Inlägg från: tokmonkan |Visa alla inlägg
  • tokmonkan

var i Linköping ska man bo/inte bo

Vi planerar en flytt till Linköping i Augusti. Vi har 2 flickor på 2 och 5. Vi ska bäggetvå jobba på sjukhuset. För att inte bo i ett dåligt område samtidigt som vi vill ha hyffsat gångavstånd till jobbet- var ska vi då bo? Stått i Stångåstadens bostadskö i 5 år nu, men verkar dock ändå inte ha poäng för att få en trea i typ Hejdegården..... 
    jag kan ju bara kolla på kartan och se vad som är hyffsat nära och då ser Berga ut som ganska nära Sjukhuset. Men då har jag fått höra att i Ryd, Berga, Lambohov och Skäggetorp ska man INTE bo. Det har jag hört från flera och alla säger samma sak om dessa områden. Nu undrar jag om nån kan rek andra områden. Gottfridsberg verkar trevligt, inte så nära sjukhuset dock.....
    Tacksam för tips! 

• Svar på tråden var i Linköping ska man bo/inte bo
  • tokmonkan
    Jao skrev 2013-03-12 18:09:56 följande:
    Ekkällan är ju nära sjukhuset och centralt..Lika T1..  Johannelund är ett fint bra område men ganska mycket barnfamiljer, inte jättenära sjukhuset men det går alltid bra med bussar.. Annars är det väl i de centrala delarna, innerstaden, vasastaden och runt där som är rätt nära .. Även hejdegården.. Där är det dock Willhem som äger de flesta hyreshusen, har ingen erfarenhet av dem som hyresvärd men vet att dom har väldigt mycket lägenheter där.. 
    MEN ganska mycket barnfamiljer....? Är det negativt? Förstod inte det. menar du att det är stökigt eller så?
  • tokmonkan
    Noomi81 skrev 2013-03-15 13:00:05 följande:
    7-8 minuter från centrum med cykel, 15 med buss.
    Jaha, såpass långt. Ca 20 min promenad då...? Trodde det låg närmare stan. Är det mysigt där? Lekparker?
  • tokmonkan

Läste nånstans att den där plaskdammen ver nedlagd...? men det kanske finns andra roliga grejer ändå!

• tokmonkan
    Gloriousgirl skrev 2013-03-22 08:47:24 följande:
    Jag är inflyttad till Linköping sedan 2 år tillbaks och vet hur det är att komma hit utan direkt anknytning.

Staden är bra, det tycker jag. Det har dock tagit tid för mig att tycka om den. Det har väl mest berott på att det varit lite trögt att hitta umgänge, men det tror jag är lika vartän man hamnar. Det finns det mesta, och är det så att man verkligen saknar något så ligger Stockholm bara 1,5h med tåget härifrån. Det är lätt att få bostad tycker jag, många privata värdar där du kan hitta flera olika bra hyresrätter. Stångåstaden är väl okej, men kolla upp de privata värdarna. Det finns en lista på kommunens hemsida med alla privata värdar. Hör av dig till samtliga så kommer du få erbjudanden inom mycket kort. 

Det är inte långt till något i Linköping. Därför kan man enkelt bo 1 mil utanför stan och ändå ta sig in till stan på 10-15 min. Det är prisvärt och lugnt och skönt.

Det enda jag egentligen kan klaga på är dialekten. Men den har väl sin charm den också ;)     
    Var bor du och hur länge tog det för dig att få bostad?
  • tokmonkan

Höghusen i Johannelund?
    Är det ok att bo där med små barn? Ser inte så trevligt ut men det kanske det är?? 

• tokmonkan

Vi har blivit erbjudna en lgh (radhus) på Plöjaregatan i Lambohov. Vi vet inte om det är ett bra ställe att bo på....?
    Nån som har erfarenhet? Bra barnomsorg?
    Är det stökigt i området. Det verkar barnvänligt iaf!
    Tacksam för svar!!!!!   

• tokmonkan
    Mia73 skrev 2013-05-08 14:45:20 följande:

Bor iof inte på Plöjaregatan, men vet att det på den gatan både finns hus, hyreslägenheter och bostadsrätter, vet att det i villadelen är lugn, har ingen koll på hur det är i hyreshusen. Vet om två bra dagis (finns säkert fler)...Bullerbyn och Guldgruvan, ligger en bit ifrån i Mjärdevidelen, ca 5-10 minuters gångväg.
    Vet inte om det hjälpte dej någon?! 

Tack=) vet du om det är privata dagis? Är skolorna bra? Bra el dåligt rykte menar jag...
  • tokmonkan

Vi har fått plats på Vittra för bägge barnen. Därför satsar vi på Lambohov i 1a hand. I värsta fall får vi bo nånannanstans ett tag och köra barnen till dagis/skolan tills nåt blir ledigt.....

Svar på tråden var i Linköping ska man bo/inte bo