GI-metoden eller LCHF?
lijnah89 skrev 2013-03-13 09:43:13 följande:
Jag känner mig helt lost, det känns som en djungel med vad man ska äta och inte. Nu har jag kommit fram till att jag vill gå ner några kilo i vikt, väger idag ca 67-68 och skulle vilja gå ner till 61-62 nånting. Finns det nån som vet hur jag bäst ska göra detta? Det känns som att det inte hade varit några problem om jag bara hade blivit av med mitt hemska sötsug! Jag äter godis varje dag, jag kan inte låta bli.
Jag var sugen på att testa LCHF för ett tag sen, men hur funkar det? Vad händer om man "syndar" en dag o äter socker? Går man upp i vikt då eller kan man snabbt återgå till LCHF direkt efter, eller vad händer i kroppen när man äter socker en dag? Jag tänker typ på kalas o sånt, då man ska äta kakor och tårta och sånt.
O GI-metoden, vad äter man då? Får man äta pasta?
Ja som ni förstår är jag lite smått förvirrad, jag kanske inte är ensam?
Skulle bli SÅ glad om nån kunde förklara för mig?
Tack kära ni!
Eftersom det bara är några kilon du vill bli av med föreslår jag följande:
Bestäm dig för att köra noll kolhydrater i 3-4 veckor (LCHF) eller tills du nått din målvikt. Sedan föreslår jag att du gör GI metoden till din livsstil för att hålla kilona borta. D.v.s. när du nått din målvikt håller du dig borta från kolhydrater så mycket du bara kan. Får du en normalportion mat på en resturang eller hos vänner etc ät bara halva portionen ris. En och en halv potatis istället för tre. Försök sluta med kakor, godis och sötsaker eller bara unna dig ibland.
Kör du LCHF religiöst kan det hända att du första dagarna / veckan känner dig trött och kanske tom får lite huvudvärk (abstinensbesvär när du klipper kolhydrater) men kämpa på. Vecka nr 2 kommer energin tillbaka med råge och du kommer tänka klarare och även bli av med sötsuget.
Lycka till!
/Karl