• Anonym (M)

Pappor olämliga för små barn??

Jag tror att hon är rädd för att inte längre vara barnets nummer ett. Hon har ju varit det hittils (antar jag) och trivs säkert med det. Det kan nog kännas som att hon tappar greppet ifall barnet är mer hos dig.

Med det inte sagt att hon har rätt. Men ibland kan det vara bra att förstå känslorna bakom någons reaktion för att kunna gå vidare och argumentera för barnets rätt till sin far.

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2013-04-07 18:56:16 följande:

Men det håller inte för då skulle den rädslan finnas när ungen är hos mormor/mostrar med! Tror det är enkelt och lättare att hämta upp hos sia egna anhöriga istället för ett gammalt ex (pappan) som kan börja bråka, provocera osv osv när man ska hämta kan även gälla att pappor känner så när de ska hämta hos mamman och då finns spänningen redan och man hugger på skit som man kanske låter passera om ens syskon skulle sagt det
    Nej, mormor och mostrar har (oftast) ingen ambition att själva vara nummer ett för barnet utan de nöjer sig glatt med att komma i andra hand. Men en pappa vill antagligen vara lika viktig för barnet som mamman är och därför utgör han ett hot mot mammans särställning.

Men du har en poäng i att det såklart är lättare att lämna barnet hos någon man har ett mer stabilt förhållande till.
  • Anonym (M)
    Pappa71 skrev 2013-04-07 19:10:38 följande:
    Ja visst men det är väl iaf barnets bästa det handlar om!
    Absolut. Men har man haft huvudansvaret för ett barn i ett helt år så är man ju den som känner barnet bäst och det kan vara svårt att se att det kan vara barnets bästa att det ska tillbringa mer tid med en pappa som inte har lika bra koll på barnets behov.

Det jag menar är att mamman reagerar känslomässigt och att då komma med det ena rationella argumentent efter det andra kan bli som att banka huvudet i en vägg. Hon behöver inte övertygas om det teoretiskt viktiga i att barnet är hos dig. Hon måste hitta ett sätt att våga släppa taget om en liten person som betyder hela världen för henne.
Svar på tråden Pappor olämliga för små barn??