• Anonym (gitta)

hur mycket är mycket i benpress?

..,,ja, som frågan lyder - tar i liggande benpress 3 x 15 med 120kilo och sen 10 x 12 med 140kilo. Är det mycket eller normalt för kvinnor? har bra benmuskler o tycker det är sällan någon lyfter detta men min man anser det rätt normalt. ? vad säger ni som tränar? skulle säkert kunna ta ett par press med 150-160...

• Svar på tråden hur mycket är mycket i benpress?
  • Emmi27

Äh, han är bara dödligt imponerad och rädd för att du ska spöa skiten ur honom Det ÄR mycket.
    Jag har samma som du, bra benmuskler och vad jag antar, lätt för att bygga muskler. Knappast så att genomsnittet av tjejer tar så mycket som du gör, aldrig i livet.

• Anonym

det är mycket.
    vad tar han själv?

• rockaroll

Imponerande! Själv tar jag 50kg i benpress. Kände mig stark ända till för ett par sekunder sen. ;)

• Vanilla ice queen

Ja jäklar! Jag kör 90 liggande och tycker det är tungt... och då räknar jag mig som relativt vältränad med starka ben.

• cirpen

Jag tar hundra då är jag stark ibenen.
    Så ja du är superstark

• Studentpappa

Vilken vinkel är det på benpressen? Något som givetvis är väldigt avgörande för hur stor kraft du behöver använda för att trycka upp vikten.

Tänk på skillnaden mellan att skjuta en vikt på en räls efter golvet eller pressa samma vikt rätt upp. 300 kg + är inget som någon höjer på ögonbrynen för på mitt gym det gäller då män. Men jag skulle inte reagera nämnvärt på en tjej som körde på 200 kg.

Benpressen är en dålig övning att jämföra styrka i, benböj är bättre av ovan nämnda skillnad i utförandet. Då kommer man osökt till, hur djupt böjer man?....

• koimeister

Med 45 graders lutning, så kan jag lasta på minst 270 kilo innan det blir ansträngande. Jag kör strikt, även om jag inte kan böja benen längs med överkroppen som många andra. Benen är böjda mer än 90 grader i alla fall. Jag gissar att släden väger runt 50 kilo även om det kan variera hos olika maskiner. Själv väger jag 81 kilo och är 1,85 m lång, vill minska till 75 kilo för "mer" synliga magrutor. Annars 81 kilo vs 270+50=320 kilo? Total vikt sin45×320=226 kilo?

• Anonym (M)
    Studentpappa skrev 2013-04-03 21:04:20 följande:

Vilken vinkel är det på benpressen? Något som givetvis är väldigt avgörande för hur stor kraft du behöver använda för att trycka upp vikten.

Tänk på skillnaden mellan att skjuta en vikt på en räls efter golvet eller pressa samma vikt rätt upp. 300 kg + är inget som någon höjer på ögonbrynen för på mitt gym det gäller då män. Men jag skulle inte reagera nämnvärt på en tjej som körde på 200 kg.

Benpressen är en dålig övning att jämföra styrka i, benböj är bättre av ovan nämnda skillnad i utförandet. Då kommer man osökt till, hur djupt böjer man?....

Jag vet inte vad för sorts byggargym du går på men efter 15 år som instruktör på olika gymkedjor kan jag med säkerhet säga att de flesta motionärsgymmande kvinnor inte lägger på mer än 100-120 kg. Och 300+ kg i liggande benpress är det inte ofta man ser på ett vanligt motionärsgym. Frågan är förresten varför man ens ska lägga på den belastningen om man inte tränar inför OS i tyngdlyftning eller tävlar i Bodybuilding?
  • Studentpappa
    Anonym (M) skrev 2014-06-23 18:19:50 följande:
    Jag vet inte vad för sorts byggargym du går på men efter 15 år som instruktör på olika gymkedjor kan jag med säkerhet säga att de flesta motionärsgymmande kvinnor inte lägger på mer än 100-120 kg. Och 300+ kg i liggande benpress är det inte ofta man ser på ett vanligt motionärsgym. Frågan är förresten varför man ens ska lägga på den belastningen om man inte tränar inför OS i tyngdlyftning eller tävlar i Bodybuilding?

Ett byggargym med många biffar på steroider, 200+ i benböj är vardagsmat. Tränar med en tjej som kör atg 140 kg i böj.

Frågan är snarare varför ska du låta bli om du är stark?
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Anonym (M)
    Studentpappa skrev 2014-06-23 19:32:36 följande:

Ett byggargym med många biffar på steroider, 200+ i benböj är vardagsmat. Tränar med en tjej som kör atg 140 kg i böj.

Frågan är snarare varför ska du låta bli om du är stark?

Mnja, frågan är vad du har för nytta av att pressa kroppen till de tyngderna? I våra liv har vi mest nytta av funktionell styrka och träning som gör att vi kan handskas med våra stillasittande jobb. Att ta 200+ i benböj i 1-2 reps har ingen praktisk nytta.

Och om du tränar på ett sånt gym förstår jag att 300+ i benpress är vardagsmat. ;) Men de flesta motionärer går på Friskis & Svettis och har andra mål med sin träning. :)
Svar på tråden hur mycket är mycket i benpress?