• eicosanoid

Hur ser dina matvanor ut? Vad, hur mycket & hur ofta?

Jag är lite nyfiken på hur folks matvanor egentligen ser ut. 

När äter du frukost, lunch, middag och mellanmål? Hur mycket äter du vid varje mål? Vad brukar du välja?

Känner du att detta fungerar för dig eller är det något du skulle vilja ändra på? 

• Svar på tråden Hur ser dina matvanor ut? Vad, hur mycket & hur ofta?
  • eicosanoid

Jag äter oftast frukost ca 7.30: En tallrik gröt (ca 3-4 dl) med typ en halv dl blåbär, malda linfrön och nån msk honung. Ibland äter jag lite valnötter eller torkade aprikoser också. Om jag absolut inte vill ha varm mat äter jag 3 weetbix med sojamjölk plus ovanstående tillbehör istället.

ca 10.30 är jag jättehungrig och äter en frukt (banan/äpple/clementin).

Ca 11.30-12.30 nånstans äter jag lunch då en stor potion (ca 7 dl) mat oftast rester, kanske råris och någon gryta, soppa (ärtsoppa/potatispurjolöksoppa) osv.

Ca 3 är jag hungrig igen och äter en frukt till.

Kl. 4.30-5 är jag hungrig igen och tar en kopp kaffe eller the med sojamjölk eller en macka med jordnötssmör.

Kl. 6-6.30 äter vi middag; grönsaksgryta med ris, wook, soppa, hemlagad pizza. Jag äter oftast till jag blir proppmätt, äter kanske en liter mat till volym. 

Jag tycker själv att jag äter ofta och framförallt stora mängder mat, men är normalviktig så det går väl åt (BMI 20,5) plus att jag äter mat med väldigt låg kaloritäthet. Tränar 2-3 gånger i veckan men oftast bara på helgen.
    Önskar att jag kunde äta lite mindre mat på kvällen istället för att äta mig proppmätt, samt träna lite mer under veckan. Jag vill dock inte gå ner i vikt.

• Lilia

Det är lite olika, men jag brukar äta lunch vid 12:00-13:00, idag åt jag vårrullar och grönsaker till, så äter jag middag vid 19:00 idag blev det en matsallad med knäckebröd till. "Frukost" äter jag vid 21:00-22:00 (jättedålig tid) idag blev det fil med flingor och en liten knäckebrödsskiva. Jag äter 1-2 frukter under dagen också.

• Clark

Äter ingen frukost.
    Äter en liten lunch (oftast sallad) vid 13.00-14.00.
    Sen klockan 15.30-16.00 brukar jag äta mellanmål oftast en liten yoghurt eller/och en frukt.
    Och klockan 17.00-18.00 äter jag middag oftast svensk husmanskost. Men brukar inte hinna att äta och göra middag så ibland blir det att jag hoppas över det (det är inte bra jag vet).
    Brukar inte äta kvällsmat om jag har ätit middag, men om jag har hoppat över middagn så brukar jag bara äta bör med pålägg och frukt vid 20.00-21.00 tiden.

• SuzR

Äter alltid frukost, hembakat grovt bröd med ost eller skinka och typ avokado. Juice och te.
    Lunch: matlåda eller sallad från ett ställe nära jobbet eller falafel.
    Mellanmål: nån frukt eller inget alls
    Middag: vanlig mat, fisk, kyckling tex. Har precis börjat med Linas matkasse.
    Efter middagen om jag är sugen när dottern somnat tar vi lite glass. Varannan söndag ungefär äter vi chip och dipp och varannan månad brukar vi äta pizza.
    Vi har helt normala matvanor, vi äter god mat, hittar goda recept, anstränger oss extra mycket på helgen. Är också väldigt förtjust i godis och glass:) gäller att ha en bra balans!

• A82

Jag har dåliga matvanor.
    Börjar dagen med kaffe. Sen mera kaffe.
    Till lunch äter jag min så kallade frukost.
    En knäcke (havre är min favorit) med ost och grönsaker.
    Efter det är det mer kaffe.
    Kan äta nån frukt när barnen äter mellanmål. Eller nån mer knäcke.
    Så lagar vi middag till kvällen vid 17-17:30 tiden.
    Då äter jag en vanlig portion.
    1-2 potatisar. 1 portionsbit lax och grönsaker.
    (Lagar mat till barnen som jag ska och sitter med de när de äter men är själv inte hungrig)
    Hungrig, eller snarare sugen på något, blir jag senare om kvällarna. Så då brukar jag knapra morötter.

• hannis

Jag jobbar skift och då varierar marvanorna en del så jag beskriver en ledig dag.

Frukost: Gröt/yoghurt med müsli/ägg. (Alltså ett av dessa alt) Smörgås med tex skinka. Juice och te eller kaffe.

Lunch: Lagad mat. Tex 6 köttbullar, 3 potatisar, sås, broccoli, sallad.

Mellanmål: En frukt eller en smörgås. Kaffe.

Middag: Lagad mat, mängd samma som lunchen.

Kväll: Ibland en smörgås och en kopp te. Ibland ingenting.

Är normalviktig och är nöjd som det är.

• EnGladPingvin

Jag äter frukost framför datorn på jobbet runt kl. 8. Inte optimalt, men jag äter en medicin som jag ska ta på tom mage och helst inte äta något två timmar efteråt. Jag fuskar lite med det, men försöker hålla mig en dryg timme i alla fall. Äter lchf och väldigt varierat, men idag till exempel hade jag äggröra och makrill i tomatsås med mig. Keso med bär är en annan variant. De flesta av mina frukostar innehåller ägg och/eller keso i olika tappningar.

Under förmiddagen hinkar jag sen i mig alldeles för mycket kaffe. Det är min älskade drog som jag inte vill vara utan även om jag vet att det inte är bra i större mängder. 

Lunch är matlåda från gårdagens middag och det brukar bli runt kl.11.30 då de flesta på jobbet äter.

Tränar sen minst fem dagar i veckan och middagen intas efter träningspasset, vilket brukar bli runt kl 19-20. Återigen lchf och väldigt varierat. Jag gillar matlagning och lägger gärna lite tid på det, men under veckorna vill jag ha det hyfsat enkelt. T.ex. igår blev det lchf fläskpannkaka och råkostsallad, idag blir det kycklingfilé med sås och rostad blomkål. Vi äter alltid tillagad mat både till lunch och middag.

Mellanmål är jag urusel på. Jag äter bara när jag är hungrig och sen jag började med lchf håller jag mig vanligtvis bra mellan måltiderna utan att känna minsta hunger eller sug. Skulle jag behöva något tar jag några paranötter eller en bit ost.  

• Severus

Äter 5-6 ggr per dag. Allt från frukt till lagat käk. Aldrig mer än ca 2-3 dl i mängd per portion. Vatten är måltidsdryck

Frukost: naturell, fet, yoghurt. Lite valnötter
    Kopp kaffe med mjölk

Mellanmål: frukt eller hårdmacka

Lunch: kycklingwok

Mellanmål: frukt och kaffe

Middag: fisk i ugn med grönsaker

Mellanmål: hårdmacka eller frukt eller naturell yoghurt

• EnGladPingvin

Tillägg: Jag är i stort nöjd med mina matvanor, men jag skulle vilja bli bättre på att sluta äta när jag är mätt. Har det där klassiska i mig att äta så länge det finns mat framför mig. Man är ju uppvuxen på 70-80-talet med en mamma som sa "Ät upp, tänk på barnen i Afrika". När jag gör mat lagar jag alltid exakt antal portioner plus några extra till matlådor. Lägger upp på tallrikarna och i matlådorna direkt så man inte frestas att ta mer. Sen försöker jag känna efter och slutar äta när jag är mätt även om det finns mat på tallriken, men ibland slinker allt ner av bara farten. Det skulle jag vilja förändra.

• tundra

Frukost: kaffe och fullkornsmacka med skinka, tomat och gurka

Lunch: 3 sunny side upp ägg, tonfisk och hummus

Middag: Husmanskost med mkt grönsaker/sallad.

Kvällsfika: En frukt, en grönsak eller ibland 100 gram mörk choklad.

Gillar att äta lika varje dag. Måste vara en släng Aspergers.

Svar på tråden Hur ser dina matvanor ut? Vad, hur mycket & hur ofta?