett jack i hakan. Hjälm hade inte hjälpt där. En annan gång fick jag vattenplaning och skrapade upp ben och armar rejält. De tredje gången cyklade jag på fyllan, inte bra, och cyklade rätt in i en parkerad bil. Välte över motorhuven med blåmärken som straff för mitt korkade beslut.

Numera promenerar jag i stan istället och ser alla cyklister som i sina hjälmar verkar att de är odödliga. En del av problemet är att det är för lätt att komma upp i höga hastigheter på cykel trettio-fyrtio knyck är inte svårt att trampa. Problemet där är att förmodligen ingen av dessa jobbpendlare har försökt panikbromsa från fyrtio och se om de kan bemästra hojen tills den stannar.

TS uppvisar en bemästrande och tråkig attityd till sin sambo, förmodligen är det därför hon agerar som hon gör. Hon har tröttnat på Bror Duktigs alla pekpinnar.
    Gäller det ökade risktagandet bara dig eller har du något att backa upp det med att det skulle öka för övriga människor? Ökar bältesanvändning i buss risktagandet med, t.ex. att man sätter sig längst fram i bussen på vänster sida?
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Skepparen
    Godnatt skrev 2013-05-22 10:25:05 följande:
    Gäller det ökade risktagandet bara dig eller har du något att backa upp det med att det skulle öka för övriga människor? Ökar bältesanvändning i buss risktagandet med, t.ex. att man sätter sig längst fram i bussen på vänster sida?
    Har du något att backa upp argumentet att det skulle vara säkrare att sitta långt bak i en buss med?
  • Andreas02

Jag måste erkänna när jag läser genom mina texter ovan att jag kan verka lite hård. De har jag dock inte vart med henne, tvärtom jag låter hon själv bestämma. Inte det enklaste att forumlera sig rätt i text alla gånger. 

Vad jag kommit fram till är att jag och sambon är på olika våglängd när de gäller hur viktigt det är att bära hjälm och sålänge hon i huvudsak använder den är jag nöjd. Slarvar hon ibland, så är det hennes val och inget jag kommer lägga mer uppmärksamhet vid.

• Rabarbapuppa

Andreas, ni har inte barn va?

För från i stort sett samtliga instanser som ett uppväxande barn stöter på i samband med t.ex. vinteraktiviteter eller cykling, skidåkning, kälkar etc (via förskola, skola, annan fritidsverksamhet) kommer dessa itutas att det är hjälm som gäller. Så vid de första stegen på cykel kommer hjälmen vara på barnens huvud, och de lär sig att hjälm har man.

Som förälder tillsammans med barnen i dylika situationer, att då INTE ha hjälm på sig själv, är pedagogiskt självmord.

Får ni barn, då kommer sambon ändra sig. Garanterat.

/Puppa

• lille Birger
    Andreas02 skrev 2013-05-22 09:50:44 följande:
    Tack för alla svar. 

Vi har nu cyklat några gånger tillsamans jag och sambon, kortare occh längre sträckor. Cykelhjälmen har vart på varje gång. Sambon blev till och med sur för att jag cyklade en bit med hjälmen oknäppt, eftersom jag "glömde" det i farten. Det är även hon som plockat fram hjälmarna före vi cyklat iväg. Trodde hon insett hur viktigt det är. 

Men så fel jag hade, precis skulle hon iväg på ärenden till stan och frågade om hon hade allt med?

Nej, inte hjälmen sade jag och gav den till henne. 

Hon tog inte mot den och jag måste ju fråga henne varför?  

Hon svarade med att de är så kort bit och att hon cyklar sakta och försiktigt.  

Jag får väl bara acceptera att hon skyddar huvudet när hon cyklar med mig, men inte när hon cyklar ensam. Förrutom ibland! 
    Kvinnor i den åldern överskattar ofta sin förmåga i trafiken. Det kan även ha med prestige att göra; hon vill leka tuff och spela allanballan inför sina tjejkompisar. Tycker ändå att du har gjort ett ganska bra jobb med henne.
  • camus

En vuxen kvinna måste väl själv kunna avgöra om hon vill ha cykelhjälm eller inte. Släpp frågan! Vem vill vara med någon som håller på trugar med hjälm som om det vore en viktig fråga. Du låter som en bortcurlad och överbeskyddad nittiotalist.

• clarearn

Jag är bekant med två olika personer som förstört sina liv i cykelolyckor, därför förstår jag dig ts. Ja, hon är vuxen, men du och barnet kommer definitivt att drabbas om hon skadar sig. Jag har också varit en cool tonåring utan hjälm, numera tar jag bilen överallt och har inte lust att cykla alls sedan jag sett vad som kan hända.

• tjej87

Är det bara jag som tycker att det är töntigt och puckat att INTE ha hjälm?

Jag har alltid hjälm men tar inte mer risker än jag gjorde i tonåren då hjälmen var töntig och jag cyklade utan... Använder man inte hjälm har man inget att skydda har mamma tutat i oss hela vår uppväxt och jag håller med. Många skulle aldrig åka bil utan bälte men cykla utan hjälm, det gör dom. För mig är hjälmen ungefär samma sak som bilbälte, helt självklart.

• Andreas02

Jag tycker också det är väldigt viktigt med hjälm och även på korta cykelresor, man vet aldrig när olyckan händer. Och nej vi har inga barn ännu. Hon kommer säkert ändra sig sedan. 

Jag tror hon är rädd om sin frysyr och att hon ej vill visa sig med hjälmfrysyr tillika som hon tycker de tar för länge att gå.

Idag skulle vi båda in på stan till ärende, hon träffa en person och jag skulle göra lite ärenden.

Hursom! Jag tog min hjälm och hon valde att cykla utan. Ville inte denna gång alls frågesätta hennes val utan jag fortsatte vår diskussion vi hade på hälft om ett helt annat ämne.

ifjol hade hon hjälmen alla ställen hon cyklade och var väldigt noga med det.    

Har ni något tipstill hur jag skall kunna övertala henne? 

• Skepparen
    Andreas02 skrev 2013-05-24 13:21:19 följande:
    Har ni något tipstill hur jag skall kunna övertala henne? 
    Köp en burka till henne, då är det ingen som ser hennes frisyr.

Allvarligt talat, vad har du för sjukt kontrollbehov? Jag hoppas att din sambo hittar en vettig karl så småningom som inte försöker styra henne som om hon vore ett litet (överbeskyddat) barn. 
  • Sixxty
    Skepparen skrev 2013-05-24 15:43:19 följande:
    Köp en burka till henne, då är det ingen som ser hennes frisyr.

Allvarligt talat, vad har du för sjukt kontrollbehov? Jag hoppas att din sambo hittar en vettig karl så småningom som inte försöker styra henne som om hon vore ett litet (överbeskyddat) barn. 
    Jag gissar att du aldrig träffar någon med en hjärnskada orsakad av en olycka.

Har tyvärr inga bra råd till dig TS förutom att prata med din sambo och förklara varför du känner att det är viktigt att ni båda använder hjälm.
  • tjej87

Du får förklara hur mycket du bryr dig om henne och att det är därför du inte vill att hon ska slå halvt ihjäl sig och få en hjärnskada om olyckan är framme. Att ta onödiga risker är faktiskt ganska egoistiskt och lever man med någon man älskar och det är så enkelt att minska risken så tycker inte jag att det är någon tvekan på vad man bör göra.

Jag skäller på min sambo när han smsar medan han kör, när han släpper ratten och styr med låren och jag har sagt att han inte får cykla till jobbet utan hjälm på huvudet! Det är inget kontrollbehov, det handlar om att jag älskar honom och vill att han ska leva i många många år! 

• cloudberry79

Alltså, man är ju helt pantad om man cyklar utan hjälmen. Man kan laga mycket i kroppen, men "om man bryter huvudet dör man", som min femåring säger (och har fattat). Man kan ju tycka att vuxna människor också ska fatta det, men man kan ju inte tvinga någon att vara rädd om sig. Vi har en närstående som sitter på ett vårdhem som en grönsak resten av livet, han föll med cykeln och han vet inte vem någon är, han vet inte att han varit där i flera år och han har tappat både talförmågan och en stor del av synen.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Tesselajnen

Jag tror det var på 80-talet som reklamen "Den som inte använder flytväst måste vara korkad." kördes för fullt för att få folk att sätta på sig flytväst.

Tyvärr finns det ingen liknande reklam ang cykelhjälmar.

Min personliga åsikt är att utan cykelhjälm ska man inte ge sig ut i trafiken. Bara för att man själv anser att man cyklar lugnt och försiktigt betyder inte att alla medtrafikanter sköter sig. Det kallas inte olycka för att det är planerat om man säger så..... Att inte värdera sin egen säkerhet högre är för mig oförståeligt.

Dessutom de coolaste cyklisterna är de som har riktiga speedade cykelhjälmar, tighta cykeltröjor och tights med "blöja"! Önskar att jag inte var en sån fegis utan kunde dra på mig såna cykelkläder med hjälm och dra iväg, men balansen suger så jag väljer att inte cykla alls för tillfället.

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Arbetsmyran76

Hälsa henne att hon är välkommen till mitt arbete - hjärnskaderehabilitering - kan säga att de skador man får i hjärnan när man ramlar av en cykel och slår i huvudet och hamnar hos oss i regel innebär ett liv som ALDRIG blir sig likt igen .....

• Andreas02

Jag kom över denna tråd igen av en slump och tänkte att jag måste skriva hur det hela slutade. 

Jag berättade hur mycket jag tycker om henne och hur synd det skulle vara om hon körde omkull och slog i huvudet utan hjälm. Berättade hur lätt det kan gå illa om man har otur osv. Frågade slutligen vad hon säger om jag också slutar använda cykelhjälm. Det fick jag absolut ijnte göra, hon var ju rädd om mig.

Vi kom i alla fall överens om att cykelhjälm skall vi båda använda.

Jag tror cykelhjälmen har använts alla gånger sedan dess, förrutom under sommaren när vi var hos hennes föräldrar och skulle cykla ner till en strand o bada. Då hade vi inte tillgång till några hjälmar, men beslöt att nästa gång tar vi med dem också, eftersom tjejen lyckades missa med bromsen och flög över cykeln. Klarade sig turligt nog oskadd! =) 

Tack för all feedback och stöd, ni hjälpte mig påvägen! 

Nu gäller de bara att övertala de vänner som inte ännu använder hjälm...

• mammma

ok, kul att höra att hon börjat använda hjälmen. tur de inte slutatde värre vid vurpan

• cloon

Cyklar man på vägarna i en stad kan det vara smart att ha hjälm iom att man själv inte kan styra över vad som händer. Någon dålig bilförare kan hitta på vad som helst. Men utöver det så tycker jag nog att det verkar vara överkurs att ha hjälm om man kan cykla ordentligt. Det kommer säkert någon lag om hjälmtvång vad det lider.. Storebror gillar ju att skydda folket mot sig själva.

• Arbetsvegan
    cloon skrev 2014-03-04 09:58:23 följande:
    Cyklar man på vägarna i en stad kan det vara smart att ha hjälm iom att man själv inte kan styra över vad som händer. Någon dålig bilförare kan hitta på vad som helst. Men utöver det så tycker jag nog att det verkar vara överkurs att ha hjälm om man kan cykla ordentligt. Det kommer säkert någon lag om hjälmtvång vad det lider.. Storebror gillar ju att skydda folket mot sig själva.
    Ja, eftersom folket är för korkat för att göra det själv. Man vet att cykelhjälm skyddar mot skallskador. Skador som är enormt resursförbrukande för samhället.
    Tjafset om att man inte behöver hjälm är inget annat än tjafs eftersom det bygger på matt risken inte är 100% att få Statistik är i det här fallet oväsentligt, har du mosad skalle så har du oavsett hur stor eller liten risken var från början.
  • Anonym (Tönt)

Hittade denna tråd, hur är de idag med hjälm användningen hos alla som skriver här?

Svar på tråden Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?