• tokmonkan

var i Linköping ska man bo/inte bo

Vi planerar en flytt till Linköping i Augusti. Vi har 2 flickor på 2 och 5. Vi ska bäggetvå jobba på sjukhuset. För att inte bo i ett dåligt område samtidigt som vi vill ha hyffsat gångavstånd till jobbet- var ska vi då bo? Stått i Stångåstadens bostadskö i 5 år nu, men verkar dock ändå inte ha poäng för att få en trea i typ Hejdegården..... 
    jag kan ju bara kolla på kartan och se vad som är hyffsat nära och då ser Berga ut som ganska nära Sjukhuset. Men då har jag fått höra att i Ryd, Berga, Lambohov och Skäggetorp ska man INTE bo. Det har jag hört från flera och alla säger samma sak om dessa områden. Nu undrar jag om nån kan rek andra områden. Gottfridsberg verkar trevligt, inte så nära sjukhuset dock.....
    Tacksam för tips! 

• Svar på tråden var i Linköping ska man bo/inte bo
  • Noomi81

Jag bor i Åbylund och trivs jättebra, beror iof mycket på en väldigt bra bostadsrättsförening. Inte jättenära till sjukhuset, men man cyklar dit på ca 15 minuter. Å andra sidan är det nära till fina Rydskogen, mataffärer i Skäggetorp och allt annat man behöver i Tornby.

• czczcz

Hej!

Har bott i Linköping i fem år nu. Först i Lambohov, sen Gottfridsberg och nu i innerstan. Lambohov råder det väldigt delade meningar om och som någon skrivit tidigare så beror det nog väldigt mycket på var i området man bor. Området runt centrum skulle jag inte rekommendera, däremot lantmannagatan och den delen är det många som trivs på. Någon skriver att man måste byta buss på för att komma till sjukhuset. Det stämmer inte. Det går två olika busslinjer genom lambohov och en av dessa stannar på flera ställen precis vid sjukhuset.

Gottfridsberg trivdes jag väldigt bra i och Åbylund som du undrar om ligger precis intill och det verkar väldigt lugnt. MIn sambo bodde där under flera år innan vi träffades och han verkade trivas bra.

Som andra skrivit så rekommenderas verkligen inte Graflunds, däremot finns det gott om andra privata hyresvärdar. Både i Gottfridsberg och nu i innerstan så har jag haft Östgöta. 

Berga som du undrar över vet jag tyvärr inte så mycket om, men Skäggetorp rekommenderas verkligen inte och inte direkt Ryd heller. 

• sharatec

Personligen skulle jag säga att Berga är okej... Men vet att det finns folk som upplever det som ett dåligt område. 

• Noomi81
    tokmonkan skrev 2013-03-15 12:52:06 följande:
    tack tack=) Hur centralt är Åbylund?
    7-8 minuter från centrum med cykel, 15 med buss.
  • tokmonkan
    Noomi81 skrev 2013-03-15 13:00:05 följande:
    7-8 minuter från centrum med cykel, 15 med buss.
    Jaha, såpass långt. Ca 20 min promenad då...? Trodde det låg närmare stan. Är det mysigt där? Lekparker?
  • czczcz

20 min promenad låter rimligt. Jag gick på typ 10 från Gottfridsberg. Det finns lite smålekplatser överallt både i Åbylund och Gottfridsberg. Sen i Gottfridsberg så finns en större lekplats som barnen brukar kalla för plaskis för där finns lite "lekfontäner", djur som sprutar vatten, sand och lite annan vattenlekplats Mycket poppis. Från Gottfridsberg och Åbylund är det även gång/cykelavstånd till Gamla Linköping och Valla som är väldigt populärt bland barnfamiljer. I Valla finns det lekplats, dju och minigolf bland annat

• tokmonkan

Läste nånstans att den där plaskdammen ver nedlagd...? men det kanske finns andra roliga grejer ändå!

Svar på tråden var i Linköping ska man bo/inte bo