• Andreas02

Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?

Min sambo vill inte använda cykelhjälm nu när hon börjat cykla igen efter vintern. Jag har märkt att hon fler gånger cyklat iväg utan hjälm och när jag påmint henne om hjälmen så har hon "genererat" sagt att nä inte denna gång. Och jag har typ svarat med "Nå, du väljer själv". 

Det konstiga här är att vi ifjol köpte en ny cykel till henne och en hjälm hon säger att hon gillar. Hjälmen var i princip i konstant användning under fjolåret och hon sade de känns bra med hjälm. Under vintern fyllde en av hennes väninnor år och till henne köpte vi också en hjälm och sambon påtalade för henne hur viktigt det var att använda hjälm. Hon har även berättat att hon sett två cykelolyckor redan i vår.  

Det kanske inte händer så mycket cykelolyckor, men de finns väl en orsak till att folk använder hjälm och jag skulle gärna se min sambo göra det också. Dessutom så bor vi i en större stad med mycket trafik och dåliga cykelvägar.

Har ni några tips på hur jag skall lyckas få henne att ta på hjälmen igen?

• Svar på tråden Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?
  • lille Birger

Hon är omogen som försöker spela tuff inför andra människor. Skaffa inte barn med denna kvinnan, hon är en dålig förebild för barn.

• Fantasilös

Lille Birger: har inte så mycket mer att kommentera till dig än: hahahaha

Har tyvärr inget tips till dig Ts mer än att säga till henne att du är rädd om henne. Det är tyvärr hennes val.

• Zayco

Jag trodde att man fick välja om man vill ha hjälm om man är över 16 år? Och din sambo antar jag är en vuxen kvinna? 

• Fröken78

Finns hjälmar som ser ut som en krage och så blåser upp sig själva till en hjälm om olyckan skulle vara framme. Svindyr men ett bra alternativ om man inte tycker det är "snyggt" med hjälm.

Kolla länken:
    www.hovding.com/how.php

• Rabarbapuppa
    Trafiksäkerhetsarbete fokuserar ofta på dödliga olyckor och då utgör bilolyckor den största faran. Men i tätbebyggda områden där dödliga olyckor sällan sker, är det oftast cykelolyckor som orsakar personskador.

I Sverige sker fler trafikskador i cykelolyckor än bilolyckor. Det finns också ett jättestort mörkertal inom detta - det är nämligen inte i alla cykelolyckor som varken sjukvård eller försäkringsbolag blir inblandade. 

Kort sagt: Det är jättemycket cykelolyckor i Sverige. Att inte använda hjälm är fullständigt urbota korkat. Jag är själv cyklist (och bilist) och ser dagligen potentiella olyckssituationer. Jag har dessutom en nära kollega på mitt jobb som jag fortfarande har den stora förmånen att få arbeta medav den enkla anledningen att han har använt cykelhjälm. (han är cykelmotionär själv) I en av de incidenter han hamnat i trycktes hjälmens baksida in totalt - men hans skalle klarade sig. 

Du måste fråga sambon rakt ut: Varför använder hon den inte?

Det är inte så ofta man själv står på arslet, men det är den omgivande trafiken och underlaget, samt andra cyklister, gångare och bilar som gör att man löper hög risk att åka av sadeln.

/puppa 
  • Andreas02

- Nja, omogen vet jag inte om hon är. 

- Jo, valet är hennes och jag kan inte tvinga henne. Men jag kan kanske få henne att omvärdera sitt beslut.

- Jo, det är inget tvång. Men tillika snackas det om encykelhjälmslag för alla och inte bara för de som är under 15.  Dessutom är jag rädd om henne, skulle va hemskt om hon skulle köra omkull på grund av en skitolycka och skada sig. 

- Har sett dessa hjälmarna, de är dock opraktiska och måste laddas, samt sen är priset allt för högt.  

• Lilia

Hon är vuxen. Det är inte din sak att lägga dig i om hon har hjälm eller inte. Du pratar om det som om hon vore din lilla dotter.

• lille Birger
    Lilia skrev 2013-05-16 11:16:03 följande:
    Hon är vuxen. Det är inte din sak att lägga dig i om hon har hjälm eller inte. Du pratar om det som om hon vore din lilla dotter.
    Hon beter sig som om hon vore hans tonårsdotter.
  • mammma

hmm, här tjatar också min man på mig att använda cykelhjälm. tycker de är töntigt att använda eftersom väninnorna inte använder.
    han har engång skämt ut mig framför väninnan då han hämtade ut min cykelhjälm då vi skulle ut och cykla, han kom ut efter och sa åt mig du glömde denna. gissa om jag rådnade och skämdes

• ummabdilleh
    Zayco skrev 2013-05-15 13:51:33 följande:
    Jag trodde att man fick välja om man vill ha hjälm om man är över 16 år? Och din sambo antar jag är en vuxen kvinna? 

Svar på tråden Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?