Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Sulitelma16 skrev 2013-02-08 12:20:49 följande:
    Jag ser till skillnad från er Anna Wahlgrens Barnaboken som ett stöd i min vardag. Hon beskriver ärligt, det är ingen skrivbordsexpert utan egna men välgrundade åsikter och erfarenheter. Allt håller jag inte med om, men jag tar till mig det som är klokt och funkar för mig. Vill ni ha läkarutlåtande - vänd er till dem.

Apropå diskussionen om näthat den senaste tiden blir jag förbluffad av hur mycket ohämmat skitsnack som förekommer, med ursäkter som "Jag måste ju reagera eftersom det hon gör är barnmisshandel" och liknande. I trådar som dessa träffas anhängare kring sitt gemensamma intresse: Kasta skit på en person som många älskar att hata. Det verkar som er livsluft är att tycka illa om Anna. Lägg istället den energin på alla som VERKLIGEN  inte brytt sig om sina barn, dvs i de flesta fall män som misshandlar eller inte ens har försökt utan bara stuckit.
    Finns bevis att AW misshandlar barn? Nej! Förtjänar hon respekt? Ja! Ingen av oss vet heller hur sanningen ser ut. Felicia Feldts bok är ingen absolut sanning. Anna har rätt att försvara sig - det är Felicia som valt att utan annas vetskap göra detta offentligt.

Kärleksbomba istället för att hata!
    Vad heter du på AW-sektforumet?
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby
    Natulcien skrev 2013-02-08 15:28:53 följande:
    Ok.
    Själv tycker jag att det är just vidrigt att låta ett spädbarn ligga i sin egen avföring/spyor, skrika av hunger och skrika sig till sömns...
    Håller med. Låter som en mardröm i ett rumänskt barnhem typ.
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby

Några som platsar inom området misshandel:
    * "buff", "solfjäder", "brutala solfjädern",  "tryckpressen", nackvridning vid läggdags

* "vagning" (= motsv shaken baby syndrome)

Några som platsar inom områdena vanvård och allvarlig försummelse:
    * låta sitt barn gå hungrigt och törstigt, låta sitt barn sova med smutsig blöja, låta sitt barn ligga i sina spyor, llåta sitt barn skrika under lång tid utan tröst, använda sig av tramsning, förlåt, ramsning istället för kroppskontakt och istället för att ge sitt barn uppmärksamhet och hjälp

...

• Jellybeanbaby
    Natulcien skrev 2013-02-08 16:13:24 följande:
    Nja...
    AW väljer ju inte att skriva att man ska låta bebisen skrika sig till sömns, utan gör omskrivningar som att bebisen är "arg" eller "protesterar" etc. och att man ska överrösta bebisen med andra ljud...
    Just det! Det är en av mina starkaste invändningar. "Protesterna ska "TAS UR" den lilla.
    Protesterna ska ebba ur den lilla barnakroppen tills den inte orkar protestera mer."
    Typ. Minns inte exakta ordalydelserna. Men som hon talar om spädbarn! Som om de vore nån slags.... sak.
  • Jellybeanbaby
    snällochgla skrev 2013-02-08 16:42:06 följande:

Ja det måste vara så. Min bok är alldeles sönderläst och då inte pga att jag bläddrat efter tips och råd utan för att det är en jätteintressant bok. (Idag är Anna Wahlgren 70 år!!! och jag fattar inte varför så många unga? retar sig på henne. Är det någon som lyssnar på vad mormor/farmor säger? Nej för de är så gamla och tankar kring barnuppfostran är verkligen något som skiftar med generationerna.
    *kväver ett skratt*

Det är inte bara unga som ogillar AW.
    Vi som ogillar AW gör det för att alla hennes tips synes vara sprungna ur ett rent egoistiskt motiv.
  • Jellybeanbaby

Sen, vad är det för psykotisk grej AW gör med sina smajlisar på sitt forum??
    Små fiolspelande smileys under varje inlägg. Och en smiley (!) istället för ett utropstecken.

Jag använder också smileys, men nån måtta får det ju vara.

• Jellybeanbaby
    Mad as snow skrev 2013-02-08 20:09:49 följande:

Att stå bakom en dörr och "ramsa" är inte att ge respons. Det är inte att spegla känslor. Det är inte att trösta. Man pratar om Vargen som barnet är rädd för och tror att barnet blir tryggt om man står och dammsuger utan att gå in och trösta. Man ser det som en lyckad metod när barnet har tystnat (slutat ropa efter sina föräldrar). Nej, det är inte att ge respons. Man ska gå in till barnet och låtsas att allt är jättekul och roligt, även när barnet inte känner att det är så. Kan du gissa vad det leder till i förlängningen? Att föräldrarna hela tiden visar en diametral motsats till det man känner?
  • Jellybeanbaby
    snällochgla skrev 2013-02-09 23:12:35 följande:
    Du får det att låta som om Anna W är ledare i en skum sekt som har som ritual att plåga barn. Det måste väl finnas något som är bra med henne? Om det inte finns det så handlar det väl om någon typ av hjärntvätt kanske? Men hur hon gör det över nätet har jag svårt att begripa.
    Det fetade: Det är hon.
  • Jellybeanbaby

"CITAT ANNA WAHLGREN

Ge honom en upplysningsramsa direkt på morgonkulan och / eller sätt på någon glad musik (utan sång) så att ni båda slipper höra eländet Och gå sedan och lägg dig med öronproppar eller en kudde i varje öra.

SLUT CITAT ANNA WAHLGREN"

Alltså... är det såhär hon betett sig mot alla sina barn? Som en egoistisk fjortonåring? Då har jag inte särskilt svårt att förstå att flera av hennes barn inte vill ha kontakt med henne idag.

• Jellybeanbaby
    Mad as snow skrev 2013-02-10 00:58:56 följande:

Alltså allvarligt. Det vänder sig i magen.

Ja det gör det.

Wow, friskt rensat i den här tråden. Är AW mod här?
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..