Inlägg från: LundFlorida |Visa alla inlägg
  • LundFlorida

Flytt till Sarasota, Florida!

Hej,

Jag har fått ett intressant jobberbjudande från ett utländskt företag för deras dotterbolag i USA. Jag skulle vilja veta hur mycket man bör ha för att kunna leva ett "lyx" liv i Fort Lauderdale/Hollywood området.

Jag har förhandlat fram nettolön för att vara på den säkra sidan då jag inte vet hur skattesystemet ser ut där borta. Jag ville gärna veta hur mycket jag skulle ha kvar i fickan efter alla skatter osv. De ska även ordna arbetsvisum. Lönepaketet lyder så här:

7 000 US$/mån (obs nettolön)
    privat sjukvårdsförsäkring som täcker hela familjen (jag+frugan+barnet)
    företagsbil + mobiltelefon + dator
    3% bonus på all försäljning

Vad säger ni som bor i Florida? Vad bör jag mer tänka på? Med den här lönen (utan bonus) fördubblar jag min nuvarande inkomst i Sverige. Frågan är om pengarna räcker till att förbättra min levnadsstandard också..

Tack!

• LundFlorida

TillFlorida

Jag kommer få 7000 netto efter skatt, pension och privatförsäkring som täcker familjen.

Med lyxliv menar jag inte ett liv som Hollywoodfruarna har :) utan mer som en bättre Svensson har. Nu tillhör vi medelklassen i Sverige och vill gärna förbättra vår levnadsstandard när vi flyttar till en helt ny kontinent. Vi är inte ute efter dyra märkeskläder men vill gärna kunna shoppa utan att tänka på för mycket. Vi vill kunna ha ett bra friluftsliv, gärna kunna resa inom USA och till närliggande länder och semestra så ofta vi bara kan.

Barnet kommer fylla 12 år nästa år och kommer troligtvis gå på en public skola. Hörde att skolan var gratis men inte lunchen. Jag ska ta i beräkningen det där med dagisavgifter ifall vi får ett till barn i närmaste framtiden.

Jo, vad gäller hyror har jag nu lite bättre uppfattning. Orlando känns lite billigare än Fort Lauderdale. I Orlando kan man ligga runt 1500 $ men i Fort Lauderdale måste man gå upp till nästan 2000 $ om man vill leva i de bättre stadsdelarna med inhägnat område, pool, gym osv.

Orlando känns lite mer vettigt ur en ekonomisk synpunkt men det sociala livet? Många säger att det är rätt så tråkig stad. Visst finns Walt Disney, Sea World, Universal men det är väl inte varje dag man går på såna ställen. Finns det en svensk Community där? eller Expat Community?

• LundFlorida

tack för alla råd.

vi kommer ta en åkrunda i Florida innan vi bestämmer oss helt. Hört mycket om Fort Lauderdale men vi vill ha lite storstadskänsla också. Å andra sidan har man Miami inte långt från Lauderdale. Det kan bli Hollywood FL också. Vi får bara se. Varje stad har sina båda för- och nackdelar verkar det som. det är inte önskvärt men i värsta fall kan vi byta stad efter 1 år.

vad gäller lovdagar är jag medveten om att man är ganska snål i USA men jag ska insistera på 4 veckors betalt semester i alla fall. det är ett ämne som vi inte har diskuterat än.

har du bra koll på livet i Tampa/St Peterburg? hört att det är mycket åskväder och orkaner året om..

• LundFlorida

Hej allihopa,

Nu är det bekräftat att vi flyttar till Florida. Det blir E-2 Investor visum för oss då jag blir anställd av ett annat företag som ska sponsra mig där. Flytten blir i juni eller i juli.

Valet var mellan Tampa och Orlando så vi har bestämt oss att flytta till Orlando då vi tror det finns mer att göra där och att det är mindre fuktig. Nu vill jag fråga er som vet, vilka områden är bra att bo i. Vi har hört mycket om Millenia och Doctor Philips. Är det någon som vet hur det ligger till där och i andra områden? Vi satte budgeten till 1500 $US/månad och hoppas att det räcker för en lägenhet runt 100 m2 med två sovrum. Kollar runt på apartments.com och zillows.com och det verkar som att vi kan finna en lägenhet till det priset om priserna på internet stämmer med verkligheten.

Alla tips och rekommendationer är välkomna.
    Hälsar från en blåsig, mörk och regnig Lund :)

• LundFlorida

Hej,

Vi ska flytta till Tampa om 3-4 månader. Behöver mycket information. Någon som bor i Tampa som kan svara mina frågor?

Hälsar från en blåsig och regnig Lund!

Svar på tråden Flytt till Sarasota, Florida!