Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Sedan håller jag med MalinEddie om att man inte ska fokusera på de enskilda föräldrarna lika mycket som på AW och den här gruppdynamiken som gör de här grejerna möjliga. Men jag tänker ändå att det skulle ligga ett värde i att för dessa föräldrar därifrån (som ju läser här, en del av dem) faktiskt fundera på det här. Den här distansen de har till sina små bebisar, varför de sökte dessa råd från AW från första början. Det finns ju ett svar där någonstans, som handlar föga om sömn, det är jag helt övertygad om.

• Mad as snow
    I969 skrev 2013-02-19 07:20:51 följande:
    Min poäng är bara att jag inte tror att man går in i detta för att bebisen "bara sover 10 timmar och vaknar ett par ggr på vägen" och att man specifikt vill att bebisen inte ska "störa" ens bekväma liv. Jag tror att man känner att man gör något fundamentalt fel och behöver göra om. Att sen schemat ingår i konceptet blir liksom någonting man får köpa. Sen har du och jag helt olika bilder av hur det ser ut i samhället, visst finns det information till föräldrar om bebisars naturliga sömn-mönster, men det finns lika starka krafter som säger att bebisar kan skämmas bort till att bli klänningar, snuttiga och oroliga. Det är inte länge sedan det var självklart att bebisar skulle ha 12 timmar natt. Min svärmor från Holland tjatar alltid om att ååå så skönt för barnen när de "får sina 12 timmar", och hon har aldrig hört talas om AW, där var det Dr Spock för hela slanten. Jag råkade häromdagen på en informationsbroschyr om spädbarnsvård från när jag själv var liten, och där angavs att det nya spädbarnet som ammades eller fick flaska skulle tillåtas äta max 5 mål per dygn, varav ett nattmål, och efter 4 månader togs det bort. Något annat var inte bra för barnet, då kunde de tappa i vikt, drabbas av näringsfrihet o.s.v. Detta var allmänna råd, inte AW, som framstod som fruktansvärt human när hon kom. Det jag menar är att trots att vi får nya råd så finns detta kvar i vår kultur, om inte i sin helhet så strimlor och slamsor så att säga. Att man sedan skulle ha så många alternativa råd till AW ser jag inte heller, många får icke-råd på BVC och visst kan man hitta någon mastig bok på engelska, men den tydligast framstående rådgivaren om bebisars sömn är AW vid sidan av Eckbergs 5 mm. Här har barnavården i Sverige ett enormt uppdrag att vägleda på nya sätt.

Jag tror att man (i det här fallet jag) har en förmåga att se det man (jag) vill se. Jag har glatt mig åt vad jag upplever som nya vindar vad gäller fri amning och sättet att se på spädbarn. Visserligen har jag själv stött på ett BVC som efter ett tag tyckte att det var sjukt viktigt att vår dotter somnade i egen säng av någon anledning, men oavsett vem vi har stött på i början av hennes liv så kändes det självklart att det inte var något fel på henne när hon vaknade på nätterna. Den första frågan vi fick av i princip alla människor var "får ni sova på nätterna?" och huvudet sådär medkännande på sned. Då fick vi faktiskt sova eftersom hon gjorde det, men det slog mig att så många människor tog för givet att vi var fullständiga ras som nyblivna föräldrar - men att det var naturligt.

Det finns många metoder även idag och jag som gärna ansluter mig till AP-idén har förstås dessa glasögon på mig. Men väldigt ofta stöter jag på människor (på FL till exempel) som aldrig har hört talas om AP men faktiskt i slutändan ägnar sig åt just det. Människor som matar sina spädbarn på klockan var fjärde timme eller lägger nyfödda inne i egen säng trots att de skriker i timmar, känns ju försvinnande få i sammanhanget.

Att en bebis inte kan få ro om den inte har djupsovit en timme på sin mamma, att ta det som ett exempel på hur fruktansvärt jobbigt man har haft det med sömnen i familjen, är för mig ett exempel på en ögonbrynshöjande okunskap om hur spädbarn fungerar. Vare sig sådana idéer fortfarande aktivt florerar i vår kultur eller ej, så är det för mig häpnadsväckande. Om jag utgår från min egen bekantskapskrets, vänner och ytliga bekanta, med alla möjliga sorters människor med varierande bakgrund och olika åldrar - så har jag aldrig stött på något så okunnigt vad gäller just detta. Det är där jag inte kan låta bli att fundera ett varv extra kring det hela, vad det här beror på och hur det är möjligt att vara så okunnig ens om man anstränger sig.

Men visst, det finns idiotiska idéer om vad spädbarn behöver och inte överallt. Det är väl möjligen att stöta på dem bland påtagligt intelligenta, mogna och moderna människor som är lite nytt för mig.    
  • Mad as snow
    Sulitelma16 skrev 2013-02-19 08:35:41 följande:
    Klokt det som 1969 skriver här ovanför!
    Anna Wahlgren fick argumetera KRAFTIGT mot den då rådande "amningen efter klockan" var fjärde timme. Hon har även kritiserat hela läkarkåren för att de alltför lättvindigt skriver ut sömnmedel till barn. Det har bidragit till att hon har en del fiender bland läkarna som gärna vill kritisera hennes metoder. Alla metoder har väl sina poänger, men problemet uppstår när man söker en quick-fix. Det som funkar för vissa fungerar inte för andra, så är det ju.

Alla metoder har absolut inte sina poänger. Men det är just den inställningen som gör att människor får lägga fyramånaders bebisar att skrika i en timme utan tröst, utan att någon griper in: att alla föräldrar gör det som de anser vara bäst. Man får experimentera i princip hur som helst med små spädbarn verkar det som, om man utgår från den allmänna hållningen att alla metoder har sina poänger. I mitt tycke är vissa metoder helt och hållet förkastliga och skadliga. Det enda de uppnår är ett önskat resultat = barnet sover. Men de är fortfarande skadliga.
  • Mad as snow

Men helvete. Det tar ju inte stopp. Vilken fruktansvärd tråd! Vilka hemska svar mamman får: "känn dig utslängd!" när barnet vrålskriker. Barnet beskrivs som "okontaktbar"! Mamman är ju fullständigt manisk på att få detta att funka, oavsett vad som händer. Seriöst, det här är så fruktansvärt fel! Till och med AW tycker att hon ska lägga ner detta för fan, och då blir mamman kränkt och ska fortsätta! Det här är ju helt sinnessjukt, som att bevittna en demonutdrivning i textform. På en liten bebis. Jag står inte ut längre, hur kan detta bara få fortsätta? Med applåder och glada tillrop?! Någon måste ju ingripa. Om detta inte är Anna Wahlgrens syfte med sina metoder så får hon ju för helvete sätta ner foten ordentligt. Bebisen blir okontaktbar av skrik och AW lägger ner tid på att be om ursäkt för att hon sårat mamman? Andra medlemmar applåderar mamman och ger henne "pepp"??? Jag mår illa på riktigt av det här.

• Mad as snow

I det här läget känner jag att jag skiter fullständigt i huruvida dessa föräldrar är rädda och osäkra eller ej. Den psykoanalysen får de vända sig till någon annan för. Den misshandel som dessa barn utsätts för som i exemplet ovan är ju fog för ett LVU för sjutton. Jag återkommer när jag har hämtat mig från det här, för några nyanserade klokheter lär det inte komma från mig i afton. Nej, det blev verkligen för mycket av detta, totalvidrigt.

• Mad as snow

Jag sväljer väldigt ofta dessa spontana reaktioner, men ibland går det bara inte. Jag förstår syftet med att främst belysa metoderna och råden i sig, men jag är knappast byggd av ett sådant virke som tillåter en sådan här avskyvärd läsning utan att reagera på mamman, också.

I969 skrev 2013-02-19 22:54:44 följande:
    Och jag förstår verkligen dina intentioner MalinEddie, jättebra. Jag är bara lite tjatig om synen på föräldrarna, för att jag tycker det känns förskräckligt när alla spontana reaktioner handlar om de hemska föräldrarna, -Hur kan de??? Jag skulle önska att reaktionen blev -Jamen va'f-n är det för fruktansvärda råd??? Men vadå, visst har folk rätt till sina spontana reaktioner...

• Mad as snow

Det är säkert som du säger. Då blir det en avvägning mellan att reagera på misshandel och att tänka "smart" kring hur man bäst får människor att sluta söka dessa råd. Vissa dagar kan jag för min del inte annat än reagera. Jag berättade för min man som är psykolog om allt det här, synsättet inom AW-metoderna och det tog ett tag innan han faktiskt fattade vad jag pratade om. Han begrep inte att detta är en verklighet, en faktisk uppfattning om hur spädbarn funkar eftersom det står i direkt motsats till allt han har lärt sig och vet. Det gick liksom inte in först. Att man ska stå och dammsuga i ett annat rum för att liksom lugna barnet begrep han inte alls med tanke på att det ur bebisens synvinkel inte ens är föräldrarna som gör detta. Bebisen är ju ur sitt perspektiv bara övergiven och dammsugningen är bara ett obehagligt ljud mitt i den känslan. Det var intressant att verkligen försöka förklara dessa metoder så krasst och rationellt som möjligt och uppleva hans fullständiga chock när han insåg att vissa verkligen ägnar sig åt och tror på detta. Som en parentes kring hur någon som inte är insatt i AW reagerar helt spontant.

MalinEddie skrev 2013-02-19 23:12:30 följande:
    Det är klart man reagerar men hur ska man få till en förändring där? Det enklaste och bästa sättet att få till en förändring är att fokusera just på råden och metoderna och vem som förespråkar allt detta har jag fått lära mig. Det är väldigt många som har blivit medlemmar på AW forum och försökt komma i kontakt med föräldrarna men du blir utkastade lika snabbt. Man varnar till och med för "oss" på forumet.
    Avskyr CIO-metoder.

• Mad as snow

Gällande vad man ska göra så tror jag på att sprida information, här, på FB eller i andra sammanhang över nätet. Att starta upp en blogg som väldigt rationellt och utan att resultera i smutskastning, redogör för varför dessa metoder är destruktiva, kanske vore något. Att lägga ut all information på det sättet väldigt lättillgängligt vilket skulle kunna poppa upp direkt när någon googlar på AW. Det kan vara något att fundera på. För att inte bara bli helt hopplöst emotionell i sina reaktion och att känna att man faktiskt gör vad man kan.

• Mad as snow

Ja, intressant. Karln är ju vanligtvis inte särskilt trög, men den här gången tog det väldigt lång tid innan han fattade. Jag tror att han ställde frågan VARFÖR?? ungefär trehundra gånger. Men alltså, ja. Det är ju detta jag så många gånger har reagerat på, att en - mig veterligen - legitimerad psykolog sitter och boostar de här tankarna kring spädbarns behov och utveckling, totalt frikopplat från vad ungefär exakt alla andra psykologer i Sverige skulle resonera om saken. Det du länkar till är rena felaktigheter, jag skulle kalla dem lögner, gällande vad ett barn i separationsfasen behöver. Det är verkligen en diametral motsats till vad man faktiskt vet idag om små barn, vad man har vetat väldigt länge om man tänker efter. Det är häpnadsväckande.

MalinEddie skrev 2013-02-20 21:23:50 följande:
    Intressant! Även om jag har kommit långt sedan min första spontana reaktion som liknar den av din man känner jag i stort samma också idag men jag har gått från "sker detta verkligen?" till "hur kan detta få ske dag ut och dag in helt öppet utan att inget händer?" och där ligger nu fokus. Det värsta är just att AW gärna vill inbilla föräldrar att ramsan, musiken och husljuden ersätter andra behov. Och då sitter det också en psykolog på AW forum och ger råd enligt detta.. "Tänk på att barnet blir vettskrämt också av sitt eget skrikande. Inte förrän barnet är fött till ett jag - i åtta, niomånadersåldern - fattar hon eller han ens att det där skriket kommer från barnet självt! Därför måste ramsan kunna överrösta och nå fram." "Gör andra ljud i huset som inte har med barnet att göra. För dig dämpar det överkoncentrationen, och för barnet, som tror att du ändå inte hör, innebär det lättnad att inse att du är upptagen med att "ladda bössan" och hålla undan vargen. Hög Mozart är sällan fel!" www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/s...
    Avskyr CIO-metoder.

• Mad as snow
    Litet My skrev 2013-02-20 23:26:13 följande:
    Ont i magen fick jag, både över förälderns totala hjärntvätt men faktiskt över barnets lojalitet för överlevnad "När vi lyfter ur honom blir han snabbt glad och hämtar en leksak, dock rödgråten."
    Så fruktansvärt sorgligt. Jag ser min egen lilla unge framför mig, rödgråten med en leksak. Det svider i hjärtat när man läser det. :(
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..