TheldaZelda skrev 2013-02-16 19:10:09 följande:
Jag är inget fan av hennes bok och "pedagogik". Men jag trodde inte det synsättet var populärt i dag och minst 10 år bakåt i tiden... Det finns en uppsjö av nya teorier som är lämpligare och modernare med det vi vet om barn och deras psyke i dag. Jag trodde den boken skrotats för länge sedan.
Så varför slå in en öppen dörr i dag, med denna typ av diskussion, som jag tycker det är. Man får inte glömma bort att innan dotterns skandal avslöjande bok kom så var inte denna debatt het. Hade man glömt boken? Varför rasade inte en generations mödrar då det begav sig? (Jag tror dock många inte höll med på den tiden också.)
Jag menar inte att vi ska köpa hennes teorier, men det är som att diskutera och förfasa sig över rasistiska barnböcker... som skrevs på 50-talet och i den tidsandan. I dag är det fel tänk, alla vet och alla kan agera därefter.
Min mor sade, vilket jag är tacksam för, att hon aldrig skulle använda AW metoder. Jag älskar min mamma. Hon är helt underbar, och hon älskar mig, och ibland fick jag sitta för mig själv i spjälsängen med en leksak medan hon sov klart, och det var helt okej för jag vaknade alltid tidigt.
När jag ser på mina syskonbarn och mitt gudbarn och tänker mig att man skulle använda vagning, buffning, solfjädrar, tryckpressar och allt vad det nu heter på det där underbaraste av underbara... så vänder de sig i min mage.