Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Natulcien skrev 2013-02-08 19:36:48 följande:
    Här är från en annan text av AW:

"Han kommer snart att bli ilsken i skrikandet, i stället för förvirrad och ledsen (om inte förr så andra natten), och det är ett hälsotecken! 
    Man måste sätta punkt så fort man någonsin kan. Man ska hela tiden tänka UT. Tänker man UT i stället för in, gör barnet snart det också och skriker en inte TILL sig utan ifrån sig, och man kan återgå till att hålla vargen stången utanför barnets rum, inte inne i det, vilket är störande."

Barnet är alltså "ilsket" och då är det tydligen okej att låta det skrika...? Och så hävdar AW att när bebiser skriker så skriker den förälderna ifrån sig istället för till sig...!? Ja...eller hur... Obestämd

Ja, när barnet ger upp hoppet om tröst, spegling och respons så kommer det förmodligen att sluta rikta sina skrik till föräldrarna.
  • Mad as snow
    Natulcien skrev 2013-02-08 20:01:57 följande:
    Ja, det blir ju konsekvensen...

Yes. Avtrubbade ungar som härmar känslor, de känslor föräldrarna vill att de ska visa (känna). Jag blir tokig. Det här går om och om igen, men folk fattar fortfarande inte. Elementär barnpsykologi, kunskap om spädbarn, naturliga föräldrareflexer. Men nej. Jag har efter x antal sådana här diskussioner/trådar helt och hållet börjat ge upp hoppet.
  • Mad as snow
    Loriyana skrev 2013-02-08 20:03:48 följande:

Men enligt AW så SKA man ge barnet respons. AW är starkt emot 5-minutersmetoden där man låter barnet skrika sig själv till sömns. Istället så säger AW att man ska SVARA på barnets frågor genom stabilitet och trygghet. Man ska vagga dem och prata med dem tills de somnar igen. Vad är så hemskt med det?

Att stå bakom en dörr och "ramsa" är inte att ge respons. Det är inte att spegla känslor. Det är inte att trösta. Man pratar om Vargen som barnet är rädd för och tror att barnet blir tryggt om man står och dammsuger utan att gå in och trösta. Man ser det som en lyckad metod när barnet har tystnat (slutat ropa efter sina föräldrar). Nej, det är inte att ge respons. Man ska gå in till barnet och låtsas att allt är jättekul och roligt, även när barnet inte känner att det är så. Kan du gissa vad det leder till i förlängningen? Att föräldrarna hela tiden visar en diametral motsats till det man känner?
  • Mad as snow
    skogsvitter skrev 2013-02-09 12:40:53 följande:
    Va?? Ursäkta men nu har du nog fått det mesta om bakfoten rejält. Det är inte trådar på FL som gör att hon tvingats fortsätta vara aktiv (hon beklagade sig senast bara för någon dag sedan i media att hon minsann står utan jobb och pengar och allt är Felicias fel). Hon har varit aktiv på sitt eget forum hela tiden och det är heller ingen som tvingat henne till detta. Hon väljer själv att titt som tätt visa sitt rynkiga ansikte i media, tidningar, tv-soffor som skavlan, nyhetsmorgon osv. Hon ger sig in i debatter och skapar heta ståndpunkter som är mycket kontroversiella och som får hela Sverige att gunga och det är inte vårt fel!

Att fler blir kritiska till henne och därav kollar upp våra källor, som SHN, forumet etc är inte att ge henne PR. Det är att sprida fakta om hennes metoder, sedan tycker jag att det bara är positivt att folk läser och bildar sin egen uppfattning om hennes metoder istället för att lita på vår bild. Mängder av föräldrar har tack vare dessa kritiska trådar tagit avstånd från hennes hemskheter, och istället vänt sig till andra för råd. För givetvis är hon inte den enda i hela Sverige man kan vända sig till, det är bara löjligt att du ens skriver så. Möjligtvis var det så på 80-talet, idag har vi däremot en hel uppsjö av barnexperter som skriver både böcker och har rådgivningar som man kan kontakta för hjälp. Knattetimmen är superpopulärt, deras böcker likaså. Juul är också mycket populär. Det finns alternativ överallt som är sunda och vettiga, inte sjuka som AW-metoderna.

Däremot är det i allra högsta grad hennes eget "fel" att hon fortsätter söka sig till rampljuset, gång på gång på gång. Ingen annans.
    Jag är med dig. Som du vet.

Vad som däremot bekymrar mig är att dessa fakta som människor som du och jag sprider, i trådar som dessa, gällande farliga kortisolpåslag, anknytningsproblem och överlag hur bebisarna uppfattar och sedan processar känslan av övergivenhet - tamejfan aldrig fastnar någonstans. Sida upp och sida ner har jag suttit och redogjort för de här sakerna, hostat upp forskningsresultat efter forskningsresultat, förklarat enkelt, förklarat komplicerat, hänvisat till modernt daterad kunskap om spädbarnets utveckling, närhetsbehov och hur det signalerar sig till omvärlden. Allt som oftast i en ganska emotionellt befriad ton. När jag inte har tröttnat helt på galenskaperna och inte lyckats hålla fingrarna i styr. Men jag undrar vad det hjälper. De här människorna begriper ju fortfarande inte. Att de ens är förmögna att antingen på allvar tycka att det här är bra metoder rent teoretiskt, eller att de facto handgripligen utför dessa handlingar på sina barn, tyder på en emotionell distans till sina bebisar som inga inlägg på FL någonsin kan råda bot på. TS i den här tråden tillhör den tålmodiga skaran av oss, den skara människor som inte tröttnar, utan som fortsätter att sprida kunskap på ett väldigt klokt och balanserat sätt. Men jag ser inte riktigt var det fastnar någonstans, om det ens fastnar där det borde fastna.
  • Mad as snow

TS, har inte du skapat en tråd en gång i tiden där du samlade alla länkar till det som kritiseras? Det är ju inte sällan i dessa diskussioner som sådant efterfrågas, eftersom många anhängare vägrar tro på vad som skrivs. Det hade varit väldigt enkelt att länka till i dessa lägen.

• Mad as snow

Angående bajset så finns det en specifik tråd där ett barn envisades med att vakna före utsatt tid, och bajsade då. Föräldrarna uppmanades att låta barnet ligga kvar under den tiden eftersom bajsandet ansågs vara manipulerande, något som barnet gjorde med flit för att bli upplockad. Detta minns jag väldigt tydligt eftersom det har debatterats åtskilliga gånger efteråt. Barnet skulle lära sig att det inte fungerade att bajsa, man blev inte upplockad ändå.

• Mad as snow
    snällochgla skrev 2013-02-09 23:12:35 följande:
    Du får det att låta som om Anna W är ledare i en skum sekt som har som ritual att plåga barn. Det måste väl finnas något som är bra med henne? Om det inte finns det så handlar det väl om någon typ av hjärntvätt kanske? Men hur hon gör det över nätet har jag svårt att begripa.

Det finns en massa förklaringar till varför människor dras till AW. Dels så har hon kommit med en hel del bra tips och råd under årens gång. Sedan har hon en väldigt självsäker ton när hon talar om barn, hon säger hur det ÄR, och detta tror jag attraherar en viss typ av människor som är osäkra på sitt föräldraskap. Det finns inte så många nyanser i det AW säger, utan hon meddelar exakta saker på ett väldigt tydligt sätt. Hon är ganska auktoritär på det viset och jag tror att det kan kännas som ett lättnad att lyda råd från någon som är på det sättet. Hennes metoder fungerar ju dessutom inte sällan, dvs man uppnår önskat resultat = barnet sover. Då drar man slutsatsen att hon har rätt. Vilket ju för mig är att betrakta som ett felslut, eftersom resultatet i sig inte automatiskt säger något om metoden. Man kan få barn att sova på alla möjliga märkliga, felaktiga och direkt farliga sätt. Jag och flera med mig fokuserar främst på själva metoden och vad den leder till, medan många i den här kretsen fokuserar på resultatet att barnen sover. Och drar slutsatsen att all kritik är felaktig. Det är där människor dras in i det hela, helt vid sidan av en väldigt familjär stämning på detta forum. Hennes forum är inte som FL där det finns hundratals användare, utan det är en i sammanhanget mindre grupp människor som är väldigt, väldigt personliga i det de skriver. Det är inte svårt att begripa vilken lättnad en övertrött förälder kan uppleva av att komma in i ett sådant sammanhang, där man kärleksbombas och får väldigt tydliga, handfasta råd som inte ger utrymme för tvivel.
  • Mad as snow
    Mad as snow skrev 2013-02-09 23:21:44 följande:

Det finns en massa förklaringar till varför människor dras till AW. Dels så har hon kommit med en hel del bra tips och råd under årens gång. Sedan har hon en väldigt självsäker ton när hon talar om barn, hon säger hur det ÄR, och detta tror jag attraherar en viss typ av människor som är osäkra på sitt föräldraskap. Det finns inte så många nyanser i det AW säger, utan hon meddelar exakta saker på ett väldigt tydligt sätt. Hon är ganska auktoritär på det viset och jag tror att det kan kännas som ett lättnad att lyda råd från någon som är på det sättet. Hennes metoder fungerar ju dessutom inte sällan, dvs man uppnår önskat resultat = barnet sover. Då drar man slutsatsen att hon har rätt. Vilket ju för mig är att betrakta som ett felslut, eftersom resultatet i sig inte automatiskt säger något om metoden. Man kan få barn att sova på alla möjliga märkliga, felaktiga och direkt farliga sätt. Jag och flera med mig fokuserar främst på själva metoden och vad den leder till, medan många i den här kretsen fokuserar på resultatet att barnen sover. Och drar slutsatsen att all kritik är felaktig. Det är där människor dras in i det hela, helt vid sidan av en väldigt familjär stämning på detta forum. Hennes forum är inte som FL där det finns hundratals användare, utan det är en i sammanhanget mindre grupp människor som är väldigt, väldigt personliga i det de skriver. Det är inte svårt att begripa vilken lättnad en övertrött förälder kan uppleva av att komma in i ett sådant sammanhang, där man kärleksbombas och får väldigt tydliga, handfasta råd som inte ger utrymme för tvivel.

Vad gäller frågan om hur man kan "hjärntvätta" någon över nätet (vilket jag åtminstone aldrig har påstått att hon har gjort, men okej) så räcker det med att ta sig en titt på hur det kan gå till på FL, i medlemsgrupper eller vanliga trådar där folk lär känna varandra och skriver under lång tid. Det kan vara väldigt svårt att slita sig och till slut känner man människor "på riktigt" och känner ett socialt ansvar precis som man gör i det verkliga livet. Om man sitter och öppnar sig om sitt mest privata och personliga här i livet, vänder ut och in på sig själv och redogör för minsta lilla grej vad gäller sina egna barn och sitt föräldraskap, och andra människor i sin tur vänder ut och in på sig själva för att hjälpa en (gärna i flock) - då är det inte alltid helt lätt att tänka klart. AW:s medarbetare på forumet, som hon har lärt upp, går ju inte sällan in i grupp och pratar föräldrar tillrätta, ger råd och uppmuntran att fortsätta. Om någon uttrycker tvivel så mottas ju inte detta med annat än att man ska fortsätta och så vevar det på. Det är grundläggande för människan att vilja ha ett sammanhang och dessa sammanhang kan man hitta överallt. På en arbetsplats eller över nätet. Bara för att det sker över nätet betyder det inte automatiskt mindre eller är lättare att inte falla för grupptrycket.
  • Mad as snow
    snällochgla skrev 2013-02-09 23:35:12 följande:
    Samma folk hela tiden! Är det någon idé att predika för redan frälsta? Blir inte det tråkigt? Eftersom det tydligen bara är jag som funderar kring om det skulle kunna finnas något enda som är BRA med Wahlgren så lämnar jag tråden.

Du fick ett svar från mig på den frågan. Det går bra att stanna en stund för att läsa igenom.
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2013-02-10 00:39:57 följande:
    Nej, om det var mitt nick tror jag att du tänker på den tråd jag skapade när jag uppmärksammade tryckpressen på hennes forum men där handlade det om andra länkar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m43486279.html
    Andra har däremot skapat trådar med exempel i sin TS, jag minns inte att jag har gjort det annat än att jag har länkat till de videoklipp hon ger som exempel. Däremot har jag inga svårigheter att visa på var min kritik kommer ifrån som jag sa i TS. Det skulle säkert förenkla det hela om man kunde samla allt på ett ställe men det är så mycket och det finns inget stopp men det är en idé så någon dag när jag faktiskt har tid kanske du ser en sådan trådGlad
    Tack för dina inlägg, du är mycket klok.

Det var nog den tråden jag tänkte på! Den är jättebra, med mycket information samlat. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..