Inlägg från: cascada79 |Visa alla inlägg
  • cascada79

Någon lärare el annan som kan svara på min fråga?

Har en son som går i sjuan och har det svårt med matten. Han går redan i en liten matte grupp, men klarar ändå inte kunskapskraven. Både läraren och sonens mentor har sagt till rektorn att han är i behov av en speciallärare....men det finns ingen på skolan. Och inget händer och rektorn blev informerad före jul om detta. Är det inte skolans skyldighet att ge min son den hjälp han behöver? Vart ska jag vända mig om rektorn inte sätter in någon speciallärare? Någon som vet?

• Svar på tråden Någon lärare el annan som kan svara på min fråga?
  • cascada79

Det skrev ett åtgärdsprogram i höstas och då bestämdes att han skulle gå i lilla gruppen. Vi var på utvecklingssamtal för 1 vecka sen, så nu ska ett nytt program skrivas. Matte läraren själv säger att hon inte kan undervisa min son, utan han behöver special hjälp. Men dom får inget gensvar av rektorn. Och nu har vi oxå tryckt på rektorn.... Tänker inte skriva på något nytt åtgärdsprogram om det inte står något om speciallärare! Tack för er svar och råd!

• cascada79

Nej, han är inte utred för dyskalkyli....
    Vi kommer att invänta ett till svar från rektorn och ev anmäla beroende på vad svaret från rektorn blir.
    Sen att processen är lång...ok men då är den det...men jag ser inte hur min son skulle förlora i det. Känns mer som vi förlorar på  att inte anmäla.
    Och så klart ska jag göra allt jag kan för att hjälpa honom!

• cascada79

Nu har jag varit i kontakt med rektorn igen...och han tycker att matteläraren ska kunna stödja min sons behov pga att det bara går 3 elever i denna grupp.
    Visst kan jag köpa det! Läraren bör ju hinna med dessa tre.
    Men ev hade rektorn en annan lösning till mer hjälp, som vi först kan få vet nästa vecka.
    Ska bli spännande och se vad han har för förslag.

Ni som är lärare och har elever som är i stort behov av hjälp i något ämne, vilken lösning har ni använt?
    Är det vanligt med speciallärare el är det mer vanligt att dom elever jobbar i mindre grupper?

• cascada79

Tack för era svar!
    Funderar nu mkt om det kan vara dyskalkyli som ligger bakom min son problem.
    Min son har även svårt i svenska och går även där i en mindre grupp.
    Detta kanske har något samband med varandra.
    Kommer ihåg från utvecklingssamtalet som var i höstas att mentorn lite luddig nämnde något om min sons utveckling....fick känslan om att hon ville få fram något då...men backade lite sen.
    Och dum som jag var så frågade jag inte riktigt vad honom menade.
    Men ska verkligen ta tag i detta nu så han kan få  den hjälp han behöver.

Svar på tråden Någon lärare el annan som kan svara på min fråga?