Inlägg från: ruthen |Visa alla inlägg
  • ruthen

    Någon lärare el annan som kan svara på min fråga?

    Emy88 skrev 2013-02-14 09:41:57 följande:
    Det är skolans skyldighet att göra allt för att hjälpa din son. Men i nuläget är det på många håll brist på just speciallärare och framförallt speciallärare som har matte som inriktning, då finns tyvärr inte så mycket att göra. Flera rektorer drar i och tävlar om de få speciallärare som finns. / mattelärare 
    Håller med dig om detta, då jag själv aldrig har träffat på en speciallärare eller specialpedagog som har läst någon matematik. Så att säga att man som mattelärare på skolan inte är kompetent att lära ett barn matematik utan man ska vända sig till specialläraren på skolan känns befängt. De jag träffat som är spec-lärare el spec-pedagog har haft svenska i botten, eller något helt annat ämne som historia. Det verkar som folk och elever tror att bara för att man vidareutbildat sig i 1,5 år så är man superduktig på att undervisa i alla ämnen.

    Att matteläraren på skolan säger att hon inte kan undervisa din son TS beror nog på att hon i sådana fall måste sitta ensam med honom några timmar i veckan på frivillig basis, och att hon känner att hon inte har tid & lust med det.

    För övrigt är det skolinspektionen man anmäler till, inte skolverket. 
  • ruthen
    Emy88 skrev 2013-02-16 08:50:50 följande:
    Matteläraren ska absolut inte sitta ensam med eleven några timmar i veckan, utan att få kompensation för det antingen i tid eller pengar. Det skulle aldrig falla mig in att sitta med mina elever (utöver den ordinarie undervisningstiden) som inte når kunskapskraven om jag inte fick kompensation för det. Jag vill självklart alla mina elever det bästa men jag tänker inte jobba ännu mer än vi lärare redan gör. 
    Nej det tycker inte jag heller, men jag menar att det lät konstigt att matte-läraren tyckte man behövde en speciallärare och att den själv inte har kompetens. Eleven behöver inte hjälp av en utbildad svensklärare med 1,5 års påbyggnad i bland annat "samtalskonsten".

    Sedan tycker jag det är dumt om man måste börja leta fel hos barnen och att man måste sätta diagnosen dyskalkyli på ett barn för att den ska få extra hjälp i skolan? Kanske den har fått dålig undervisning, eller behöver bara extra hjälp för att lära sig det den ska? Men det är svårt att säga vad problemen beror på utifrån den lilla information vi har tillgång till.
Svar på tråden Någon lärare el annan som kan svara på min fråga?