Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Jellybeanbaby skrev 2013-02-10 00:48:26 följande:
    så att ni båda slipper höra eländet

Alltså allvarligt. Det vänder sig i magen.

• Mad as snow
    MalinEddie skrev 2013-02-18 18:12:35 följande:
    Kunde inte låta bli att se om något hänt i den tråd jag länkade till igår och detta är från idag:
    "efter lunchen somnade hon på bara fem minuter, medan jag jagade rätt på emil, och det kändes ju väldigt lyckat. men sen vaknade hon efter ca 45 och gnällde, det är första gången hon inte sover hela luren när hon väl somnat. först bara lyssnade jag ett tag, men sen började det bli jobbigt så jag drog fram damsugaren för att hålla mig sysselsatt och förhoppningsvis ge lillan något att lyssna på. några gånger gav jag henne ändå nägra ramsor eftersom hon till sist skrek upp sig så mycket. emil kom yrvaken ut ur rummet efter en kvart ungefär och undrade vad som stod på, allt medan jag fortsatte damsuga för brinnande livet och astrid skrek värre och värre. till sist hade de återstående 45 minuterna nästan gått och jag skyndade in i en tyst sekund och tände lyset under glada tillrop. tyvärr började hon gallskrika igen innan jag han ta upp henne så jag gjorde några tafatta försök att buffa men i ljuset kändes det helt fel, så jag satte henne upp i sängen i stället och så pratade vi (jag och emil) med henne tills hon slutade skrika och var tyst sittandes en stund innan jag tog upp henne åtminstone."
    "oavsett orsak så är det väl något som lär hända igen, åtminstone någon gång då och då får jag väl räkna med, så hur tycker ni överlag att jag hanterade det? jag tänkte hela tiden "lita på barnet lita på barnet lita på barnet" för att inte ingripa för tidigt och störa, men tyvärr så blev ju skriken som sagt bara stadigt värre vad jag än gjorde/inte gjorde. nu är hon alldeles hes stackarn..."
    "Nu känns det som att jag har provat ALLA sätt att säga ramsan och hon känns totalt okontaktbar, bara skriker som en galning där inne. Det känns verkligen inte bra. I början är det inte så farligt, men vid varje lur jobbar hon upp sig något väldigt och det tar som sagt ca halva luren innan hon somnar. Ska det vara såhär? Det känns som att just lurarna blir sämre och sämre, och det känns så tråkigt att hennes dagsömn blir så förstörd."
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&...
    AW kritiserar 5-minutersmetoden för samma saker hon förespråkar själv och då än värre..
    Men... det spelar ingen roll hur många gånger jag läser sådana här saker, jag vänjer mig aldrig. Barnet får skrika och gråta i 45 minuter medan morsan dammsuger (och syskonet får dessutom betrakta denna bisarra uppvisning i brist på gensvar) och sedan ska barnet PRATAS med. Sättas upp i sängen och pratas med. Det är inga dåliga kortisolpåslag eller emotionella störningar man bäddar för där. Jag begriper inte hur dessa metoder ens kan vara lagliga. Trots att jag har befunnit mig i trådar som dessa ungefär tusen gånger, jag begriper det forfarande inte. 
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2013-02-18 18:55:49 följande:
    Man ska aldrig ta upp ett gråtande barn ur sängen enligt SHN. Många får rådet att skoja med det gråtande barnet när de gör godmorgon för att sedan ta upp barnet när det tystnar av chock eller får till ett leende, " Ju surare unge, desto gladare ömma föräldrar" heter det enligt AW.

Det är en enda lektion i hur man skapar relationsstörda indvider av sina barn, människor som inte har tillgång till sina egna eller andras känslor. Att föräldrarna möter den känsla man har med en diametralt motsatt känsla (förstå vilka dubbla signaler detta är), eller att man endas "belönas" - i form av att man blir upplockad osv - om man ler på kommando eller tystnar. Det är helt obegripligt för mig att dessa människor - som i vissa fall faktiskt är förvånansvärt bildade, det finns/fanns ju till och med en psykolog i AW-gänget - inte begriper detta grundläggande. Helt vid sidan av det helt ofattbara i att inte instinktivt plocka upp och trösta ett gråtande barn. För att sedan gå in på ett forum och uppenbarligen inte vara helt nöjd med situationen. Om man läser exempelvis det du länkade till så är det ju rätt tydligt att den här mamman sökte stöd för att det hon gjorde var rätt, fast något inte känns bra. Oavsett om det är ett uteblivet resultat eller en kuvad föräldrainstinkt som skaver, jag vet inte vilket. Men det här är ju inte föräldrar som är nöjda med metoden eftersom de pepprar forumet med ett enda jäkla rop på hjälp, varpå andra ska komma in och säga åt dem att fortsätta, att framhärda, att bita ihop. Maken till att vara frikopplad från sina mest primitiva känslor som förälder är det ju sällan man skådar.
  • Mad as snow
    Viberg skrev 2013-02-18 19:08:46 följande:

Jag får bokstavligt talat ont i magen när jag läser. Jag vill så gärna låtsas att det inte är en riktig mamma som skriver om en riktig bebis. Det skär i MITT hjärta när jag läser, hur illa måste det då inte skära i hjärtat på mamman och hur kan man ignorera sina instinkter i det fallet? "Lita på barnet"? Ja, vad sägs om att lita på att barnet sovit färdigt och gå in och ta upp det!?

Det är ju här skon klämmer. Fullständiga främlingar sitter och får ont i magen av att barnet inte plockas upp och tröstas, men barnets mamma står pall och dammsuger bort skriken. Det är ju några mynt där som inte riktigt har trillat ner, om man helt rationellt är kapabel att genomföra en sådan sak.
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2013-02-18 18:12:35 följande:
    Kunde inte låta bli att se om något hänt i den tråd jag länkade till igår och detta är från idag:
    "efter lunchen somnade hon på bara fem minuter, medan jag jagade rätt på emil, och det kändes ju väldigt lyckat. men sen vaknade hon efter ca 45 och gnällde, det är första gången hon inte sover hela luren när hon väl somnat. först bara lyssnade jag ett tag, men sen började det bli jobbigt så jag drog fram damsugaren för att hålla mig sysselsatt och förhoppningsvis ge lillan något att lyssna på. några gånger gav jag henne ändå nägra ramsor eftersom hon till sist skrek upp sig så mycket. emil kom yrvaken ut ur rummet efter en kvart ungefär och undrade vad som stod på, allt medan jag fortsatte damsuga för brinnande livet och astrid skrek värre och värre. till sist hade de återstående 45 minuterna nästan gått och jag skyndade in i en tyst sekund och tände lyset under glada tillrop. tyvärr började hon gallskrika igen innan jag han ta upp henne så jag gjorde några tafatta försök att buffa men i ljuset kändes det helt fel, så jag satte henne upp i sängen i stället och så pratade vi (jag och emil) med henne tills hon slutade skrika och var tyst sittandes en stund innan jag tog upp henne åtminstone."
    "oavsett orsak så är det väl något som lär hända igen, åtminstone någon gång då och då får jag väl räkna med, så hur tycker ni överlag att jag hanterade det? jag tänkte hela tiden "lita på barnet lita på barnet lita på barnet" för att inte ingripa för tidigt och störa, men tyvärr så blev ju skriken som sagt bara stadigt värre vad jag än gjorde/inte gjorde. nu är hon alldeles hes stackarn..."
    "Nu känns det som att jag har provat ALLA sätt att säga ramsan och hon känns totalt okontaktbar, bara skriker som en galning där inne. Det känns verkligen inte bra. I början är det inte så farligt, men vid varje lur jobbar hon upp sig något väldigt och det tar som sagt ca halva luren innan hon somnar. Ska det vara såhär? Det känns som att just lurarna blir sämre och sämre, och det känns så tråkigt att hennes dagsömn blir så förstörd."
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&...
    AW kritiserar 5-minutersmetoden för samma saker hon förespråkar själv och då än värre..
    Förresten (jag är lite långsam här), jag noterade att barnet som det talas om är född i oktober förra året och alltså bara en liten spädis. Jag vänjer mig aldrig.
  • Mad as snow
    Natulcien skrev 2013-02-18 19:35:07 följande:
    Jag kan bara instämma i vad andra har skrivit. Man blir så otroligt illa berörd, illamående, ledsen...ja, det gör fysktiskt ont att läsa detta.
    En yttepytte liten 4 månaders bebis som "ska" sova i 1,5 timme och därför straffas när hon vaknar "för tidigt". Hur mycket jag än försöker kan jag omöjligt förstå de mekanismer som får en förälder att ta fram dammsugaren (!) istället för att ta upp sin skrikande bebis. Är det ens möjligt för en psykiskt frisk människa att hamna där?
    Och sen vägra ta upp bebisen förrän hon är tyst!?
    Jag mår illa. Jag förstår inte. Jag önskar någon kunde rädda dessa små bebisar från denna psykiska terror de utsätts för...men vem ska det, när inte ens de som står dem närmast, och borde vara tryggast, bryr sig om deras gråt!? Gråter

Alltså jag börjar fundera på vad socialtjänsten skulle säga om de stötte på en person i en utredning som inte plockade upp sitt spädbarn utan lät den skrika på det sättet så länge. Om detta skulle vara en förälder bland alla andra, någon som inte ingår i AW-gruppen. Det är ju ett otroligt illavarslande beteende, att inte ge sitt spädbarn grundläggande omsorg. För det är ju en omsorgsbrist. Det är så märkligt att detta bara får pågå utan att det blir konsekvenser.
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2013-02-18 19:48:39 följande:
    Ja, jag håller med.
    Ja, och detta tycker jag är otroligt viktigt. Det är därför jag gör mitt bästa att inte döma föräldrarna och istället fokusera på de metoder och råd man utgår ifrån. Varför man hamnade där. Tyvärr är det jättesvårt att gå in på AW forum och skriva till föräldrarna själva om man har en annan syn än den som kommer från AW. Jag använder deras ord som exempel. Det räcker att läsa boken men här har vi exempel ur IRL som alla har gemensamt att de är inspirerade av AW metod och att de gör enligt metoden. Jag har pratar med "avhoppare" genom åren och problemet ligger till stor del i föräldrarnas bakgrund och den desperation de känner inför sömn eller annat var de inte får hjälp. Senare kommer det att handla om något helt annat och där hänger givetvis det andra med. Det kan vara sammanhållningen, rädslan för att göra fel och all den uppmärksamhet och de hjärtan och andra smileys man ges i tusen när man gör rätt. Det finns en anledning till att man kallar forumet sektlikt och det vittnar också dessa människor om..
    Någon sa tidigare att det är mamman i det här fallet som tolkar fel och så brukar det låta (speciellt när en tråd uppmärksammas här för jo, "ni" läser) om föräldern ifrågasätter metoden. Samma sak sker i var och varannan tråd (barn gråter under långa perioder ensamma med husljud eller ramsor i bakgrunden) men här ifrågasätter mamman. Jag hoppas nu (även om jag vet att det tyvärr brukar komma med otrevligheter varje gång från AW eller hennes medhjälpare i stil med "du är inte tillräckligt påläst, läs boken en gång till" "du gör fel, stackars barn.." "du saknar verkligen attityden, herregud". ) att de ber föräldrarna avbryta.
     Även om det är jävligt tungt att läsa är det viktigt att uppmärksamma det.

Men jag funderar verkligen på hur kunskapen om spädbarn ser ut. När jag läste Läckbergs försvarstal gällande SHN så slogs jag av vilken märklig föreställning hon måtte ha haft om hur spädbarns rytm fungerar. Hon beskrev att hennes bebis inte kunde sova om han inte sov på henne i en timme, och således somnade djupt och pappan sedan bar bort honom. I en timme. Var hon "tvungen" att sitta med sitt spädbarn. För mig säger det något, om en sorts villfarelse om att bebisar inte ska vara fysiskt beroende av sina omvårdare. Jag undrar hur dessa föräldrar resonerar innan de får barn, hur de tänker kring det här med sömnen, eftersom de (vissa) på allvar kurar så små barn, fyramånaders till och med. Och det finns väl exempel på mindre barn än så?

Alltså: finns det en reell kunskapslucka gällande spädbarns sömn, som gör att dessa föräldrar får en totalchock när de får barn? Att de på riktigt inbillade sig att det inte skulle innebära en del vakna nätter och en sorts oregelbundenhet?

Sedan undrar jag också kring detta - som jag alltid ältar i dessa trådar - den kunskap som faktiskt finns om de neurologiska skador som barn riskerar att drabbas av när de får skrika i ensamhet. Vad dessa kortisolpåslag faktiskt gör med barnen rent neurologiskt. Det är ju inte en enda liten studie som pekar på hur riskabelt det är, utan alla studier som har gjorts i just det här ämnet. Man har kommit fram till att de höga halterna av stresshormon är direkt skadligt för små barn och att de inte utsätts för dessa höga halter när de gråter/skriker i famnen på sin omvårdare. Dvs, det är ensamheten som ger dessa skadliga påslag. Hur har dessa fakta någonsin kommenterats av AW o.co? Om det någonsin har kommenterats? Det är ju inte sällan människor som vid första anblicken är intelligenta, de är vältaliga och i många fall utbildade. Hur kan man vara så ointresserad av sådana vetenskapliga resultat när det kommer till ens egna barn?

Och även vad gäller anknytningen. Anknytningsteori är ju inte någon exakt vetenskap på något sätt men det är att räkna som ett etablerat faktum att små barn som söker tröst och närhet av sina omvårdare inte mår bra av att inte få det. Även detta pekar otaliga studier på (allt från barnhemsexemplen till Harlows apor där närhet går före mat osv) och att hävda motsatsen - att spädbarn drar "suckar av lättnad" när deras omvårdare inte ger respons är ju betraktat som vettlöst. Ur en ren kunskapsmässig synvinkel. Hur är det möjligt att missa detta, som förälder? Som hyfsat bildad (och som sagt i vissa fall till och med skolad inom psykologi) och intelligent människa?

Jag förstår att barnalstrande kan väcka en massa saker hos en människa. Brist på sömn kan göra många av oss temporärt galna, om inte annat för stunden. Jag vet precis hur det kan vara. Jag förstår att det är jobbigt liksom, men jag förstår inte hur man kan blunda för det som jag har tagit som exempel här ovan. Vad tror du? Är det detta motstånd till vetenskapen som spökar, det som AW ofta ger prov på? Jag undrar verkligen.          
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2013-02-18 20:22:51 följande:
    Jag tycker att man märker att denna mamma också mår dåligt men är alltför insnöad på denna metod för att se helt klart. Jag vet inte om jag borde skriva detta egentligen men vi ser bara trådarna och inte vad som skrivs internt.

Men det förstår jag, att det sker saker under ytan. Jag tror att det finns en massa ångest och desperation där och att trådarna som självklart är offentliga inte visar hela bilden. Ibland kan man ju ana en sorts känsla av att metoden inte är rätt, ett sorts ifrågasättande ("ska det verkligen vara såhär/kännas såhär??" typ) - men detta ifrågasättande drunknar ju bara i alla blinkande, kramande smileys där folk stormar in och manar till att fortsätta. Om det känns fel i magen
  • Mad as snow

(postade för fort)

Om det känns fel i magen så är det ju för att något också är fel, men om man själv inte är förmögen att lyssna på den känslan (oavsett anledning) så hade det ju varit bra om någon annan kunde hjälpa en till det. Men det är inte bara spädbarnen som inte får sina verkliga känslor bekräftade, utan också mammorna (för det är ju till hundra procent mammor som skriver på forumet?). Mammornas ångest bsvaras med leenden på samma sätt som spädbarnens gråt och skrik besvaras med leenden. Det är ju något att fundera ett par varv på, om någon som ingår i den där gruppen har några procent tvivel i sig: hur kommer det sig att alla dessa känslor - spädbarnets och föräldrarnas - ska förnekas och bytas ut till något annat? Hur kommer det sig att det är så väldigt viktigt att göra det? En fråga värd att fundera på. 

• Mad as snow
    Natulcien skrev 2013-02-18 20:45:30 följande:
    Tyvärr sker det väl innanför lyckta dörrar. De enda som vet om hur bebisen behandlas kanske är nära familj och bekanta. Och de vågar kanske inte anmäla. Tyvärr.

Ja, men jag tänker ändå hur man rent hypotetiskt skulle reagera i en sådan utredning där man exempelvis stöter på en mamma som låter sin fyramånaders skrika och gråta i en timme, medan hon själv dammsuger utanför dörren. Jag gissar att man skulle dra slutsatsen att den här mamman behöver stöd i sitt föräldraskap, mer kunskap om bebisars behov och någon som verkligen visade henne hur man gör. Det är ju en reell omsorgsbrist att ignorera så små barn. SHN framstår som genomtänkt och "kärleksfull" på AW:s forum, men om en handläggare på socialtjänsten tog sig en titt på ett sådant fall - utan att veta vad det var för metoder som användes - så är jag rätt säker på att det hade blivit en reaktion.

Dvs, AW kommer undan med det på grund av att hon är AW, och de som ingår i hennes grupp och köper hennes metoder kommer undan med det för att det just är en "metod". Alla föräldrar har sina sätt, ungefär. Men betraktat ur ett omsorgsperspektiv så är det ju väldigt illavarslande, att ignorera så små barn under så lång tid. Jag tycker att det är märkligt att det får fortsätta, helt öppet. 
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..