• Andreas02

Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?

Min sambo vill inte använda cykelhjälm nu när hon börjat cykla igen efter vintern. Jag har märkt att hon fler gånger cyklat iväg utan hjälm och när jag påmint henne om hjälmen så har hon "genererat" sagt att nä inte denna gång. Och jag har typ svarat med "Nå, du väljer själv". 

Det konstiga här är att vi ifjol köpte en ny cykel till henne och en hjälm hon säger att hon gillar. Hjälmen var i princip i konstant användning under fjolåret och hon sade de känns bra med hjälm. Under vintern fyllde en av hennes väninnor år och till henne köpte vi också en hjälm och sambon påtalade för henne hur viktigt det var att använda hjälm. Hon har även berättat att hon sett två cykelolyckor redan i vår.  

Det kanske inte händer så mycket cykelolyckor, men de finns väl en orsak till att folk använder hjälm och jag skulle gärna se min sambo göra det också. Dessutom så bor vi i en större stad med mycket trafik och dåliga cykelvägar.

Har ni några tips på hur jag skall lyckas få henne att ta på hjälmen igen?

• Svar på tråden Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?
  • Andreas02

- Nja, omogen vet jag inte om hon är. 

- Jo, valet är hennes och jag kan inte tvinga henne. Men jag kan kanske få henne att omvärdera sitt beslut.

- Jo, det är inget tvång. Men tillika snackas det om encykelhjälmslag för alla och inte bara för de som är under 15.  Dessutom är jag rädd om henne, skulle va hemskt om hon skulle köra omkull på grund av en skitolycka och skada sig. 

- Har sett dessa hjälmarna, de är dock opraktiska och måste laddas, samt sen är priset allt för högt.  

• Andreas02
    Lilia skrev 2013-05-16 11:16:03 följande:
    Hon är vuxen. Det är inte din sak att lägga dig i om hon har hjälm eller inte. Du pratar om det som om hon vore din lilla dotter.
    Ja, det kanske kan tolkas som så. Nej, jag kan inte tvinga henne till något. Det jag vill är att få henne på bättre tankar. Kan gå illa utan hjälm om man har otur.
    mammma skrev 2013-05-16 20:58:41 följande:
    hmm, här tjatar också min man på mig att använda cykelhjälm. tycker de är töntigt att använda eftersom väninnorna inte använder.
    han har engång skämt ut mig framför väninnan då han hämtade ut min cykelhjälm då vi skulle ut och cykla, han kom ut efter och sa åt mig du glömde denna. gissa om jag rådnade och skämdes
    - Du tog väl på dig hjälmen sedan när din man påmint dig? 
    - Det är nog dina vänninor som är löjliga, har ni tagit upp ämnet på tal någon gång. Kanske det bara behöver en knuff i rätt riktning? 
    Emmis skrev 2013-05-16 21:14:34 följande:
    Hur man kan skämmas över att vara rädd om sitt liv och välmående genom att använda den skyddsutrustning som finns är för mig obegripligt...
    Exakt i tonåren kan det vara pinsamt, men i vuxen ålder så är det nog lättja eller de att man är rädd att frysyren förstörs som gör att man undviker att ta på sig cykelhjälmen. 
  • Andreas02

Tack för alla svar. 

Vi har nu cyklat några gånger tillsamans jag och sambon, kortare occh längre sträckor. Cykelhjälmen har vart på varje gång. Sambon blev till och med sur för att jag cyklade en bit med hjälmen oknäppt, eftersom jag "glömde" det i farten. Det är även hon som plockat fram hjälmarna före vi cyklat iväg. Trodde hon insett hur viktigt det är. 

Men så fel jag hade, precis skulle hon iväg på ärenden till stan och frågade om hon hade allt med?

Nej, inte hjälmen sade jag och gav den till henne. 

Hon tog inte mot den och jag måste ju fråga henne varför?  

Hon svarade med att de är så kort bit och att hon cyklar sakta och försiktigt.  

Jag får väl bara acceptera att hon skyddar huvudet när hon cyklar med mig, men inte när hon cyklar ensam. Förrutom ibland! 

• Andreas02

Jag måste erkänna när jag läser genom mina texter ovan att jag kan verka lite hård. De har jag dock inte vart med henne, tvärtom jag låter hon själv bestämma. Inte det enklaste att forumlera sig rätt i text alla gånger. 

Vad jag kommit fram till är att jag och sambon är på olika våglängd när de gäller hur viktigt det är att bära hjälm och sålänge hon i huvudsak använder den är jag nöjd. Slarvar hon ibland, så är det hennes val och inget jag kommer lägga mer uppmärksamhet vid.

• Andreas02

Jag tycker också det är väldigt viktigt med hjälm och även på korta cykelresor, man vet aldrig när olyckan händer. Och nej vi har inga barn ännu. Hon kommer säkert ändra sig sedan. 

Jag tror hon är rädd om sin frysyr och att hon ej vill visa sig med hjälmfrysyr tillika som hon tycker de tar för länge att gå.

Idag skulle vi båda in på stan till ärende, hon träffa en person och jag skulle göra lite ärenden.

Hursom! Jag tog min hjälm och hon valde att cykla utan. Ville inte denna gång alls frågesätta hennes val utan jag fortsatte vår diskussion vi hade på hälft om ett helt annat ämne.

ifjol hade hon hjälmen alla ställen hon cyklade och var väldigt noga med det.    

Har ni något tipstill hur jag skall kunna övertala henne? 

• Andreas02

Jag kom över denna tråd igen av en slump och tänkte att jag måste skriva hur det hela slutade. 

Jag berättade hur mycket jag tycker om henne och hur synd det skulle vara om hon körde omkull och slog i huvudet utan hjälm. Berättade hur lätt det kan gå illa om man har otur osv. Frågade slutligen vad hon säger om jag också slutar använda cykelhjälm. Det fick jag absolut ijnte göra, hon var ju rädd om mig.

Vi kom i alla fall överens om att cykelhjälm skall vi båda använda.

Jag tror cykelhjälmen har använts alla gånger sedan dess, förrutom under sommaren när vi var hos hennes föräldrar och skulle cykla ner till en strand o bada. Då hade vi inte tillgång till några hjälmar, men beslöt att nästa gång tar vi med dem också, eftersom tjejen lyckades missa med bromsen och flög över cykeln. Klarade sig turligt nog oskadd! =) 

Tack för all feedback och stöd, ni hjälpte mig påvägen! 

Nu gäller de bara att övertala de vänner som inte ännu använder hjälm...

Svar på tråden Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?