• Pappa71

Pappor olämliga för små barn??

Har en dotter på snart ett år som jag har umgänge med 2 dagar per vecka(pappaledighet) med en övernattning och det fungerar perfekt allting och hon trivs jättebra här!

Men till saken! Mamman tycker det är olämligt att dotter är här mer än så!!  Hon har nu börjat jobba heltid vilket betyder sena kvällar och helger,och då har hon dottern hellre på Dagis och hos sin mamma / syskon...dvs långa dagar på dagis och övernattningar hos  mamma/syskon än att hon får vara här mera med sin Pappa?

Är det verkligen bättre för ett barn att ha det så??

• Svar på tråden Pappor olämliga för små barn??
  • Ramborg
    Pappa71 skrev 2013-04-07 18:18:42 följande:
    Har en dotter på snart ett år som jag har umgänge med 2 dagar per vecka(pappaledighet) med en övernattning och det fungerar perfekt allting och hon trivs jättebra här!

Men till saken! Mamman tycker det är olämligt att dotter är här mer än så!!  Hon har nu börjat jobba heltid vilket betyder sena kvällar och helger,och då har hon dottern hellre på Dagis och hos sin mamma / syskon...dvs långa dagar på dagis och övernattningar hos  mamma/syskon än att hon får vara här mera med sin Pappa?

Är det verkligen bättre för ett barn att ha det så??

Nej, det förstår jag inte varför det skulle vara.

Men frågan är varför ditt ex säger så. Var det en ful skilsmässa? Är hon mycket bitter? Eller har du nyligen träffat en ny?
    42.
  • Balans

Varför anser mamman att det ska vara så och vad gör du för att förändra det rent praktiskt?

• Anonym (M)

Jag tror att hon är rädd för att inte längre vara barnets nummer ett. Hon har ju varit det hittils (antar jag) och trivs säkert med det. Det kan nog kännas som att hon tappar greppet ifall barnet är mer hos dig.

Med det inte sagt att hon har rätt. Men ibland kan det vara bra att förstå känslorna bakom någons reaktion för att kunna gå vidare och argumentera för barnets rätt till sin far.

• fjonkelina

Det var ju märkligt? Jag tycker att man i första hand kollar med barnets förälder om det behövs på kvällen eller helgen. Du borde ha större "rättighet" till dom timmarna med barnet eftersom det funkar bra hemma hos dig.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2013-04-07 18:45:58 följande:
    Jag tror att hon är rädd för att inte längre vara barnets nummer ett. Hon har ju varit det hittils (antar jag) och trivs säkert med det. Det kan nog kännas som att hon tappar greppet ifall barnet är mer hos dig. Med det inte sagt att hon har rätt. Men ibland kan det vara bra att förstå känslorna bakom någons reaktion för att kunna gå vidare och argumentera för barnets rätt till sin far.

Men det håller inte för då skulle den rädslan finnas när ungen är hos mormor/mostrar med! Tror det är enkelt och lättare att hämta upp hos sia egna anhöriga istället för ett gammalt ex (pappan) som kan börja bråka, provocera osv osv när man ska hämta kan även gälla att pappor känner så när de ska hämta hos mamman och då finns spänningen redan och man hugger på skit som man kanske låter passera om ens syskon skulle sagt det
  • Pappa71
    Ramborg skrev 2013-04-07 18:24:13 följande:

Nej, det förstår jag inte varför det skulle vara.

Men frågan är varför ditt ex säger så. Var det en ful skilsmässa? Är hon mycket bitter? Eller har du nyligen träffat en ny?
    Vi var ihop ett kort tag bara....hon använde mig för att bli med barn utan att säga något sen drog hon sig undan!
    Saken är den att Hon ska bestämma allt och ha kontroll på allting...Ska vara på hennes villkor annars får jag inte träffa dottern alls!!
  • Anonym
    Pappa71 skrev 2013-04-07 19:00:10 följande:
    Vi var ihop ett kort tag bara....hon använde mig för att bli med barn utan att säga något sen drog hon sig undan!
    Saken är den att Hon ska bestämma allt och ha kontroll på allting...Ska vara på hennes villkor annars får jag inte träffa dottern alls!!
    Kontakta familjerätten för att försöka få ett vettigt umgängesschema som är juridiskt bindande. Vägrar hon så kan du ta kontakt med en advokat och stämma henne.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2013-04-07 18:56:16 följande:

Men det håller inte för då skulle den rädslan finnas när ungen är hos mormor/mostrar med! Tror det är enkelt och lättare att hämta upp hos sia egna anhöriga istället för ett gammalt ex (pappan) som kan börja bråka, provocera osv osv när man ska hämta kan även gälla att pappor känner så när de ska hämta hos mamman och då finns spänningen redan och man hugger på skit som man kanske låter passera om ens syskon skulle sagt det
    Nej, mormor och mostrar har (oftast) ingen ambition att själva vara nummer ett för barnet utan de nöjer sig glatt med att komma i andra hand. Men en pappa vill antagligen vara lika viktig för barnet som mamman är och därför utgör han ett hot mot mammans särställning.

Men du har en poäng i att det såklart är lättare att lämna barnet hos någon man har ett mer stabilt förhållande till.
  • Pappa71
    Anonym (M) skrev 2013-04-07 18:45:58 följande:
    Jag tror att hon är rädd för att inte längre vara barnets nummer ett. Hon har ju varit det hittils (antar jag) och trivs säkert med det. Det kan nog kännas som att hon tappar greppet ifall barnet är mer hos dig.

Med det inte sagt att hon har rätt. Men ibland kan det vara bra att förstå känslorna bakom någons reaktion för att kunna gå vidare och argumentera för barnets rätt till sin far.
    Ja visst men det är väl iaf barnets bästa det handlar om!
  • Anonym

Nej, det duger inte att bara säga att det är olämpligt, bättre argument får hon allt komma med om hon vill neka dig tid med dottern.
    Om du inte vanvårdar, misshandlar eller begår övergrepp på dottern och det utgår jag ifrån att du inte gör, så har hon inget fog för det hon hävdar.
    Hon kanske vill bestämma allt, men det betyder inte att hon får det, det avgör du, du kan hävda dina rättigheter lika starkt som hon.
    Och du kan gå till familjerätten om hon inte vill lyssna på dig så får ni prata med utomstående, det brukar ta bort dom värsta dumheterna, och vägrar hon komma dit så ligger det henne illa i fatet vid en ev. tvist, det visar på att hon inte vill samarbeta och det ser inte rätten med blida ögon på.
    Och i sista hand så kan du stämma henne.
    Du bestämmer hur mycket du ska låta henne bestämma, det är ditt barn också.
    Och framförallt ert barn har rätt till er båda.       

Svar på tråden Pappor olämliga för små barn??