Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Amazonas skrev 2013-03-22 13:56:32 följande:
    Nej, spädbarn har ingen sköld och inget skydd mot det Anna Wahlgren kallar vargen. Det är föräldrarnas roll att ta hand om barnet och skydda det mot alla tänkbara faror (skydda barnet mot "vargen" med Annas ord). Att bebisar sover bättre på mage (om de får chansen) är jag personligen helt övertygad om. Som tur är råder ju inte bara åsiktsfrihet utan även rätten att vara olika, så om du uppfattar det som att dina barn sover bättre på rygg så är ju allt som det ska vara.

På vilket sätt anser du att föräldrarna skyddar och tar hand om detta lilla barn, när de rabblar glada ramsor bakom stängda dörrar och dammsuger istället för att trösta?
  • Mad as snow
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 14:04:27 följande:
    För att de är tröga sprattlande sköldpaddor?
    *Försöker envist klämma in liknelsen*

Jag tror att det kommer att sluta med stomipåse om man fortsätter ansträngningen att hitta logiska och normala förklaringar till den här behandlingen av små barn.
  • Mad as snow
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:18:07 följande:
    Hela Annas filosofi (Barnaboken och SHN) handlar om ett helhetstänk där den viktigaste ingrediensen är kommunikationen med barnet.

Jag tänker inte diskutera bajsblöjor eller dammsugare eftersom sådant har diskuterats otaliga gånger förut och spårat ur lika många gånger. Citatet av Ulf Adelsohns tidigare i tråden passar utmärkt här!

Jag förstår. Vi ska alltså inte diskutera de metoder som står i diametral motsats till att skydda och ta hand om barnet? Vi ska bara konstatera att AW har ett "helhetstänk" och att hon säger väldigt bra saker om barn? Utan att diskutera det faktum att barnen lämnas ensamma för att de facto skydda och ta hand om sig själva. En sådan enorm överraskning för mig, det går nästan inte att hantera.
  • Mad as snow
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:29:18 följande:
    Det intressanta i alla de här diskussionerna är att det aldrig är föräldrarna själva som klagar, utan de som klagar värst tittar på utifrån och endast har det som skrivs på diverse forum som stöd för sina belägg om misshandel (vet inte riktigt vilken term jag ska välja, men "misshandel" tycker jag passar ganska bra in på att låta barn ligga i avföring och kräks osv). Plus, som det verkar, en övertygelse om att Anna Wahlgren faktiskt vill barn illa. Vilket jag tycker säger mer om dem än om Anna Wahlgren.

Här har du fel. Många är de föräldrar som beklagar det faktum att de i naivitet, desperation och okunskap har använt sig av dessa metoder.

Men det är ju svårt att diskutera just dessa metoder med någon som så energiskt gör allt för att undvika just detta. Du vill hellre prata lite generellt om hur himla kalasbra Anna Wahlgren är, med hänvisning till en dagisdebatt och din dammiga bokhylla. Föga relevant för tråden, och desto mer ointressant för mig som fokuserar på varför dessa metoder de facto skadar barn. AW:s advokater som i luddiga ordalag redogör för hur himla bra hon är, är bara väldigt en orsak att scrolla ner så länge de inte innehåller något mer än detta.
  • Mad as snow
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 14:37:42 följande:
    Haha.

Egentligen är det synd att AW evolverat till en sektliknande knäppgök för jag läste barnaboken med stor behållning när mina var små. Inte bokstavstroget för det fanns tossigheter där också utan som en uppslagsbok, man tar ut små godbitar och struntar i sammanhanget...

Ve mina barn om de utsätter mina blivande barnbarn för det hon förespråkar, då ska jag utsätta dem (barnen, inte barnbarnen) för vargar, sköldpaddor och 5mm med vuxenmuskler...

AW har sagt många kloka saker under åren. Metoderna är fortfarande skadliga, neurologiskt och emotionellt och ur ett anknytningsperspektiv. Det är viktigt att hålla isär dessa saker. Hennes advokater brukar nämligen fokusera väldigt hårt på allt bra hon har sagt genom åren, som om det över huvud taget skulle göra någon som helst skillnad.
  • Mad as snow

Det här fascinerar mig verkligen. Man ska inte prata om barn som ligger i sin egen avföring, skriker i timmar tills de är helt "okontaktbara" eller föräldrar som står bakom stängda dörrar och "ramsar", dammsuger istället för att trösta och får veta att bebisarna bajsar med flit i manipulerande syfte för att bli upplockade. Detta ska man inte prata om. Istället ska man grotta in sig i en gammal dagisdebatt. Att Anna har fött nio barn. Att hon är "modig". Att hon har sagt bra saker. Mkej. För det ena utesluter ju verkligen det andra och har så väldigt mycket med varann att göra, menar jag. Obestämd

• Mad as snow

Vad många frågor du har.

barajag66 skrev 2013-03-22 19:53:19 följande:
    3,5??? 

• Mad as snow

Bra frågor????? ;)

Jellybeanbaby skrev 2013-03-22 20:11:07 följande:
    lols, om de ändå vore BRA frågor

• Mad as snow

Tack MalinEddie! FL har en förmåga att äta på min själ så jag behöver pausa ibland bara.

• Mad as snow

barajag66 - AW:s sömnmetoder är farliga för barn, ja. Neurologiskt och emotionellt. Dessa metoder används på barn, med uppmuntran från AW själv och medlemmarna på hennes forum. Det är i allra högsta grad aktuellt att gå ut med just varför dessa metoder är skadliga, som en motpol till hennes eget forum där dessa metoder poppar upp för vem som helst som söker. Om dessa trådar på FL kan få en enda desperat förälder att tänka om, så är det något bra. Jag själv anser sådana här sömnmetoder vara misshandel, och precis som när det gäller all annan misshandel - eller vanvård och omsorgsbrist av barn - så reagerar jag. Högljutt. Du verkar vara av åsikten att det här handlar om någon dammig bok som har legat i glömska de senaste tjugo åren, och så är inte fallet. Dessa metoder används idag, i nutid, och bör därför ifrågasättas kraftigt.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..