Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?

Trafiksäkerhetsarbete fokuserar ofta på dödliga olyckor och då utgör bilolyckor den största faran. Men i tätbebyggda områden där dödliga olyckor sällan sker, är det oftast cykelolyckor som orsakar personskador.

I Sverige sker fler trafikskador i cykelolyckor än bilolyckor. Det finns också ett jättestort mörkertal inom detta - det är nämligen inte i alla cykelolyckor som varken sjukvård eller försäkringsbolag blir inblandade. 

Kort sagt: Det är jättemycket cykelolyckor i Sverige. Att inte använda hjälm är fullständigt urbota korkat. Jag är själv cyklist (och bilist) och ser dagligen potentiella olyckssituationer. Jag har dessutom en nära kollega på mitt jobb som jag fortfarande har den stora förmånen att få arbeta medav den enkla anledningen att han har använt cykelhjälm. (han är cykelmotionär själv) I en av de incidenter han hamnat i trycktes hjälmens baksida in totalt - men hans skalle klarade sig. 

Du måste fråga sambon rakt ut: Varför använder hon den inte?

Det är inte så ofta man själv står på arslet, men det är den omgivande trafiken och underlaget, samt andra cyklister, gångare och bilar som gör att man löper hög risk att åka av sadeln.

/puppa 
  • Rabarbapuppa

Andreas, ni har inte barn va?

För från i stort sett samtliga instanser som ett uppväxande barn stöter på i samband med t.ex. vinteraktiviteter eller cykling, skidåkning, kälkar etc (via förskola, skola, annan fritidsverksamhet) kommer dessa itutas att det är hjälm som gäller. Så vid de första stegen på cykel kommer hjälmen vara på barnens huvud, och de lär sig att hjälm har man.

Som förälder tillsammans med barnen i dylika situationer, att då INTE ha hjälm på sig själv, är pedagogiskt självmord.

Får ni barn, då kommer sambon ändra sig. Garanterat.

/Puppa

Svar på tråden Sambon vill inte använda cykelhjälm, tips?