• Pappa71

Pappor olämliga för små barn??

Har en dotter på snart ett år som jag har umgänge med 2 dagar per vecka(pappaledighet) med en övernattning och det fungerar perfekt allting och hon trivs jättebra här!

Men till saken! Mamman tycker det är olämligt att dotter är här mer än så!!  Hon har nu börjat jobba heltid vilket betyder sena kvällar och helger,och då har hon dottern hellre på Dagis och hos sin mamma / syskon...dvs långa dagar på dagis och övernattningar hos  mamma/syskon än att hon får vara här mera med sin Pappa?

Är det verkligen bättre för ett barn att ha det så??

• Svar på tråden Pappor olämliga för små barn??
  • Pappa71
    Anonym (M) skrev 2013-04-07 19:05:16 följande:
    Nej, mormor och mostrar har (oftast) ingen ambition att själva vara nummer ett för barnet utan de nöjer sig glatt med att komma i andra hand. Men en pappa vill antagligen vara lika viktig för barnet som mamman är och därför utgör han ett hot mot mammans särställning.

Men du har en poäng i att det såklart är lättare att lämna barnet hos någon man har ett mer stabilt förhållande till.
    Mormor är enda anledningen till att jag överhuvudtaget fått umgänge hemma med dotter och att jag nu även fått gemensam vårdnad och kunnat ta ut pappaledighet.....mamman tvärvägrade från början detta och skulle ha alla föräldrardagarna själv!
  • Anonym (M)
    Pappa71 skrev 2013-04-07 19:10:38 följande:
    Ja visst men det är väl iaf barnets bästa det handlar om!
    Absolut. Men har man haft huvudansvaret för ett barn i ett helt år så är man ju den som känner barnet bäst och det kan vara svårt att se att det kan vara barnets bästa att det ska tillbringa mer tid med en pappa som inte har lika bra koll på barnets behov.

Det jag menar är att mamman reagerar känslomässigt och att då komma med det ena rationella argumentent efter det andra kan bli som att banka huvudet i en vägg. Hon behöver inte övertygas om det teoretiskt viktiga i att barnet är hos dig. Hon måste hitta ett sätt att våga släppa taget om en liten person som betyder hela världen för henne.
  • Persona

Ett helt ovetenskapligt råd är att du får ställa upp och fjäska lite för henne. Hon låter helt enkelt som en osäker mamma. Beröm henne och berätta hur bra du tycker hon är som mamma, hur viktig hon är för dottern osv. Er relation blir bättre och ni hittar lättare lösningar ihop. Att göra det oväntade vid en konflikt ger ofta rätt stort resultat. Självklart ska du inte ljuga utan bara hitta det som faktiskt är fint i hennes mödraskap. Pappor är superviktiga för barnen och du ska självklart gå före mormor eller annat. Men prova den mjuka vägen först. Var den större människan och stärk mamman...

• Pappa71
    Anonym skrev 2013-04-07 19:03:45 följande:
    Kontakta familjerätten för att försöka få ett vettigt umgängesschema som är juridiskt bindande. Vägrar hon så kan du ta kontakt med en advokat och stämma henne.
    Har varit i kontakt med dom i ett tidigare skede och kan säga att där har man inget att hämta som pappa!
    Blev riktigt nedtryckt och fick förklarat för mig att barnet bara behöver sin mamma dom 3 första åren och att det var direkt olämligt att pappan hade umgänge hemma och med övernattning!
  • Anonym
    Pappa71 skrev 2013-04-07 19:23:30 följande:
    Har varit i kontakt med dom i ett tidigare skede och kan säga att där har man inget att hämta som pappa!
    Blev riktigt nedtryckt och fick förklarat för mig att barnet bara behöver sin mamma dom 3 första åren och att det var direkt olämligt att pappan hade umgänge hemma och med övernattning!
    Snacka om gamla uvar som arbetar på fel plats!

Då tycker jag att du först pratar med mormor, som verkar vettig, och så informerar du om att du funderar på att stämma mamman, så kanske mamman blir mer samarbetsvillig.
  • Pappa71
    Persona skrev 2013-04-07 19:20:56 följande:
    Ett helt ovetenskapligt råd är att du får ställa upp och fjäska lite för henne. Hon låter helt enkelt som en osäker mamma. Beröm henne och berätta hur bra du tycker hon är som mamma, hur viktig hon är för dottern osv. Er relation blir bättre och ni hittar lättare lösningar ihop. Att göra det oväntade vid en konflikt ger ofta rätt stort resultat. Självklart ska du inte ljuga utan bara hitta det som faktiskt är fint i hennes mödraskap. Pappor är superviktiga för barnen och du ska självklart gå före mormor eller annat. Men prova den mjuka vägen först. Var den större människan och stärk mamman...
    Så länge hon diktatoriskt får bestämma allt rörande vår dotter så är allt frid å fröjd.....inte så roligt dock och kanske inte heller det som är bäst för vår dotter alltid!
  • Anonym (????)

Då skulle min bror som blev lämnad av sin sambo en månad efter att dom fått barn inte vara lämplig??? Han sköter sitt barn helt själv & familjerätten är på hans sida. Begär att få prata men nån annan!

• Anonym (Gbg boy)

Sitter i samma sits där mamman ställer sjuka krav oh när jag säger ifrån så får jag inte träffa min dotter. Orsaken är att jag är ihop med hennes fd kompis. Kommer lämna in en stämningsansökan till tingsrätten och kommer vägra att gå till familjerätten då de inte ser på barnets bästa utan lyssnar mer på mamman. Stå på dig för det kommer jag göra. Hon har inte rätt att bestämma sånt själv.

• fortsätt paddla

Det är så enkelt. Vill du verkligen ha mer av din dotter ser du till att få det.
    Ta det i familjerätten. Barn har rätt till sina föräldrar.

Svar på tråden Pappor olämliga för små barn??