LundFlorida skrev 2016-09-25 09:41:45 följande:
TillFlorida
Jag kommer få 7000 netto efter skatt, pension och privatförsäkring som täcker familjen.
Med lyxliv menar jag inte ett liv som Hollywoodfruarna har :) utan mer som en bättre Svensson har. Nu tillhör vi medelklassen i Sverige och vill gärna förbättra vår levnadsstandard när vi flyttar till en helt ny kontinent. Vi är inte ute efter dyra märkeskläder men vill gärna kunna shoppa utan att tänka på för mycket. Vi vill kunna ha ett bra friluftsliv, gärna kunna resa inom USA och till närliggande länder och semestra så ofta vi bara kan.
Barnet kommer fylla 12 år nästa år och kommer troligtvis gå på en public skola. Hörde att skolan var gratis men inte lunchen. Jag ska ta i beräkningen det där med dagisavgifter ifall vi får ett till barn i närmaste framtiden.
Jo, vad gäller hyror har jag nu lite bättre uppfattning. Orlando känns lite billigare än Fort Lauderdale. I Orlando kan man ligga runt 1500 $ men i Fort Lauderdale måste man gå upp till nästan 2000 $ om man vill leva i de bättre stadsdelarna med inhägnat område, pool, gym osv.
Orlando känns lite mer vettigt ur en ekonomisk synpunkt men det sociala livet? Många säger att det är rätt så tråkig stad. Visst finns Walt Disney, Sea World, Universal men det är väl inte varje dag man går på såna ställen. Finns det en svensk Community där? eller Expat Community?
Det finns ett litet community här som brukar ordna julfest mm. Jag skulle dock valt något närmare kusten om jag vore du. Fort Lauterdale har ett större Svensk-community tror jag. JAg hamnade i Orlando mer för att det var nära svärföräldrarna och för att jag råkade hitta ett perfekt jobb just i Orlando.
Vi har råd att åka på semester till andra länder, det är mer mängden semester som sätter käppar i julet. De första fem åren har jag bara två veckor semester. Sedan (om ett år) får jag tre veckor semester. Utöver semestern har jag tre extra dagar ledigt som kallas "floating holidays" som i princip fungerar som tre extra semesterdagar. Sedan tillkommer public holidays som Thanksgiving, Christmas 4th of July etc.
Jag brukar påbörja min semester på en fredag och komma tillbaka på en måndag. Då kan jag jobba extra de veckorna för att inte behöva ta ut en full semesterdag dagen jag åker och kommer tillbaka.