• jagärglad

Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!

Profilbilder där men ser hela bebisen :) 

Jag är ingen expert men tycker sånt är kul :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-16 22:07
    Kan även gissa på skallen på bebisen, då vill jag ha en bra profilbild på huvudet bara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-16 22:11
    Har du pott-bilder gissar jag gärna med! Men då vill jag ha dom efter vecka 14 plus!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-17 20:54
    Skriv gärna vilken vecka exakt du är i på kortet, iaf om det är taget i tidig graviditet. Efter vecka 15 är det inte så noga.

Jag kan läsa av skallen i vilken vecka som helst, så det går bra att posta äldre bebisar också :) Och så bra bilder som möjligt på skallen i profil helst :)

Ibland vill jag dubbelkolla så kan ändra mig, så kolla gärna en extra gång om jag skrivit två ggr till dig!

Och en sista grej, har du bilder från vul eller ul i vecka 6-10 kan jag försöka göra en könsbestämmelse, teorin ska vara 97% men jag är inte så duktig på den och har just börjat läsa om den. Men jag gissar gärna!

• Svar på tråden Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!
  • Nellin
    Gott svart kaffe skrev 2013-08-05 11:38:04 följande:
    Nellin: Tror att nubben syns på din bild och i så fall säger jag att det är en tjej. Skallteorin är jag inte så bra på.

Även om TS inte är kvar i tråden längre så skulle det vara roligt om vi andra kan fortsätta gissa. 
    Åh, tack för att du svarade. 
    Ja, jag är ju så säker på att det är en tjej. Jag har haft en så stark känsla att det är en tös ända sedan jag blev gravid. En pojk är precis lika välkommen, men jag tror verkligen att det är en tjej. Ska bli spännande att se när det väl blir dags. :) 
  • aprilbebisen

Vad är skall teorin?? 

Någon som vill gissa på våran ul bild? från idag på kub test 13+1

• Emma 4
    aprilbebisen skrev 2013-08-07 14:05:35 följande:
    Glömde bilden haha 13+1

Jag gissar flicka =)
  • aprilbebisen
    Emma 4 skrev 2013-08-08 11:03:37 följande:
    Jag gissar flicka =)

Bara 50/ 50 eller har du någon teori spm många skriver? :)
  • Nellin

Jag gissar också flicka. Ser ut så på huvudformen och jag tycker mig se en rak nubb som också tyder på en tösabit. :)

• aprilbebisen
    Nellin skrev 2013-08-08 11:44:03 följande:
    Jag gissar också flicka. Ser ut så på huvudformen och jag tycker mig se en rak nubb som också tyder på en tösabit. :)

Spännande vart ser man nubb ochh vad är det ? Tack för gissningen oxå :D
  • Nellin

Om du går in på in-gender.com så kan du läsa mer om "gender prediction" där inne.

I början av graviditeten, runt vecka 12-14 så ser bebisarnas könsorgan väldigt lika ut innan de blir mer åtskiljbara. Båda två har liksom nånting som "sticker ut" där ner, en liten nubb. Då har man ser ett mönster som visar att om nubben pekar helt vågrätt (i förhållande till bebisens rygg) eller om den pekar lite neråt så är det en flicka. Om den pekar mer uppåt så är det en pojke. 

Skallteorin är inte lika säker, men det finns teorier om hur skallbenet ser ut på män respektive kvinnor, där skillnaden syns i pannans rundning samt hur bakhuvudet är format. Killar ska tydligen ha en lite mer platt panna och "kantigt" bakhuvud, medan flickors panna är mer rundade och liksom "bulligare". Det behöver inte alls stämma, för ultraljudsbilderna kan vara missvisande... men om man tittar på nubb och skalle så finns det en sannolikhetsfaktor som kan tyda på ett specifikt kön.

Det hela är ju mest för skojs skull och egentligen kan man ju inte få ett helt korrekt svar förrän bebben kommer ut, men det är ju roligt att gissa lite. Inte ens på könsultraljuden kan man alltid få ett säkert svar, även om det ofta går att se.

Hoppas jag lyckades förklara någorlunda pedagogiskt. Jag är själv helt ny på området och har nog inte riktigt kläm på allting gällande nubb och skalle. 

• aprilbebisen
    Nellin skrev 2013-08-08 12:11:32 följande:
    Om du går in på in-gender.com så kan du läsa mer om "gender prediction" där inne. I början av graviditeten, runt vecka 12-14 så ser bebisarnas könsorgan väldigt lika ut innan de blir mer åtskiljbara. Båda två har liksom nånting som "sticker ut" där ner, en liten nubb. Då har man ser ett mönster som visar att om nubben pekar helt vågrätt (i förhållande till bebisens rygg) eller om den pekar lite neråt så är det en flicka. Om den pekar mer uppåt så är det en pojke.  Skallteorin är inte lika säker, men det finns teorier om hur skallbenet ser ut på män respektive kvinnor, där skillnaden syns i pannans rundning samt hur bakhuvudet är format. Killar ska tydligen ha en lite mer platt panna och "kantigt" bakhuvud, medan flickors panna är mer rundade och liksom "bulligare". Det behöver inte alls stämma, för ultraljudsbilderna kan vara missvisande... men om man tittar på nubb och skalle så finns det en sannolikhetsfaktor som kan tyda på ett specifikt kön. Det hela är ju mest för skojs skull och egentligen kan man ju inte få ett helt korrekt svar förrän bebben kommer ut, men det är ju roligt att gissa lite. Inte ens på könsultraljuden kan man alltid få ett säkert svar, även om det ofta går att se. Hoppas jag lyckades förklara någorlunda pedagogiskt. Jag är själv helt ny på området och har nog inte riktigt kläm på allting gällande nubb och skalle. 

Du förklarade extremt bra tusen tack :) ska kolla på de andra ul bilderna när jag kommer hem detta var jätte spännande ju :p
  • Elsis00

Ni får gärna gissa på min med trots otydlig bild tagen i vecka 12+1. RUL om 3 v.

Svar på tråden Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!