• tokmonkan

var i Linköping ska man bo/inte bo

Vi planerar en flytt till Linköping i Augusti. Vi har 2 flickor på 2 och 5. Vi ska bäggetvå jobba på sjukhuset. För att inte bo i ett dåligt område samtidigt som vi vill ha hyffsat gångavstånd till jobbet- var ska vi då bo? Stått i Stångåstadens bostadskö i 5 år nu, men verkar dock ändå inte ha poäng för att få en trea i typ Hejdegården..... 
    jag kan ju bara kolla på kartan och se vad som är hyffsat nära och då ser Berga ut som ganska nära Sjukhuset. Men då har jag fått höra att i Ryd, Berga, Lambohov och Skäggetorp ska man INTE bo. Det har jag hört från flera och alla säger samma sak om dessa områden. Nu undrar jag om nån kan rek andra områden. Gottfridsberg verkar trevligt, inte så nära sjukhuset dock.....
    Tacksam för tips! 

• Svar på tråden var i Linköping ska man bo/inte bo
  • Majken

T1 är ju nära US, likaså Hagaberg och Ekällan. Men det mesta därikring är ju BR, ni kanske bara kan tänka er hyresrätt?

Annars kan jag varmt rekomendera Johannelund!! (bodde där i 15 år innan vi byggde vårt hus) Bra centrum, bra barnomsorg, fina grönområden, bra lekmiljöer (lekplatser och plaskdamm), nära en nyrenoverad badplats i Stångån, bra skolor, hyfsat nära city och helt ok avstånd till US! (har jobbat där och åkt från J-lund)

Jag har, som du märker, bara gott att säga om J-lund!! Har ni köat i 5 år, så borde ni kunna få en 3:a (ev 4:a, finns inte så många dock) med era poäng? Jag tycker att de södra delarna av stan är trevligare än de norra, men det kan ju bero på att jag är mer hemtam där!

Lycka till och välkommen till "Femte storstadsregionen"

• czczcz

Det var en plaskdamm för längesedan som stängdes ner och för kanske fyra år sedan gjorde de om den så det blev dessa fontäner, djur och saker istället

• And3RZsoN

Jag bor i gottfridsberg å även bott i åbylund innan. Kanon bra områden. Lugna å mkt lekparker :)

• czczcz

Det är olika på olika ställen, men det finns några som har öppet från 6. Det som ligger precis intill Tornhagskolan (som jag antar är det som gäller för Åbylund) är ett av dessa. De tar då även barn från Astrid Lindgren  och kanske andra dagis också, fram tills de öppnar.

• Mia73

Bor i Lambohov i Mjärdevidelen (åt Slaka till). Näst intill bilfritt i området och riktigt bra förskolor. Skulle heller inte bosätta mej i centrum men gärna i den nybyggda delen. Bussarna går som sagt var tionde minut och inget byte behövs, det tar ca 15 minuter dit, annars är det jättebra cykelväg.

• Gloriousgirl

Jag är inflyttad till Linköping sedan 2 år tillbaks och vet hur det är att komma hit utan direkt anknytning.

Staden är bra, det tycker jag. Det har dock tagit tid för mig att tycka om den. Det har väl mest berott på att det varit lite trögt att hitta umgänge, men det tror jag är lika vartän man hamnar. Det finns det mesta, och är det så att man verkligen saknar något så ligger Stockholm bara 1,5h med tåget härifrån. Det är lätt att få bostad tycker jag, många privata värdar där du kan hitta flera olika bra hyresrätter. Stångåstaden är väl okej, men kolla upp de privata värdarna. Det finns en lista på kommunens hemsida med alla privata värdar. Hör av dig till samtliga så kommer du få erbjudanden inom mycket kort. 

Det är inte långt till något i Linköping. Därför kan man enkelt bo 1 mil utanför stan och ändå ta sig in till stan på 10-15 min. Det är prisvärt och lugnt och skönt.

Det enda jag egentligen kan klaga på är dialekten. Men den har väl sin charm den också ;)     

• tokmonkan
    Gloriousgirl skrev 2013-03-22 08:47:24 följande:
    Jag är inflyttad till Linköping sedan 2 år tillbaks och vet hur det är att komma hit utan direkt anknytning.

Staden är bra, det tycker jag. Det har dock tagit tid för mig att tycka om den. Det har väl mest berott på att det varit lite trögt att hitta umgänge, men det tror jag är lika vartän man hamnar. Det finns det mesta, och är det så att man verkligen saknar något så ligger Stockholm bara 1,5h med tåget härifrån. Det är lätt att få bostad tycker jag, många privata värdar där du kan hitta flera olika bra hyresrätter. Stångåstaden är väl okej, men kolla upp de privata värdarna. Det finns en lista på kommunens hemsida med alla privata värdar. Hör av dig till samtliga så kommer du få erbjudanden inom mycket kort. 

Det är inte långt till något i Linköping. Därför kan man enkelt bo 1 mil utanför stan och ändå ta sig in till stan på 10-15 min. Det är prisvärt och lugnt och skönt.

Det enda jag egentligen kan klaga på är dialekten. Men den har väl sin charm den också ;)     
    Var bor du och hur länge tog det för dig att få bostad?
  • Gloriousgirl
    tokmonkan skrev 2013-03-22 11:35:42 följande:
    Var bor du och hur länge tog det för dig att få bostad?

Vi bor i Malmslätt, vilket jag tycker är väldigt bra. Tar mig 10 min ner på stan i bil och det är lugnt och skönt runtomkring. Vi har även tidigare bott mitt inne i stan också.

Ja, alltså , vad tog det att få bostad? Ett par dagar kanske på sin höjd. Jag ringde runt lite och kollade med privata värdar och de hade mängder med lägenheter. Nu är ju vi ett par utan barn eller husdjur, med stabila inkomster, så det är klart det spelar roll när man presenterar sig. Men nej, jag tycker det är jätteenkelt att få lägenhet i Linköping.  
  • Microstark
    tokmonkan skrev 2013-03-22 08:35:36 följande:
    Puff puff! jag vill gärna veta mer om staden allmänt=)

Det finns ju många hyresvärdar i Linköping www.linkoping.se/hyresvardar Så det är nog bara sätta igång och ringa.. Flyttade hit för 13 år sedan och trivs bra i Linköping. Linköping är en akademikerstad med en ganska välbetald mellanklass vilket återspeglas i utbudet på stan och lite prisläget (bla på lägenheter/hus). Men jag tycker Lkpg är trevligt, lättillgängligt (mycket bussar) och har bra utbud på aktiviteter och affärer... Har bott i Johannelund, trivdes mycket bra, men bodde då i en bostadsrätt, det påverkar ju säkert lite.. Vackert och lugnt område, ca 15 min cykeltur till sjukhuset. I Berga byggs nu mycket nytt nere vid ån, där det finns fina lekparker etc.. Vet dock inte hur mycket som är bostadsrätt/hyresrätt.. Berga är nog på väg upp.. Ca 15 min promenad till sjukhuset. T1 också nära sjukhuset, helt ok, mycket lägenheter, kanske inte så naturskönt om man inte bor mot Valla-hållet.. Allt nybyggt uppe på Garnisonen ser ju väldigt sterilt och tråkigt ut, vet inte hur det är att bo där och om det finns hyresrätter.
  • tokmonkan

Höghusen i Johannelund?
    Är det ok att bo där med små barn? Ser inte så trevligt ut men det kanske det är?? 

• tokmonkan

Vi har blivit erbjudna en lgh (radhus) på Plöjaregatan i Lambohov. Vi vet inte om det är ett bra ställe att bo på....?
    Nån som har erfarenhet? Bra barnomsorg?
    Är det stökigt i området. Det verkar barnvänligt iaf!
    Tacksam för svar!!!!!   

• Mia73

Bor iof inte på Plöjaregatan, men vet att det på den gatan både finns hus, hyreslägenheter och bostadsrätter, vet att det i villadelen är lugn, har ingen koll på hur det är i hyreshusen. Vet om två bra dagis (finns säkert fler)...Bullerbyn och Guldgruvan, ligger en bit ifrån i Mjärdevidelen, ca 5-10 minuters gångväg.
    Vet inte om det hjälpte dej någon?! 

• tokmonkan
    Mia73 skrev 2013-05-08 14:45:20 följande:

Bor iof inte på Plöjaregatan, men vet att det på den gatan både finns hus, hyreslägenheter och bostadsrätter, vet att det i villadelen är lugn, har ingen koll på hur det är i hyreshusen. Vet om två bra dagis (finns säkert fler)...Bullerbyn och Guldgruvan, ligger en bit ifrån i Mjärdevidelen, ca 5-10 minuters gångväg.
    Vet inte om det hjälpte dej någon?! 

Tack=) vet du om det är privata dagis? Är skolorna bra? Bra el dåligt rykte menar jag...
  • skjuter illa

Är oxå inflyttad, från Malmö. Har bott här i 3 år och bara i Johannelund. Gillar detta området jättemycket. Lugnt, grönt, fullt med lekplatser och barnfamiljer, ett bra centrum med vårdcentral, bibliotek, apotek, Ica, mm. En välskött plaskdamm för barnen och nere vid Stångån finns en nygjord badplats med kiosk. Finns gott om skolor och förskolor. Bussen in till stan tar knappt 10 minuter och vill man kan man ta en skön promenad längst Stångån in till stan tar ca 20-30. Och då kan man passa på att kika på båtar som går genom slussen och äta en glass (på sommaren då). :)

Vi söker oxå nytt boende då vi vuxit ur lägenheten och vill gärna bo kvar men det är sällan det finns lediga 4or i detta området så vi har börjat kolla på Lambohov och Tannefors. Tyvärr räcker våra poäng inte så långt. Men om ni varit i kö i 5 år borde ni ha stora chanser tycker jag. Vi hade stått i kö i 4 år när vi flyttade hit och det räckte. När man flyttar in nollställs poängen så därför har vi inte så mycket nu.

• Mia73

tokmonkan, Bullerbyn och Guldgruvan är kommunala dagis, det finns några föräldrarkooperativ också men de har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Finns 3 skolor. Slestadsskolan (där min dotter går) tycker vi är bra förstås, blandat med kulturer, ny bra rektor, bra lärare men lite trånga lokaler. Slestad har haft ett dåligt rykte för längre sedan, men det har inte vi märkt något av snarare tvärt om...de har tagit tag i mobbingproblematiken på ett bra sätt. Om ni väljer att flytta till Plöjaregatan kommer ni automatiskt att tillhöra Slestadsskolan. 
    Sedan finns det Änggårdsskolan, där kompisars barn går, vet att de gillar den skolan också. Till sist Vittra-skolan som är en friskola och där har jag tyvärr ingen mer info.

• tokmonkan

Vi har fått plats på Vittra för bägge barnen. Därför satsar vi på Lambohov i 1a hand. I värsta fall får vi bo nånannanstans ett tag och köra barnen till dagis/skolan tills nåt blir ledigt.....

• AmandaGrey
    Jag hittade den här hemsidan där de visar vilka områden i Linköping som är populärast att bo i, tyckte den var bra! Kunde även kolla upp där vilka förskolor som rekommenderades. Glad www.linkopingsbo.se/
Svar på tråden var i Linköping ska man bo/inte bo