Någon lärare el annan som kan svara på min fråga?
Nu är inte jag mattelärare men en liten grupp på tre elever är ju en suverän lösning för att din son ska kunna få bra hjälp. Det som kan vara problemet är om han har t ex dyskalkyli eller något annat (förlåt det luddiga "något annat" men jag har inga svar...) som gör att han har svårt för att lära sig matten. Hjälper det inte att gå i en liten grupp med matteläraren som ger "vanlig" undervisning men på mer individuell nivå behöver han ju utredas för att man ska veta vad problemet är och kunna erbjuda honom korrekt hjälp med rätt hjälpmedel så han kan utvecklas i ämnet. Hos oss görs sådana utredningar hos ett Resursteam som är tillgängligt för alla kommunens skolor. Det består av bl a speciallärare inom olika områden men också psykolog. Dit anmäler man från skolan med hjälp av rektor, lärare och förälder som beskriver hur man uppfattar problemen. Kolla om ni har något sådant team i din kommun för i så fall bör han anmälas dit om inte läraren vet och kan bemöta problemet som det ser ut idag.
Jag vill också påpeka att speciallärarhjälp kan visst behövas om det handlar om att en utredning visar att han behöver mer specialiserad hjälp för att utvecklas inom ämnet matematik. Men självklart ska det då vara en speciallärare inriktad på matematik. Hos oss har vi nu en matematiklärare som håller på att vidareutbilda sig till speciallärare inom matematik och självklart är det en sådan speciallärare din son ska ha tillgång till i så fall. Jag som har helt andra ämnen i min kombination skulle ju aldrig kunna hjälpa honom i matematik även om jag hade speciallärarutbildning eftersom den skulle vara inriktad på något helt annat ämne.
Så, liten grupp är ju en bra början men kanske inte svaret på att lösa problemet för din son. Anser ma-läraren att hen inte vet hur din son ska hjälpas måste en utredning till. Vi lärare kan inte allt och behöver också hjälp av specialister/experter ibland även när det gäller de ämnen vi är utbildade i. Lycka till!