• Andreas02

Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?

Min sambo vill inte använda cykelhjälm nu när hon börjat cykla igen efter vintern. Jag har märkt att hon fler gånger cyklat iväg utan hjälm och när jag påmint henne om hjälmen så har hon "genererat" sagt att nä inte denna gång. Och jag har typ svarat med "Nå, du väljer själv". 

Det konstiga här är att vi ifjol köpte en ny cykel till henne och en hjälm hon säger att hon gillar. Hjälmen var i princip i konstant användning under fjolåret och hon sade de känns bra med hjälm. Under vintern fyllde en av hennes väninnor år och till henne köpte vi också en hjälm och sambon påtalade för henne hur viktigt det var att använda hjälm. Hon har även berättat att hon sett två cykelolyckor redan i vår.  

Det kanske inte händer så mycket cykelolyckor, men de finns väl en orsak till att folk använder hjälm och jag skulle gärna se min sambo göra det också. Dessutom så bor vi i en större stad med mycket trafik och dåliga cykelvägar.

Har ni några tips på hur jag skall lyckas få henne att ta på hjälmen igen?

• Svar på tråden Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?
  • Emmis

Hur man kan skämmas över att vara rädd om sitt liv och välmående genom att använda den skyddsutrustning som finns är för mig obegripligt.
    Jag cyklade mycket utan hjälm i tonåren. Då var det pinsamt. Men då var ju allt pinsamt.
    Och nej, cykla utan hjälm inför mina barn skulle aldrig falla mig in. Man har hjälm när man cyklar. Punkt.

• Andreas02
    Lilia skrev 2013-05-16 11:16:03 följande:
    Hon är vuxen. Det är inte din sak att lägga dig i om hon har hjälm eller inte. Du pratar om det som om hon vore din lilla dotter.
    Ja, det kanske kan tolkas som så. Nej, jag kan inte tvinga henne till något. Det jag vill är att få henne på bättre tankar. Kan gå illa utan hjälm om man har otur.
    mammma skrev 2013-05-16 20:58:41 följande:
    hmm, här tjatar också min man på mig att använda cykelhjälm. tycker de är töntigt att använda eftersom väninnorna inte använder.
    han har engång skämt ut mig framför väninnan då han hämtade ut min cykelhjälm då vi skulle ut och cykla, han kom ut efter och sa åt mig du glömde denna. gissa om jag rådnade och skämdes
    - Du tog väl på dig hjälmen sedan när din man påmint dig? 
    - Det är nog dina vänninor som är löjliga, har ni tagit upp ämnet på tal någon gång. Kanske det bara behöver en knuff i rätt riktning? 
    Emmis skrev 2013-05-16 21:14:34 följande:
    Hur man kan skämmas över att vara rädd om sitt liv och välmående genom att använda den skyddsutrustning som finns är för mig obegripligt...
    Exakt i tonåren kan det vara pinsamt, men i vuxen ålder så är det nog lättja eller de att man är rädd att frysyren förstörs som gör att man undviker att ta på sig cykelhjälmen. 
  • mammma

måste erkänna att jo de gjorde jag den gången men han fick nog höra om de efteråt, numera har jag sagt åt honom att inte skämma ut mig så framför dem.

• Godnatt

Efter tonåren inser man att det inte alls är pinsamt att bära hjälm eller använda bälte på buss. Det är inte döden man ska frukta utan vad sker om man överlever en olycka.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • maercs

Det är viktigt att se tuff ut, även på en cykel När det egentligen inte finns någon som tittar särskilt mycket hur man ser ut på den, utan HUR man cyklar, det är det som betyder något  Säkerheten kommer i andra hand (för vissa).

Jag är inte ytlig men det är viktigt att du ser bra ut
  • Cal XVI Gustf
    Andreas02 skrev 2013-05-17 10:55:10 följande:
    Ja, det kanske kan tolkas som så. Nej, jag kan inte tvinga henne till något. Det jag vill är att få henne på bättre tankar. Kan gå illa utan hjälm om man har otur.
    Du har än så länge inte övertygat oss om att ditt sätt att tänka är bättre än hennes. Då kan det ju bli svårt att "få henne på bättre tankar".
  • rocknroll

Har hellre min "skämmiga" hjälm än spräcker skallen och lämnar mina barn utan sin mamma...

• Andreas02

Tack för alla svar. 

Vi har nu cyklat några gånger tillsamans jag och sambon, kortare occh längre sträckor. Cykelhjälmen har vart på varje gång. Sambon blev till och med sur för att jag cyklade en bit med hjälmen oknäppt, eftersom jag "glömde" det i farten. Det är även hon som plockat fram hjälmarna före vi cyklat iväg. Trodde hon insett hur viktigt det är. 

Men så fel jag hade, precis skulle hon iväg på ärenden till stan och frågade om hon hade allt med?

Nej, inte hjälmen sade jag och gav den till henne. 

Hon tog inte mot den och jag måste ju fråga henne varför?  

Hon svarade med att de är så kort bit och att hon cyklar sakta och försiktigt.  

Jag får väl bara acceptera att hon skyddar huvudet när hon cyklar med mig, men inte när hon cyklar ensam. Förrutom ibland! 

• MajaVira

TS, du verkar ha en ganska nedlåtande och mästrande ton mot din sambo, iallafall får jag den känslan när jag skriver dina inlägg. Hon är väl vuxen?

• Skepparen

Cykelhjälmens varande i samhället  är som kejsarens nya kläder. 
    Ja , den kan hindra dig från att få en huvudskada om du cyklar omkull och slår i huvudet. Så långt inget problem, en enkel och billig försäkring som kan komma väl till användning.

Tyvärr ökar även cykelhjälmen cyklistens risktagande och gör på så vis cyklisten mer benägen att råka ut för olyckor. Jag har tidigare cyklat runt 1000-1500 mil per år i åldern 16-25. Jag har dragit omkull vid tre tillfällen. En av gångerna i en serieolycka där vi låg på rulle ett gäng grabbar när en buss stängde förstakillen. Jag vurpade ordentligt, slog av båtbenet och fick ett jack i hakan. Hjälm hade inte hjälpt där. En annan gång fick jag vattenplaning och skrapade upp ben och armar rejält. De tredje gången cyklade jag på fyllan, inte bra, och cyklade rätt in i en parkerad bil. Välte över motorhuven med blåmärken som straff för mitt korkade beslut.

Numera promenerar jag i stan istället och ser alla cyklister som i sina hjälmar verkar att de är odödliga. En del av problemet är att det är för lätt att komma upp i höga hastigheter på cykel trettio-fyrtio knyck är inte svårt att trampa. Problemet där är att förmodligen ingen av dessa jobbpendlare har försökt panikbromsa från fyrtio och se om de kan bemästra hojen tills den stannar.

TS uppvisar en bemästrande och tråkig attityd till sin sambo, förmodligen är det därför hon agerar som hon gör. Hon har tröttnat på Bror Duktigs alla pekpinnar.

Svar på tråden Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?