Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

MalinEddie skrev 2013-02-14 10:58:25 följande:
    Anledningen till att jag bad att få inlägg 375 borttaget där jag citerar TS i en av AW "favorittrådar" är att jag blev kontaktad att den person som skrev inlägget. Hon är idag inte medlem på AW forum och mår inte bra av att se inlägget.
    Hon vill inte gå in på detaljer i tråden men gav mig detta att citera:
    "Jag tar bestämt avstånd från den citerade tråden. Jag kan inte stå för det jag skrivit och det är olyckligt att texten används i rådgivande syfte. Jag skulle inte uttrycka mig på detta sätt idag."
    Wow!! Det var intressant. Undrar om det var en av dessa flera personer som stått AW så nära så på forumet men sedan sagt emot AW på någon fråga och därefter blivit utkastad...
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby
    Litet My skrev 2013-02-14 17:05:07 följande:
    Vet att en del föräldrar som har barn med adhd och Autism försvann efter AW kläckte att det handlade om uppfostran och att ADHD medicin var dödligt knark och hänvisade till skolmassakrer eller hur det nu var (finns en krönika).
    Lol. Hon förnekar sig inte.

Det är väldigt mycket "Gör som jag säger, inte som jag gör" kring AW:s metoder.
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby
    MalinEddie skrev 2013-02-14 19:43:23 följande:
    Jag har fått ett meddelande från familjeliv nu och de nekar min önskan att få inlägget borttaget. Jag kommer gå vidare med detta.
    Mystiskt!! Om du inte hade velat få det borttaget så hade de varit ALL OVER IT!
  • Jellybeanbaby
    purple box skrev 2013-02-15 20:51:35 följande:
    Men vad läskigt. Och det finns säkert massvis med osäkra föräldrar som tar första "logiska" utväg från sina rädslor om t ex psd eller bokstavsbarn.
    Som du sa, en eloge till de som vågar lämna hennes forum.
    Verkligen. Det måtte ju kännas som att lämna en sekt...
  • Jellybeanbaby
    purple box skrev 2013-02-16 18:56:11 följande:
    Barnhemsbarn är de tystaste och lugnaste små bebisar som finns. De sover när de ska, och om de är vakna så gör de inget väsen av sig. Varför? För de har insett att ingen kommer. Ingen bryr sig.

För mig signalerar inte det trygghet. Det gör ont att veta att ett barn kan ge upp och att det tillåts ge upp. Ja, barnen sover hela natten. Men till vilket pris?
    Får en tår i ögat här. Det är precis så jag uppfattar AW metoder. Ungefär som att Den Lilla ska brytas ner tills egna medfödda viljan är stävjad.
  • Jellybeanbaby
    TheldaZelda skrev 2013-02-16 19:10:09 följande:
    Jag är inget fan av hennes bok och "pedagogik". Men jag trodde inte det synsättet var populärt i dag och minst 10 år bakåt i tiden... Det finns en uppsjö av nya teorier som är lämpligare och modernare med det vi vet om barn och deras psyke i dag. Jag trodde den boken skrotats för länge sedan. 

Så varför slå in en öppen dörr i dag, med denna typ av diskussion, som jag tycker det är. Man får inte glömma bort att innan dotterns skandal avslöjande bok kom så var inte denna debatt het. Hade man glömt boken? Varför rasade inte en generations mödrar då det begav sig? (Jag tror dock många inte höll med på den tiden också.) 

Jag menar inte att vi ska köpa hennes teorier, men det är som att diskutera och förfasa sig över rasistiska barnböcker... som skrevs på 50-talet och i den tidsandan. I dag är det fel tänk, alla vet och alla kan agera därefter.   
    Min mor sade, vilket jag är tacksam för, att hon aldrig skulle använda AW metoder. Jag älskar min mamma. Hon är helt underbar, och hon älskar mig, och ibland fick jag sitta för mig själv i spjälsängen med en leksak medan hon sov klart, och det var helt okej för jag vaknade alltid tidigt.

När jag ser på mina syskonbarn och mitt gudbarn och tänker mig att man skulle använda vagning, buffning, solfjädrar, tryckpressar och allt vad det nu heter på det där underbaraste av underbara... så vänder de sig i min mage.
  • Jellybeanbaby
    Your Mama Bear skrev 2013-02-16 21:52:50 följande:
    Varför i hela helvetet ska en liten bebis på fyra (!) månader sova hela natten?! Varför kräva det?

Det finns barn och föräldrar som behöver hjälp med sömnen för att den verkligen är ett problem för antingen ena parten eller båda, men det gäller INTE att en pyttebebis vill äta eller snutta flera gånger per natt. Fatta det för en gångs skull och erkänn att det går emot all tillgänglig forskning att neka sitt barn den närhet hen behöver och kalla det omtanke.
    BRA skrivet!!!
  • Jellybeanbaby

AW jag tycker du ska gå in på Flashbacks tråd om dig och debattera med dem också

• Jellybeanbaby

Själv brukar jag vakna efter 6-7 h sömn och vara torr i halsen och känna mig urtörstig... Tänk på en sån liten då, efter 12 h...

• Jellybeanbaby
    Natulcien skrev 2013-02-16 23:13:00 följande:
    Du har inte fått svar på någon fråga. Du har inte kommunicerat. Du för en monolog.
    Det är ju precis detta som du lär ut att föräldrar ska göra med sina bebisar: Svara inte på det bebisen verkligen vill. Svara inte på dess behov. Svara "Goddag Yxskaft", svara med en ramsa.

Du gör ju likadant här och nu. Du "svarar" med en ramsa som inte säger någonting, som inte kommunicerar och som bara gör dig själv lika otillgänglig som du anser att förädlara ska vara för sina bebisar.

Jag uppfattar det hela som mycket, mycket sorgligt.

Bra skrivet! Ja det är det.
    lövet2 skrev 2013-02-16 23:31:50 följande:
    Det är för att vi insett för länge sedan att spädbarn är olika och inte stöpta i samma mall. De är inte små robotar, utan där den ena behöver mycket sömn behöver den andra bara hälften. En äter sig mätt på 5 minuter och en annan tar en timme på sig.

Personligen har jag aldrig sett mig som en lärare åt mina spädbarn, utan snarare som en elev. Kanske du hade lärt dig lite mer om vad barn mår bra av, om du testat det någon gång?

Godnatt själv!
    Åh det skulle vara underbart att få svar på detta från AW. "snarare en elev än lärare", du är underbar Hjärta

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..