Minska sötsug är inte lätt, men det finns knep!
Ett är helt enkelt att bestämma sig. Erkänn att det ÄR jättejobbigt, säg högt "nu har jag jordens sötsug!" om du behöver, men låt bli att tillfredsställa det. Tänk på att det inte är farligt att ha ett sug. Se det lite som ett "roligt" experiment, kolla vad som händer med suget om du väntar 10 minuter, om du pratar högt om det du vill äta, om du ser en bild.. ASJOBBIGT, men utsätter man sig för suget utan att tillfredsställa det, så minskar det ofta till nästa gång. Du måste lära dig och dig kropp att sug är jobbigt men ofarligt, att det kommer och går, att om man bara väntar tillräckligt länge så försvinner det. Det är bara tankar som säger att du måste äta godis, men tankar är inga sanningar. De kan finnas där och irritera dig, du kan inte tvinga bort dem, men du behöver inte lyssna på dem.
Ibland försöker man förändra för mycket på en gång. Är sötsuget ett jättestort problem, då kanske det är just sötsuget du ska börja jobba med. BÖRJA med att bryta vanan att äta godis varje dag för att SEDAN ta tag i resten av kosten. Hjälper det att äta en macka istället för en bulle så kanske du ska göra det för att vänja dig av med den söta smaken, även om den extra mackan inte passar in i viktminskningsplanen. När sötsuget sedan är borta (eller hanterbart) kan du skärpa till kosten. Du kan prova en period att byta ut godiset mot annat, för att bryta vanan att äta just SÖTT. Morötter, nötter, frukt, riskakor, skorpor, kex, keso, te, kaffe... alla alternativ är inte jättetoppen ur viktminskningssynpunkt, men bra mycket bättre än godis.
Ett annat bra sätt är att distrahera sig, gärna med motion. Gå ut på promenad så fort suget känns outhärdligt (utan pengar att handla godis för!) Du får både motion, bra för både hälsan och viktnedgången, och distraheras från godistankarna. Ofta sätter motion igång processer i kroppen som i sig motverkar godissug, endorfinerna som släpps lösa ger andra slags glädjekickar, du blir lite piggare.Och är du ute och går utan pengar så KAN du inte äta godis just då
Äta regelbundet brukar också ha bra effekt. Frukost (ev. mellanmål), lunch, mellanmål, middag (ev. kvällsmål). Det behöver inte vara stora ¨mål, men äter man frukost 7.00 och lunch 11.30 kan det vara bra att ta ett äpple vid 9.30-10.00. Då hinner man inte bli jättehungrig och blodsockret ligger mer stabilt.
En av anledningarna till att jag inte alls tror på dieter med förbud är att förbud ofta triggar igång suget MER. Tänker man "oj vad jag är sugen på tårta, men jag får aldrg mer äta tårta/inte äta tårta förrän jag nått min målvikt om ett halvår" så kan förbudet i sig göra lockelsen ännu större. Och trotsan man förbudet och äter tårta ändå blir det lätt att man tar en extrastor bit, för att "passa på" när man ändå gjort bort sig, för SEN ska man minsann låta bli för tid och evighet! För många är det lättare att kontrollera suget om man avdramatiserar sötsaker och säger okej till en mindre mängd då och då. Bjuds det på tårta så tar man kanske en liten, liten bit och ser till att njuta av den.