Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

GI-metoden eller LCHF?

varför en "metod", undrar jag?

Tror att det är så otroligt mycket mer hållbart och hälsosamt att börja DIREKT med en sund livsstil, inte hälsomässig galenskap som LCHF och annat. Har man en sjukdom i botten eller är jätteöverviktig kanske extrema dieter är bra, men inte för vanliga människor med lite extra trivselvikt. Man kan jämföra med mediciner - extra insulin är livsviktigt för diabetiker, men totalt onödigt och rent av farligt för friska. Många LCHF-frälsta som predikar har missat (eller vill inte se...) att deras kroppar är sjuka efter åratal av jojo-bantning, ätstörningar och övervikt. Då kan LCHF självklart vara mycket bättre än att fortsätta vara sjuk. Men en kropp och ett pysyke som varit ätstörd i 15 år kan inte jämföras med en frisk kropp och en frisk hjärna.Du väger bara lite för mycket och är så ung (om man får tro ditt nick, 24 år?) att din kropp inte alls behöver "medicineras" med en extremdiet.

Tvärt om kan extremdieter och dieter med förbud ställa till med en massa skada om man är i grunden frisk - förbud tenderar att skapa onödig ångest kring exempelvis kalas. Du skriver ju om just kalas när det serveras tårta. Vill du verkligen förbjuda dig själv att äta tårta på kalas? Eller vill du hitta en livsstil som tillåter dig att äta tårta eller efterrätt när du är bortbjuden?

Din målsättning är väl att komma ner till en bra vikt och sedan hålla den livet ut (typ), då är det VANOR och RUTINER du behöver jobba på - inte på att hoppa över potatisen i tre veckor för att sedan börja äta den igen.   

• hammarhajen

Minska sötsug är inte lätt, men det finns knep!

Ett är helt enkelt att bestämma sig. Erkänn att det ÄR jättejobbigt, säg högt "nu har jag jordens sötsug!" om du behöver, men låt bli att tillfredsställa det. Tänk på att det inte är farligt att ha ett sug. Se  det lite som ett "roligt" experiment, kolla vad som händer med suget om du väntar 10 minuter, om du pratar högt om det du vill äta, om du ser en bild.. ASJOBBIGT, men utsätter man sig för suget utan att tillfredsställa det, så minskar det ofta till nästa gång. Du måste lära dig och dig kropp att sug är jobbigt men ofarligt, att det kommer och går, att om man bara väntar tillräckligt länge så försvinner det. Det är bara tankar som säger att du måste äta godis, men tankar är inga sanningar. De kan finnas där och irritera dig, du kan inte tvinga bort dem, men du behöver inte lyssna på dem. 

Ibland försöker man förändra för mycket på en gång. Är sötsuget ett jättestort problem, då kanske det är just sötsuget du ska börja jobba med. BÖRJA med att bryta vanan att äta godis varje dag för att SEDAN ta tag i resten av kosten. Hjälper det att äta en macka istället för en bulle så kanske du ska göra det för att vänja dig av med den söta smaken, även om den extra mackan inte passar in i viktminskningsplanen. När sötsuget sedan är borta (eller hanterbart) kan du skärpa till kosten. Du kan prova en period att byta ut godiset mot annat, för att bryta vanan att äta just SÖTT. Morötter, nötter, frukt, riskakor, skorpor, kex, keso, te, kaffe... alla alternativ är inte jättetoppen ur viktminskningssynpunkt, men bra mycket bättre än godis.

Ett annat bra sätt är att distrahera sig, gärna med motion. Gå ut på promenad så fort suget känns outhärdligt (utan pengar att handla godis för!) Du får både motion, bra för både hälsan och viktnedgången, och distraheras från godistankarna. Ofta sätter motion igång processer i kroppen som i sig motverkar godissug, endorfinerna som släpps lösa ger andra slags glädjekickar, du blir lite piggare.Och är du ute och går utan pengar så KAN du inte äta godis just då

Äta regelbundet brukar också ha bra effekt. Frukost (ev. mellanmål), lunch, mellanmål, middag (ev. kvällsmål). Det behöver inte vara stora ¨mål, men äter man frukost 7.00 och lunch 11.30 kan det vara bra att ta ett äpple vid 9.30-10.00. Då hinner man inte bli jättehungrig och blodsockret ligger mer stabilt. 

En av anledningarna till att jag inte alls tror på dieter med förbud är att förbud ofta triggar igång suget MER. Tänker man "oj vad jag är sugen på tårta, men jag får aldrg mer äta tårta/inte äta tårta förrän jag nått min målvikt om ett halvår" så kan förbudet i sig göra lockelsen ännu större. Och trotsan man förbudet och äter tårta ändå blir det lätt att man tar en extrastor bit, för att "passa på" när man ändå gjort bort sig, för SEN ska man minsann låta bli för tid och evighet! För många är det lättare att kontrollera suget om man avdramatiserar sötsaker och säger okej till en mindre mängd då och då. Bjuds det på tårta så tar man kanske en liten, liten bit och ser till att njuta av den.

• hammarhajen

Och till sist, rent allmänt tycker jag att tallriksmodellen är ett bra redskap när man äter. Den finns i lite olika upplagor, men är man lite halvaktiv bara och rätt "vanlig" och vill ner i vikt så fungerar följande bra:

1/2 tallriken fylls med grönsaker
    1/2 tallriken fylls med kolhydrater, alltså pasta, potatis, ris, couscous, matvete, bulgur osv.
    1/2 tallriken fylls med protein, alltså kött, kyckling, fisk, ägg, bönor, kikärtor.

Är man mer hungrig när man ätit upp dricker man ett glas vatten och väntar en liten stund. Det tar ofta en stund för kroppen att känna att den är mätt. Är man fortfarande hungrig tar man mer grönsaker. Eller en skiva grovt knäckebröd med lagom mycket smör.

Ett tips om du gillar att laga mat är att verkligen gå in för att lära dig nya roliga grönsaksblandningar! Skiva inte bara upp en tomat och en paprika, utan läs på bloggar och receptsajter! Kanske blir det gott att blanda tomaten och paprikan med en liten bit fetaost, lite solrosfrön och babyspenat? Vackert blir det i alla fall med alla färger! Min favvo nu är sötpotatis i ugn (orange) blandad med broccoli (grön), paprika (gul) och halverade körsbärstomater (röda). Underbart fint att titta på! Prova olika dressingar, prova olika blandningar. Soltorkad tomat kan man strimla och ha i sallad, jättegott att blanda med olika gröna blad (spenat, ruccola, roman osv.) och toppat med en valnöt eller två blir det fantastiskt!

Ofta tycker jag att godissug minskar när man äter mat som känns frisk och levande, men ökar om man äter "tråkig" mat bara för att bli mätt. Mitt bästa må-bra-tips (som på sikt leder till en hälsosam vikt) är nog faktiskt att botanisera vilt i frukt- och grönsaksdisken och satsa mycket på goda sallader och grönsaksblandningar. Prova annat än bara tomat, isbergssallad och gurka. Fryst tärnad mango är gott i sallad, frysta hallon kan bli gott, avocado, frön och nötter, ostar, oliver, soltorkade tomater, champinjoner, spenat, broccoli... Mums! Testa att planera grönsaksdelen på tallriken FÖRST och lägg tid och omsorg på den, så blir det mer lockande att äta och ju mer sådan fräsch och fin mat du äter, ju mindre blir godissuget och kroppen får i sig så mycket nyttigheter som hjälper dig att få energi till motion och annat kul       

• hammarhajen
    lijnah89 skrev 2013-03-18 07:37:53 följande:
    Hammarhajen: Tack för dina svar! Det fick mig o tänka till. Det hade ju såklart varit så mycket lättare att göra så som du skriver, men frågan är om jag kommer gå ner i vikt. Men det borde jag väl göra om jag som nu har ätit godis i princip varje dag och ändrar det, och dessutom ändrar mina matvanor lite och börjar promenera lite mer. 
    Men det är svårt. Jag vet inte vilket som är bäst egentligen.

Jag får väl se hur det funkar. Kan ju vara värt ett försök.  

2020:  Det låter som att det inte är nåt för mig, jag skulle aldrig klara av att bara leva på 500 kalorier på en dag. Jag skulle inte må bra då. Men kul att det funkat för dig :)

Det som är bäst är en hälsosam livsstil! :) Matvanor och motionsvanor som man kan leva med och hålla och må bra av. Kanske tar det lite längre tid att gå ner i vikt genom en sund livsstil, men när man infört nya vanor och kan leva med dem sedan kommer vikten också hålla sig på en bra nivå helt naturligt. Utan förbud, utan dieter, utan att behöva avstå på kalas.  

Jag tror absolut att du kommer märka skillnad om du drar ner ordentligt på godis, ändrar matvanor och promenerar mer. Du kommer i alla fall MÅ BÄTTRE och få mer ork, energi, tycka bättre om den kropp du råkar ha. Däremot kanske du inte ska förvänta dig att se resultat på vågen på en gång, kanske får du inget resultat som -2 kg per vecka som många modedieter utlovar. Men börjar du nu kanske du når ditt mål i juli, är kvar på ditt mål i augusti, är kvar på ditt mål i december, är kvar på ditt mål juli år 2017. Och i november 2024 ;)

Ett tips: sätt dig och skriv en lista på nyttiga råvaror du gillar! Ofta tycker man om t.ex. blåbär, jordgubbar, apelsiner, avocado, lax, mango... Utgå från de råvarorna och försök laga GOD men nyttig mat. Ofta tänker man väldigt automatiskt att nyttig mat är tråkig mat, men så måste det ju inte alls vara. "Frukt" måste ju inte vara billigaste tråk-äpplet utan kan ju lika gärna vara färsk ananas eller blodapelsin. Kan bli lite dyrare, men är helt klart värt det och dessutom en bra hjälp när man försöker styra om matvanorna.      
  • hammarhajen
    lijnah89 skrev 2013-03-20 10:07:14 följande:
    Nu har det gått 2 dagar och jag har inte ätit godis en enda gång. Eller jo två små i förrgår men annars inget, just nu känns det bra, men det kommer väl dagar då det är skitjobbigt. Ska försöka köpa lite god frukt o annat så jag har om jag blir akut sugen. 
    Jag har även minskat mina kolhydrater, mindre potatis och pasta. Får se hur länge det funkar, men tack för alla dina tips.  O har du några fler, t ex några recept på nåt gott lite nyttigare eller nåt så skriv :) alltid skoj!

Bra jobbat! Heja dig!
Svar på tråden GI-metoden eller LCHF?