hammarhajen skrev 2013-03-19 07:30:14 följande:
Det som är bäst är en hälsosam livsstil! :) Matvanor och motionsvanor som man kan leva med och hålla och må bra av. Kanske tar det lite längre tid att gå ner i vikt genom en sund livsstil, men när man infört nya vanor och kan leva med dem sedan kommer vikten också hålla sig på en bra nivå helt naturligt. Utan förbud, utan dieter, utan att behöva avstå på kalas.
Jag tror absolut att du kommer märka skillnad om du drar ner ordentligt på godis, ändrar matvanor och promenerar mer. Du kommer i alla fall MÅ BÄTTRE och få mer ork, energi, tycka bättre om den kropp du råkar ha. Däremot kanske du inte ska förvänta dig att se resultat på vågen på en gång, kanske får du inget resultat som -2 kg per vecka som många modedieter utlovar. Men börjar du nu kanske du når ditt mål i juli, är kvar på ditt mål i augusti, är kvar på ditt mål i december, är kvar på ditt mål juli år 2017. Och i november 2024 ;)
Ett tips: sätt dig och skriv en lista på nyttiga råvaror du gillar! Ofta tycker man om t.ex. blåbär, jordgubbar, apelsiner, avocado, lax, mango... Utgå från de råvarorna och försök laga GOD men nyttig mat. Ofta tänker man väldigt automatiskt att nyttig mat är tråkig mat, men så måste det ju inte alls vara. "Frukt" måste ju inte vara billigaste tråk-äpplet utan kan ju lika gärna vara färsk ananas eller blodapelsin. Kan bli lite dyrare, men är helt klart värt det och dessutom en bra hjälp när man försöker styra om matvanorna.
Nu har det gått 2 dagar och jag har inte ätit godis en enda gång. Eller jo två små i förrgår men annars inget, just nu känns det bra, men det kommer väl dagar då det är skitjobbigt. Ska försöka köpa lite god frukt o annat så jag har om jag blir akut sugen.
Jag har även minskat mina kolhydrater, mindre potatis och pasta. Får se hur länge det funkar, men tack för alla dina tips. O har du några fler, t ex några recept på nåt gott lite nyttigare eller nåt så skriv :) alltid skoj!