Pappa71 skrev 2013-04-07 20:03:03 följande:
Alltså min dotter har inga syskon hos mamman dock har hon ett syskon här hos mig
likamedfalskt skrev 2013-04-07 20:00:02 följande:
Eftersom barnet har sin mamma OCH sina syskon där hen bor nu så tror jag det kan vara svårt att i dagsläget få mer än det vanliga varannan helg-umgänget eller den utformning ni har nu. Mamman har varit den viktigaste personen i barnets liv och syskon är något som anses vara viktigt. Om barnet är mer hos dig så vinner det i form av kontakt med dig men förlorar viss kontakt med både mamman och syskonen och barnet förlorar kontinuitet vilket är en viktig punkt i en domstols utredning av vårdnad.
Jag har oerhört svårt att se att de skulle döma till ett växelvis boende för ett så litet barn och det handlar inte om att du skulle vara en dålig förälder. det finns en ganska stark praxis när det gäller så små barn. Dessutom delar man oerhört sällan på syskon.
Här kan man också fråga om det verkligen är till barnets bästa att du stämmer henne? Det har snarare visat sig att de som varit i rättstvist med varandra samarbetar sämre. Sämre samarbete i sin tur kan göra det ännu mer olämpligt med växelvis boende och gemensam vårdnad.
Jag skulle börja vägen med att försöka komma överens med henne, Jobba på relationen till mamman och i sista instans be om att få gå i samarbetssamtal med den genuina viljan att ni ska vara bra föräldrar tillsammans. Jag är övertygad om att du har bättre chanser då.
Jag är inte ute efter halvtidsboende nu! vid ett senare tillfälle ja! det var inte riktigt det de handlade om