MalinEddie skrev 2013-02-18 19:48:39 följande:
Ja, jag håller med.
Ja, och detta tycker jag är otroligt viktigt. Det är därför jag gör mitt bästa att inte döma föräldrarna och istället fokusera på de metoder och råd man utgår ifrån. Varför man hamnade där. Tyvärr är det jättesvårt att gå in på AW forum och skriva till föräldrarna själva om man har en annan syn än den som kommer från AW. Jag använder deras ord som exempel. Det räcker att läsa boken men här har vi exempel ur IRL som alla har gemensamt att de är inspirerade av AW metod och att de gör enligt metoden. Jag har pratar med "avhoppare" genom åren och problemet ligger till stor del i föräldrarnas bakgrund och den desperation de känner inför sömn eller annat var de inte får hjälp. Senare kommer det att handla om något helt annat och där hänger givetvis det andra med. Det kan vara sammanhållningen, rädslan för att göra fel och all den uppmärksamhet och de hjärtan och andra smileys man ges i tusen när man gör rätt. Det finns en anledning till att man kallar forumet sektlikt och det vittnar också dessa människor om..
Någon sa tidigare att det är mamman i det här fallet som tolkar fel och så brukar det låta (speciellt när en tråd uppmärksammas här för jo, "ni" läser) om föräldern ifrågasätter metoden. Samma sak sker i var och varannan tråd (barn gråter under långa perioder ensamma med husljud eller ramsor i bakgrunden) men här ifrågasätter mamman. Jag hoppas nu (även om jag vet att det tyvärr brukar komma med otrevligheter varje gång från AW eller hennes medhjälpare i stil med "du är inte tillräckligt påläst, läs boken en gång till" "du gör fel, stackars barn.." "du saknar verkligen attityden, herregud". ) att de ber föräldrarna avbryta.
Även om det är jävligt tungt att läsa är det viktigt att uppmärksamma det.
Men jag funderar verkligen på hur kunskapen om spädbarn ser ut. När jag läste Läckbergs försvarstal gällande SHN så slogs jag av vilken märklig föreställning hon måtte ha haft om hur spädbarns rytm fungerar. Hon beskrev att hennes bebis inte kunde sova om han inte sov på henne i en timme, och således somnade djupt och pappan sedan bar bort honom. I en timme. Var hon "tvungen" att sitta med sitt spädbarn. För mig säger det något, om en sorts villfarelse om att bebisar inte ska vara fysiskt beroende av sina omvårdare. Jag undrar hur dessa föräldrar resonerar innan de får barn, hur de tänker kring det här med sömnen, eftersom de (vissa) på allvar kurar så små barn, fyramånaders till och med. Och det finns väl exempel på mindre barn än så?
Alltså: finns det en reell kunskapslucka gällande spädbarns sömn, som gör att dessa föräldrar får en totalchock när de får barn? Att de på riktigt inbillade sig att det inte skulle innebära en del vakna nätter och en sorts oregelbundenhet?
Sedan undrar jag också kring detta - som jag alltid ältar i dessa trådar - den kunskap som faktiskt finns om de neurologiska skador som barn riskerar att drabbas av när de får skrika i ensamhet. Vad dessa kortisolpåslag faktiskt gör med barnen rent neurologiskt. Det är ju inte en enda liten studie som pekar på hur riskabelt det är, utan alla studier som har gjorts i just det här ämnet. Man har kommit fram till att de höga halterna av stresshormon är direkt skadligt för små barn och att de inte utsätts för dessa höga halter när de gråter/skriker i famnen på sin omvårdare. Dvs, det är ensamheten som ger dessa skadliga påslag. Hur har dessa fakta någonsin kommenterats av AW
o.co? Om det någonsin har kommenterats? Det är ju inte sällan människor som vid första anblicken är intelligenta, de är vältaliga och i många fall utbildade. Hur kan man vara så ointresserad av sådana vetenskapliga resultat när det kommer till ens egna barn?
Och även vad gäller anknytningen. Anknytningsteori är ju inte någon exakt vetenskap på något sätt men det är att räkna som ett etablerat faktum att små barn som söker tröst och närhet av sina omvårdare inte mår bra av att inte få det. Även detta pekar otaliga studier på (allt från barnhemsexemplen till Harlows apor där närhet går före mat osv) och att hävda motsatsen - att spädbarn drar "suckar av lättnad" när deras omvårdare inte ger respons är ju betraktat som vettlöst. Ur en ren kunskapsmässig synvinkel. Hur är det möjligt att missa detta, som förälder? Som hyfsat bildad (och som sagt i vissa fall till och med skolad inom psykologi) och intelligent människa?
Jag förstår att barnalstrande kan väcka en massa saker hos en människa. Brist på sömn kan göra många av oss temporärt galna, om inte annat för stunden. Jag vet precis hur det kan vara. Jag förstår att det är jobbigt liksom, men jag förstår inte hur man kan blunda för det som jag har tagit som exempel här ovan. Vad tror du? Är det detta motstånd till vetenskapen som spökar, det som AW ofta ger prov på? Jag undrar verkligen.