• cascada79

    Någon lärare el annan som kan svara på min fråga?

    Har en son som går i sjuan och har det svårt med matten. Han går redan i en liten matte grupp, men klarar ändå inte kunskapskraven. Både läraren och sonens mentor har sagt till rektorn att han är i behov av en speciallärare....men det finns ingen på skolan. Och inget händer och rektorn blev informerad före jul om detta. Är det inte skolans skyldighet att ge min son den hjälp han behöver? Vart ska jag vända mig om rektorn inte sätter in någon speciallärare? Någon som vet?

  • Svar på tråden Någon lärare el annan som kan svara på min fråga?
  • lakrits77

    Hej! Du kan göra en anmälan till Skolverket. Skolan är skyldiga att hjälpa din son om han ej når målen.

  • MissNora

    Har de satt upp något Åtgärdsprogram? Det ska du som förälder skriva under på och godkänna.

    Det ska du kräva först å främst om det inte gjorts. Då ser du skolans plan för att hjälpa din son.

  • skåneflicka

    Om han riskerar att inte uppnå kunskapskraven ska ett åtgärdsprogram skrivas. Du som förälder ska bli erbjuden att vara med när detta skrivs däremot ska du inte godkänna och skriva under. Förr skulle man det men det har skolverket nu ändrat. Är du som förälder inte nöjd med åtgärdsprogrammet kan du överklaga detta. Om din son inte får det stöd han behöver och har rätt till ska du i första hand kontakta rektorn. Om inte det ger resultat kan du anmäla till skolverket som då kommer att göra en utredning. lycka till! /lärare

  • cascada79

    Det skrev ett åtgärdsprogram i höstas och då bestämdes att han skulle gå i lilla gruppen. Vi var på utvecklingssamtal för 1 vecka sen, så nu ska ett nytt program skrivas. Matte läraren själv säger att hon inte kan undervisa min son, utan han behöver special hjälp. Men dom får inget gensvar av rektorn. Och nu har vi oxå tryckt på rektorn.... Tänker inte skriva på något nytt åtgärdsprogram om det inte står något om speciallärare! Tack för er svar och råd!

  • Emy88

    Det är skolans skyldighet att göra allt för att hjälpa din son. Men i nuläget är det på många håll brist på just speciallärare och framförallt speciallärare som har matte som inriktning, då finns tyvärr inte så mycket att göra. Flera rektorer drar i och tävlar om de få speciallärare som finns. / mattelärare 

  • Stjärnfall76

    Skolan måste anmälas. Men hjälp själv din son under tiden..... köp en bra matteboken, och utröna dagligen med honom. Det är kanske skolans ansvar..... men medan de utreder och utreder så drabbas din son, och han är den ende som blir lidande.....

  • ruthen
    Emy88 skrev 2013-02-14 09:41:57 följande:
    Det är skolans skyldighet att göra allt för att hjälpa din son. Men i nuläget är det på många håll brist på just speciallärare och framförallt speciallärare som har matte som inriktning, då finns tyvärr inte så mycket att göra. Flera rektorer drar i och tävlar om de få speciallärare som finns. / mattelärare 
    Håller med dig om detta, då jag själv aldrig har träffat på en speciallärare eller specialpedagog som har läst någon matematik. Så att säga att man som mattelärare på skolan inte är kompetent att lära ett barn matematik utan man ska vända sig till specialläraren på skolan känns befängt. De jag träffat som är spec-lärare el spec-pedagog har haft svenska i botten, eller något helt annat ämne som historia. Det verkar som folk och elever tror att bara för att man vidareutbildat sig i 1,5 år så är man superduktig på att undervisa i alla ämnen.

    Att matteläraren på skolan säger att hon inte kan undervisa din son TS beror nog på att hon i sådana fall måste sitta ensam med honom några timmar i veckan på frivillig basis, och att hon känner att hon inte har tid & lust med det.

    För övrigt är det skolinspektionen man anmäler till, inte skolverket. 
  • Rani

    Ja skolan är skyldig att se till att han uppnåt kunskapskraven. Visst kan man anmäla till skolinspektionen men en sådan process tar tid som din son förlorar. Om han går i kommunal skola råder jag dig istället att ta kontakt med någon högre upp än rektorn, typ utbildningsförvaltningen eller vad det kan tänkas heta i din kommun.

  • Emy88
    ruthen skrev 2013-02-15 23:51:22 följande:
    Håller med dig om detta, då jag själv aldrig har träffat på en speciallärare eller specialpedagog som har läst någon matematik. Så att säga att man som mattelärare på skolan inte är kompetent att lära ett barn matematik utan man ska vända sig till specialläraren på skolan känns befängt. De jag träffat som är spec-lärare el spec-pedagog har haft svenska i botten, eller något helt annat ämne som historia. Det verkar som folk och elever tror att bara för att man vidareutbildat sig i 1,5 år så är man superduktig på att undervisa i alla ämnen.

    Att matteläraren på skolan säger att hon inte kan undervisa din son TS beror nog på att hon i sådana fall måste sitta ensam med honom några timmar i veckan på frivillig basis, och att hon känner att hon inte har tid & lust med det.

    För övrigt är det skolinspektionen man anmäler till, inte skolverket. 
    Matteläraren ska absolut inte sitta ensam med eleven några timmar i veckan, utan att få kompensation för det antingen i tid eller pengar. Det skulle aldrig falla mig in att sitta med mina elever (utöver den ordinarie undervisningstiden) som inte når kunskapskraven om jag inte fick kompensation för det. Jag vill självklart alla mina elever det bästa men jag tänker inte jobba ännu mer än vi lärare redan gör. 
  • seandra82

    som alla andra skriver anmäll till skolverket  och ang svårt för matten har det gjorts en dyskalkyliutredning om han ligger efter även i hjälpgruppen han har rätt till spec.lärare det har alla barn som har svårt i skolan för ngt ämnen

  • cascada79

    Nej, han är inte utred för dyskalkyli....
    Vi kommer att invänta ett till svar från rektorn och ev anmäla beroende på vad svaret från rektorn blir.
    Sen att processen är lång...ok men då är den det...men jag ser inte hur min son skulle förlora i det. Känns mer som vi förlorar på  att inte anmäla.
    Och så klart ska jag göra allt jag kan för att hjälpa honom!

  • ruthen
    Emy88 skrev 2013-02-16 08:50:50 följande:
    Matteläraren ska absolut inte sitta ensam med eleven några timmar i veckan, utan att få kompensation för det antingen i tid eller pengar. Det skulle aldrig falla mig in att sitta med mina elever (utöver den ordinarie undervisningstiden) som inte når kunskapskraven om jag inte fick kompensation för det. Jag vill självklart alla mina elever det bästa men jag tänker inte jobba ännu mer än vi lärare redan gör. 
    Nej det tycker inte jag heller, men jag menar att det lät konstigt att matte-läraren tyckte man behövde en speciallärare och att den själv inte har kompetens. Eleven behöver inte hjälp av en utbildad svensklärare med 1,5 års påbyggnad i bland annat "samtalskonsten".

    Sedan tycker jag det är dumt om man måste börja leta fel hos barnen och att man måste sätta diagnosen dyskalkyli på ett barn för att den ska få extra hjälp i skolan? Kanske den har fått dålig undervisning, eller behöver bara extra hjälp för att lära sig det den ska? Men det är svårt att säga vad problemen beror på utifrån den lilla information vi har tillgång till.
  • cascada79

    Nu har jag varit i kontakt med rektorn igen...och han tycker att matteläraren ska kunna stödja min sons behov pga att det bara går 3 elever i denna grupp.
    Visst kan jag köpa det! Läraren bör ju hinna med dessa tre.
    Men ev hade rektorn en annan lösning till mer hjälp, som vi först kan få vet nästa vecka.
    Ska bli spännande och se vad han har för förslag.

    Ni som är lärare och har elever som är i stort behov av hjälp i något ämne, vilken lösning har ni använt?
    Är det vanligt med speciallärare el är det mer vanligt att dom elever jobbar i mindre grupper?

  • vattumannen81

    Jag jobbar som mattelärare på gy och har bl.a. haft stödundervisning i matematik (är dock inte speciallärare el specialpedagog). Det viktigaste är att din son får självförtroendet tillbaka. De allra flesta elever säger att matematik är kul när man förstår och behärskar det. Börja på en nivå där han känner sig bekväm och jobba därifrån. Det är dock oerhört viktigt att han har en egen motor och är beredd på hårt arbete. Matematik är tidskrävande. Jag har ibland haft små grupper, runt 5 elever, där eleverna inte hade någon egen motor eller var beredda att lägga ner mycket tid och därmed har de heller inte klarat målen. Så gruppstorleken i sig är ingen garanti för att det ska bli bra (även om det såklart är positivt att läraren hinner med eleverna). Hur många h matematik har han i v (i skolan)? Oavsett hur mycket så bör ni nog jobba med matten lika många h hemma (om inte mer).

  • chill72

    Nu är inte jag mattelärare men en liten grupp på tre elever är ju en suverän lösning för att din son ska kunna få bra hjälp. Det som kan vara problemet är om han har t ex dyskalkyli eller något annat (förlåt det luddiga "något annat" men jag har inga svar...) som gör att han har svårt för att lära sig matten. Hjälper det inte att gå i en liten grupp med matteläraren som ger "vanlig" undervisning men på mer individuell nivå behöver han ju utredas för att man ska veta vad problemet är och kunna erbjuda honom korrekt hjälp med rätt hjälpmedel så han kan utvecklas i ämnet. Hos oss görs sådana utredningar hos ett Resursteam som är tillgängligt för alla kommunens skolor. Det består av bl a speciallärare inom olika områden men också psykolog. Dit anmäler man från skolan med hjälp av rektor, lärare och förälder som beskriver hur man uppfattar problemen. Kolla om ni har något sådant team i din kommun för i så fall bör han anmälas dit om inte läraren vet och kan bemöta problemet som det ser ut idag. 

    Jag vill också påpeka att speciallärarhjälp kan visst behövas om det handlar om att en utredning visar att han behöver mer specialiserad hjälp för att utvecklas inom ämnet matematik. Men självklart ska det då vara en speciallärare inriktad på matematik. Hos oss har vi nu en matematiklärare som håller på att vidareutbilda sig till speciallärare inom matematik och självklart är det en sådan speciallärare din son ska ha tillgång till i så fall. Jag som har helt andra ämnen i min kombination skulle ju aldrig kunna hjälpa honom i matematik även om jag hade speciallärarutbildning eftersom den skulle vara inriktad på något helt annat ämne. 

    Så, liten grupp är ju en bra början men kanske inte svaret på att lösa problemet för din son. Anser ma-läraren att hen inte vet hur din son ska hjälpas måste en utredning till. Vi lärare kan inte allt och behöver också hjälp av specialister/experter ibland även när det gäller de ämnen vi är utbildade i. Lycka till! 

  • cascada79

    Tack för era svar!
    Funderar nu mkt om det kan vara dyskalkyli som ligger bakom min son problem.
    Min son har även svårt i svenska och går även där i en mindre grupp.
    Detta kanske har något samband med varandra.
    Kommer ihåg från utvecklingssamtalet som var i höstas att mentorn lite luddig nämnde något om min sons utveckling....fick känslan om att hon ville få fram något då...men backade lite sen.
    Och dum som jag var så frågade jag inte riktigt vad honom menade.
    Men ska verkligen ta tag i detta nu så han kan få  den hjälp han behöver.

Svar på tråden Någon lärare el annan som kan svara på min fråga?