• eicosanoid

Hur ser dina matvanor ut? Vad, hur mycket & hur ofta?

Jag är lite nyfiken på hur folks matvanor egentligen ser ut. 

När äter du frukost, lunch, middag och mellanmål? Hur mycket äter du vid varje mål? Vad brukar du välja?

Känner du att detta fungerar för dig eller är det något du skulle vilja ändra på? 

• Svar på tråden Hur ser dina matvanor ut? Vad, hur mycket & hur ofta?
  • matildaaf

Äter enligt periodisk fasta, alltså mellan 12.00-20.00 varje dag. På morgonen: Svart kaffe Frukost/Lunch: Varmt vatten med citron, havregrynsgröt (1dl havregryn, 2dl vatten, 1 msk linfrön, sötningsmedel & ibland 2msk kakao så det blir chokladgröt) med toppings som tex naturellt (!!) jordnötssmör, keso, nötter, hallon, banan, kokos, bär. Eller en smoothie på banan, spenat, mango, spirulinapulver, sojayoghurt, sojamjölk & ibland kokosolja. Middag med familjen vid ca 16.30: Det som serveras men utan pasta, ris, potatis, bröd. Lite protein, lite sås(fett) och minst halva tallriken sallad. Ofta blomkålsris. Sista målet runt 20-tiden: Försöker peta i mig två morötter, lite nötter.. Om jag äter mellanmål blir det oftast några matskedar jordnötssmör, en riskaka med jordnötssmör & banan eller frukt. Försöker leva mejerifritt samt glutenfritt. Missbrukar sötningsmedel och fun light vilket jag VET INTE ÄR BRA men jag kör mitt race. Tycker inte det gör så stor skada som ifall jag även proppat i mig socker, mjöl, pasta, bröd osv. Började leva såhär utan vidare motion i januari och har tappat 16kg.

• Tillie

Jag har inga tider just nu.
    Äter otroligt oregelbundet, så äter bara när magen kurrar  och ibland skiter jag bara i det.
    I know, dags att ändra påDrömmer 

• Tillie

Kan äta jättemycket (alltså verkligen, typ lika mycket som min kille) och jag kan äta normalt, och knappt någonting alls. Det kommer och går

• MammaJohanna1

7:00 Frukost. Oftast havregrynsgröt eller youghurt. Kaffe med mjölk och ett glas provivadryck.
    9:30 Mellanmål. En frukt eller en liten smörgås. Eventuellt lite kaffe om jag inte hann med det på morgonen. Annars vatten.
    12:00 Lunch. Rester från gårdagen. Vatten.
    15:00 Mellanmål. En frukt och dricker vatten och eventuellt lite kaffe med mjölk 
    17:30: Middag med familjen. Vi äter oftast vanlig husmanskost eller pasta. Jag älskar grönsaker i ugn med kyckling
    20:00 Eventuellt med macka eller lite yoghurt om jag är hungrig.

• Wildcat84

Mina matvanor är ingen höjdare.
    Men kan tillägga att jag inte är underviktig.
    Och power walkar minst en halv mil mellan 4 - 6 dagar i veckan.

Jag dricker en jävla massa kaffe, ev Pepsi Max, tuggar tuggummi som faan i perioder.
    Äter jätte mycket grönsaker/frukt o knappt nått kött eller annat. Energi dryck ibland.
    Dålig ekonomi :-/

På helgen kan jag köpa lite natur godis eller lite vanlig choklad.

Inte världens bästa sätt att äta men men.
    Solig
    Ha en fin dag!

• Mys mymla

8-9. Frukost : 150g yogurth, 15g flingor

12.00 lunch: 100g pasta/ris eller potatis med 100g kött/fisk eller kyckling.

18.00-18,30 middag samma som lunch

20.00 en smörgås med ost eller yogurth

Till helgen popcorn eller natur godis

• telgebo

Äter skitdåligt så jag vågar inte ens skriva ner det men det ska det bli ändring på.

• Vårdutbildad förälder

Ca 06.30 Smörgås gjord på mandelmjöl. Smör och ost till pålägg. En stor kopp te plus ett glas vatten.

Ca 10.15 En kopp te

Ca 12.30 Lunch (t ex ugnsrostade rotfrukter, kycklingfilé, massor med grönsaker, en klick majonnäs).

Ca 15.30 En kopp te plus ett finncrisp, low carb-bröd eller ett äpple

Ca 18.15 Middag (t ex köttfärssås med stekt vitkål, massor med grönsaker)

Ca 21.00 Kvällsfika (t ex nötter, en bit mörk choklad, ett finnscrisp eller en skål turkisk youghurt med nötter och vaniljpulver)      

• Mamma till Philip Nova Elliot

Håller på att deffa just nu så: 6.30 100 g kvarg med lite funlight, snabbkaffe med minimjölk, ett kokt ägg 9.30 samma som ovan (på jobb) 12/13 100 g kyckling och 150 g grönsaker (på jobb) 15/16 snabbkaffe med minimjölk och ev 100 g kvarg med funlight (hemma) 17.30/18 samma som lunch (hemma) 20/21 200 g kvarg med funlight ev kaffe igen (efter powerwalk) Är inte hungrig EN sekund och detta är en riktig lågkalori kost med lite kolhydrater och mkt protein. Viktigt att dricka vatten till varje måltid och äta regelbundet. Går powerwalk 6 dagar i veckan och gymmet 2-4 ggr per vecka.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Mymla

En vanlig dag:

1 stor stark kaffe med fet mjölk och honung på morgonen

Äter oftast inte lunch men ca 2 ggr i veckan lunch på restaurang

Kaffe

Lite mer kaffe

Normal portion till middag med kolhydrater, nån grönsak och protein

Dricker juice eller äter en frukt på kvällen (blir sötsugen efter middan)

Två smörgåsar och mjölk innan läggdags om jag är hungrig.

Borde verkligen äta mer i början på dagen men är sällan sugen på mat förrän efter 16

• lillamig87

intressant att läsa
    Frukost har aldrig varit något för mig, men jag försöker äta lite yoghurt på morgonen vid 7.00 (mest bara för att det ska "kännas" bra).
    Runt 9.00 blir det däremot mackor och frukt på rasten.
    Lunchen börjar 10.30 (tidigt skulle många säga, men konstigt nog passar det mig perfekt) med ja... husmanskost ska det var (skolmat genom jobbet).
    Dom dagar jag jobbar över mellanmål brukar jag äta en macka eller frukt. Jobbar jag inte, blir det oftast ingenting.
    Middag allt mellan 17-20, försöker att laga "egen mat".
    Sen äter jag alltid nåt innan jag lägger mig, yoghurt eller macka.
    Och däremellan blir det massor med snus och nu sen jag började jobba på mitt "nygamla" jobb igen har det även blivit alldeles för mycket kaffe....
    Ja, jag är underviktig. Det har jag alltid varit och det beror just nu mer på mina gener än mina numera kassa matvanor.

Svar på tråden Hur ser dina matvanor ut? Vad, hur mycket & hur ofta?