Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

hur mycket är mycket i benpress?

Studentpappa skrev 2013-04-03 21:04:20 följande:

Vilken vinkel är det på benpressen? Något som givetvis är väldigt avgörande för hur stor kraft du behöver använda för att trycka upp vikten.

Tänk på skillnaden mellan att skjuta en vikt på en räls efter golvet eller pressa samma vikt rätt upp. 300 kg + är inget som någon höjer på ögonbrynen för på mitt gym det gäller då män. Men jag skulle inte reagera nämnvärt på en tjej som körde på 200 kg.

Benpressen är en dålig övning att jämföra styrka i, benböj är bättre av ovan nämnda skillnad i utförandet. Då kommer man osökt till, hur djupt böjer man?....

Jag vet inte vad för sorts byggargym du går på men efter 15 år som instruktör på olika gymkedjor kan jag med säkerhet säga att de flesta motionärsgymmande kvinnor inte lägger på mer än 100-120 kg. Och 300+ kg i liggande benpress är det inte ofta man ser på ett vanligt motionärsgym. Frågan är förresten varför man ens ska lägga på den belastningen om man inte tränar inför OS i tyngdlyftning eller tävlar i Bodybuilding?
  • Anonym (M)
    Studentpappa skrev 2014-06-23 19:32:36 följande:

Ett byggargym med många biffar på steroider, 200+ i benböj är vardagsmat. Tränar med en tjej som kör atg 140 kg i böj.

Frågan är snarare varför ska du låta bli om du är stark?

Mnja, frågan är vad du har för nytta av att pressa kroppen till de tyngderna? I våra liv har vi mest nytta av funktionell styrka och träning som gör att vi kan handskas med våra stillasittande jobb. Att ta 200+ i benböj i 1-2 reps har ingen praktisk nytta.

Och om du tränar på ett sånt gym förstår jag att 300+ i benpress är vardagsmat. ;) Men de flesta motionärer går på Friskis & Svettis och har andra mål med sin träning. :)
Svar på tråden hur mycket är mycket i benpress?