Inlägg från: TillFlorida |Visa alla inlägg
  • TillFlorida

Flytt till Sarasota, Florida!

Frugan betalar alla räkningar och har hand om ekonomin så jag är inte säker på riktigt vad vi lägger pengar på och hur mycket, men jag tror vi spara ca $1200 i månaden, reser en del och äter en hel del ute (På en inkomst). Jag har noterat en del av de utgifter vi har för att ge dig en ide om vad saker kostar här.

Med $90000/år får jag en lön på $1743 per vecka. Efter avdrag för skatt, sjukförsäkring och pensionssparande får jag ut $1285. (Jag sparar 6% och arbetsgivaren ger mig då 4% av inkomsten i pension. Jag får även 7% av inkomsten i pension om jag stannar på jobbet minst 5 år, men det är extremt ovanligt att få det. Att arbetsgivaren matchar ditt sparande upp till 4% är dock ganska standard.)

Jag betalar $1050 på huslånet varje månad.
    Fastighetsskatt ca 400 per månad
    Bilförsäkring ca $160/månad för två bilar (tror vi betalar $1000 två ggr per år).
    Husförsäkring ca $120/månad (Måste byta taket för att få ned kostnaden lite)
    Bensin till bilarna ca $150/månad (kör inte så mycket med bil nr 2, men kör ca 45km/dag med bil nr1).
    El ca $150 is snitt per månad (mer på sommaren mindre på vintern pga AC här i Florida)
    Vatten ca $60 per månad
    Mobilräkning $50 (Jag har en via jobbet så vi betalar bara för en)
    Internet $60
    Gym $100 (YMCA medlemskap för två
    Årskort på Disney ca $100/mån.
    Netflix $8
    Mat ? (Billigare 'n i Sverige)
    Äta ute ? (Vi äter nog ute mer än vi borde)
    Övriga utgifter ? (sjukvård som inte täcks av försäkringen mm. Det kan bli en hel del om man har en olycka eller föder barn även med försäkring. Jag tror att jag lägger ut ca $5000 på sjukvård under 2015 pga att vi får barn).
    Dagis (Vi har inget barn än så vi har inga kostnader för det) ca $800-1200/månad för 8h/dag fem dagar i veckan.
    Skola skall vara avgiftsfri om det inte är privatskola. Du måste dock betala för luncherna om du inte är fattig.
  • TillFlorida

Vi har en bekant som bor i ett trevligt litet hus i Sarasota 10 minuter från stranden. Även med kostnaderna för att bilpendla 25 minuter enkel resa klarar hon sig på en inkomst på $30000. Det beror på var man bor och vilken standard man kan tänka sig.

• TillFlorida
    LundFlorida skrev 2016-09-24 12:27:44 följande:

Hej,

Jag har fått ett intressant jobberbjudande från ett utländskt företag för deras dotterbolag i USA. Jag skulle vilja veta hur mycket man bör ha för att kunna leva ett "lyx" liv i Fort Lauderdale/Hollywood området.

Jag har förhandlat fram nettolön för att vara på den säkra sidan då jag inte vet hur skattesystemet ser ut där borta. Jag ville gärna veta hur mycket jag skulle ha kvar i fickan efter alla skatter osv. De ska även ordna arbetsvisum. Lönepaketet lyder så här:

7 000 US$/mån (obs nettolön)
    privat sjukvårdsförsäkring som täcker hela familjen (jag+frugan+barnet)
    företagsbil + mobiltelefon + dator
    3% bonus på all försäljning

Vad säger ni som bor i Florida? Vad bör jag mer tänka på? Med den här lönen (utan bonus) fördubblar jag min nuvarande inkomst i Sverige. Frågan är om pengarna räcker till att förbättra min levnadsstandard också..

Tack!

Jag tror levnadskostnaderna där är jämnförbara med kostnaderna i Orlando där jag bor. Jag tjänar strax under 100k/år och har lite mindre än 7k i månaden kvar efter att jag betalt skatt/sjukförsäkring/pensionssparande. Med den mängden pengar får så har du inga problem att bo i ett fint område utan att behöva vända på slantarna. Tänk på att du måste pensionsspara. det är vanligt att arbetsgivaren matchar det du sparar upp till 4% (så att du då sparar 8% i din 401k).
  • TillFlorida

Tänk dock på att dagis är svindyrt. Min fru är hemma med vår son än så länge, men när hon börjar jobba kommer det svida i plänboken. Häromkring (Orlando) kostar dagis ca $1000-1200 i månaden per barn)

• TillFlorida
    LundFlorida skrev 2016-09-25 09:41:45 följande:

TillFlorida

Jag kommer få 7000 netto efter skatt, pension och privatförsäkring som täcker familjen.

Med lyxliv menar jag inte ett liv som Hollywoodfruarna har :) utan mer som en bättre Svensson har. Nu tillhör vi medelklassen i Sverige och vill gärna förbättra vår levnadsstandard när vi flyttar till en helt ny kontinent. Vi är inte ute efter dyra märkeskläder men vill gärna kunna shoppa utan att tänka på för mycket. Vi vill kunna ha ett bra friluftsliv, gärna kunna resa inom USA och till närliggande länder och semestra så ofta vi bara kan.

Barnet kommer fylla 12 år nästa år och kommer troligtvis gå på en public skola. Hörde att skolan var gratis men inte lunchen. Jag ska ta i beräkningen det där med dagisavgifter ifall vi får ett till barn i närmaste framtiden.

Jo, vad gäller hyror har jag nu lite bättre uppfattning. Orlando känns lite billigare än Fort Lauderdale. I Orlando kan man ligga runt 1500 $ men i Fort Lauderdale måste man gå upp till nästan 2000 $ om man vill leva i de bättre stadsdelarna med inhägnat område, pool, gym osv.

Orlando känns lite mer vettigt ur en ekonomisk synpunkt men det sociala livet? Många säger att det är rätt så tråkig stad. Visst finns Walt Disney, Sea World, Universal men det är väl inte varje dag man går på såna ställen. Finns det en svensk Community där? eller Expat Community?

Det finns ett litet community här som brukar ordna julfest mm. Jag skulle dock valt något närmare kusten om jag vore du. Fort Lauterdale har ett större Svensk-community tror jag. JAg hamnade i Orlando mer för att det var nära svärföräldrarna och för att jag råkade hitta ett perfekt jobb just i Orlando.

Vi har råd att åka på semester till andra länder, det är mer mängden semester som sätter käppar i julet. De första fem åren har jag bara två veckor semester. Sedan (om ett år) får jag tre veckor semester. Utöver semestern har jag tre extra dagar ledigt som kallas "floating holidays" som i princip fungerar som tre extra semesterdagar. Sedan tillkommer public holidays som Thanksgiving, Christmas 4th of July etc.
    Jag brukar påbörja min semester på en fredag och komma tillbaka på en måndag. Då kan jag jobba extra de veckorna för att inte behöva ta ut en full semesterdag dagen jag åker och kommer tillbaka.
  • TillFlorida

Orkaner är väldigt ovanligt (i alla fall de senaste 10 åren), men det åskar och regnar mycket delar av året. I princip var och varannan eftermiddag. Det är inte som i Sverige där det regnar i timmar och är grått och mulet. Här går regnovädren i regel över på en timme eller två.
    Vädret är generellt för varmt och fuktigt halva året. Det är inte förrän efter halva September/Början på Oktober som det blir varmt och sköänt istället för varmt som fan och fuktigt. På vinterhalvåret är det dock riktigt trevligt.

• TillFlorida
    LundFlorida skrev 2017-03-04 13:01:03 följande:

Hej allihopa,

Nu är det bekräftat att vi flyttar till Florida. Det blir E-2 Investor visum för oss då jag blir anställd av ett annat företag som ska sponsra mig där. Flytten blir i juni eller i juli.

Valet var mellan Tampa och Orlando så vi har bestämt oss att flytta till Orlando då vi tror det finns mer att göra där och att det är mindre fuktig. Nu vill jag fråga er som vet, vilka områden är bra att bo i. Vi har hört mycket om Millenia och Doctor Philips. Är det någon som vet hur det ligger till där och i andra områden? Vi satte budgeten till 1500 $US/månad och hoppas att det räcker för en lägenhet runt 100 m2 med två sovrum. Kollar runt på apartments.com och zillows.com och det verkar som att vi kan finna en lägenhet till det priset om priserna på internet stämmer med verkligheten.

Alla tips och rekommendationer är välkomna.
    Hälsar från en blåsig, mörk och regnig Lund :)

Jag bor i Dr. Phillips. Det är ett fint område med låg brottslighet. Det ligger nära turistområdena, men är inte ett turistigt område. Det finns dock massor av restauranger, speciellt uppe vid "Restaurant row" på Sand Lake Road. 
    Millenia ligger lite väl nära lite skummare områden. De har dock byggt nya lägenheter i området. Skolorna är också bättre om du bor i Dr. Phllips.

Om du väljer Orlando för att få det mindre fuktigt så tror jag ändå att Kusten är bättre, där blåser det i alla fall lite. (St. Pete / Clearwater har fantastiska stränder).

Om du har fler frågor om Dr. Phillips så svarar jag gärna. 
Svar på tråden Flytt till Sarasota, Florida!