Skepparen skrev 2013-05-22 10:17:00 följande:
Cykelhjälmens varande i samhället är som kejsarens nya kläder.
Ja , den kan hindra dig från att få en huvudskada om du cyklar omkull och slår i huvudet. Så långt inget problem, en enkel och billig försäkring som kan komma väl till användning.
Tyvärr ökar även cykelhjälmen cyklistens risktagande och gör på så vis cyklisten mer benägen att råka ut för olyckor. Jag har tidigare cyklat runt 1000-1500 mil per år i åldern 16-25. Jag har dragit omkull vid tre tillfällen. En av gångerna i en serieolycka där vi låg på rulle ett gäng grabbar när en buss stängde förstakillen. Jag vurpade ordentligt, slog av båtbenet och fick ett jack i hakan. Hjälm hade inte hjälpt där. En annan gång fick jag vattenplaning och skrapade upp ben och armar rejält. De tredje gången cyklade jag på fyllan, inte bra, och cyklade rätt in i en parkerad bil. Välte över motorhuven med blåmärken som straff för mitt korkade beslut.
Numera promenerar jag i stan istället och ser alla cyklister som i sina hjälmar verkar att de är odödliga. En del av problemet är att det är för lätt att komma upp i höga hastigheter på cykel trettio-fyrtio knyck är inte svårt att trampa. Problemet där är att förmodligen ingen av dessa jobbpendlare har försökt panikbromsa från fyrtio och se om de kan bemästra hojen tills den stannar.
TS uppvisar en bemästrande och tråkig attityd till sin sambo, förmodligen är det därför hon agerar som hon gör. Hon har tröttnat på Bror Duktigs alla pekpinnar.
Gäller det ökade risktagandet bara dig eller har du något att backa upp det med att det skulle öka för övriga människor? Ökar bältesanvändning i buss risktagandet med, t.ex. att man sätter sig längst fram i bussen på vänster sida?