• lijnah89

GI-metoden eller LCHF?

Jag känner mig helt lost, det känns som en djungel med vad man ska äta och inte. 
    Nu har jag kommit fram till att jag vill gå ner några kilo i vikt, väger idag ca 67-68 och skulle vilja gå ner till 61-62 nånting. Finns det nån som vet hur jag bäst ska göra detta? Det känns som att det inte hade varit några problem om jag bara hade blivit av med mitt hemska sötsug! Jag äter godis varje dag, jag kan inte låta bli.

Jag var sugen på att testa LCHF för ett tag sen, men hur funkar det? Vad händer om man "syndar" en dag o äter socker? Går man upp i vikt då eller kan man snabbt återgå till LCHF direkt efter, eller vad händer i kroppen när man äter socker en dag? Jag tänker typ på kalas o sånt, då man ska äta kakor och tårta och sånt.

O GI-metoden, vad äter man då? Får man äta pasta?

Ja som ni förstår är jag lite smått förvirrad, jag kanske inte är ensam?
    Skulle bli glad om nån kunde förklara för mig?

Tack kära ni! 

• Svar på tråden GI-metoden eller LCHF?
  • lijnah89

Karl71: Tack så jättemkt för ditt svar! Jag är ju nybörjare o har inte riktigt koll på vad jag kan och får äta, hur ofta och sådär när det gäller LCHF, men det finns väl massor på nätet. 

Det jag oxå är lite orolig för är hur jag ska äta på kalas Tungan ute vi har nämnligen ofta kalas, gör det nåt om man "syndar" och äter lite socker (dvs, nån kaka och en liten bit tårta?) eller hur dumt är det? Man kan väl enkelt fortsätta med sin LCHF efter kalasen eller är allt förstört då? 

Kul att du lyckats gå ner såpass! Glad 

• lijnah89
    Trädblåsare skrev 2013-03-13 12:35:05 följande:
    Det går ju att baka lchf. Många brukar heller inte bli sugna på socker.
    Jag har problem med maten, så jag äter lchf.
    Är du sockersugen nåt?
    Men hur gör du när du är bortbjuden på t ex kalas o sånt, äter du inget då? Det är det som är det största kruxet tycker jag. Att tacka nej, o du vet ju hur mormödrar brukar vara, "klart du ska ha en kaka". Svårt o säg nej Flört
  • lijnah89
    Trädblåsare skrev 2013-03-13 13:04:56 följande:
    Nej, inte nu längre.
    Jag tackar nej, men jag har förstående människor runt omkring mig som inte vill att jag ska må dåligt. Annars kan du alltid bli med IBS lite snabbt och inte kunna äta det.
    Nej det slipper jag gärna.
  • lijnah89
    Trädblåsare skrev 2013-03-13 13:10:17 följande:
    Jag menade att du kan säga att du har fått IBS.
    Jaså! Jag vet inte riktigt vad det är, men nåt med tarmarna va?
    Känns kanske lite dumt att ljuga oxå Obestämd 
  • lijnah89

Hammarhajen: Tack för dina svar! Det fick mig o tänka till. Det hade ju såklart varit så mycket lättare att göra så som du skriver, men frågan är om jag kommer gå ner i vikt. Men det borde jag väl göra om jag som nu har ätit godis i princip varje dag och ändrar det, och dessutom ändrar mina matvanor lite och börjar promenera lite mer. 
    Men det är svårt. Jag vet inte vilket som är bäst egentligen.

Jag får väl se hur det funkar. Kan ju vara värt ett försök.  

2020:  Det låter som att det inte är nåt för mig, jag skulle aldrig klara av att bara leva på 500 kalorier på en dag. Jag skulle inte må bra då. Men kul att det funkat för dig :)

• lijnah89
    hammarhajen skrev 2013-03-19 07:30:14 följande:

Det som är bäst är en hälsosam livsstil! :) Matvanor och motionsvanor som man kan leva med och hålla och må bra av. Kanske tar det lite längre tid att gå ner i vikt genom en sund livsstil, men när man infört nya vanor och kan leva med dem sedan kommer vikten också hålla sig på en bra nivå helt naturligt. Utan förbud, utan dieter, utan att behöva avstå på kalas.  

Jag tror absolut att du kommer märka skillnad om du drar ner ordentligt på godis, ändrar matvanor och promenerar mer. Du kommer i alla fall MÅ BÄTTRE och få mer ork, energi, tycka bättre om den kropp du råkar ha. Däremot kanske du inte ska förvänta dig att se resultat på vågen på en gång, kanske får du inget resultat som -2 kg per vecka som många modedieter utlovar. Men börjar du nu kanske du når ditt mål i juli, är kvar på ditt mål i augusti, är kvar på ditt mål i december, är kvar på ditt mål juli år 2017. Och i november 2024 ;)

Ett tips: sätt dig och skriv en lista på nyttiga råvaror du gillar! Ofta tycker man om t.ex. blåbär, jordgubbar, apelsiner, avocado, lax, mango... Utgå från de råvarorna och försök laga GOD men nyttig mat. Ofta tänker man väldigt automatiskt att nyttig mat är tråkig mat, men så måste det ju inte alls vara. "Frukt" måste ju inte vara billigaste tråk-äpplet utan kan ju lika gärna vara färsk ananas eller blodapelsin. Kan bli lite dyrare, men är helt klart värt det och dessutom en bra hjälp när man försöker styra om matvanorna.      
    Nu har det gått 2 dagar och jag har inte ätit godis en enda gång. Eller jo två små i förrgår men annars inget, just nu känns det bra, men det kommer väl dagar då det är skitjobbigt. Ska försöka köpa lite god frukt o annat så jag har om jag blir akut sugen. 
    Jag har även minskat mina kolhydrater, mindre potatis och pasta. Får se hur länge det funkar, men tack för alla dina tips.  O har du några fler, t ex några recept på nåt gott lite nyttigare eller nåt så skriv :) alltid skoj!
  • lijnah89
    hammarhajen skrev 2013-03-20 21:29:39 följande:

Bra jobbat! Heja dig!
    Tack! Skrattande
Svar på tråden GI-metoden eller LCHF?