Anonym skrev 2013-01-30 15:00:17 följande:
Får så ofta höra kommentarer från mammor till flickor att de verkligen hoppades på en tjej o.s.v. Fick även höra att det skulle vara så mycket bättre med en dotter att det är så speciellt för mamman och mycket lättare att knyta an till sitt barn när en mamma får en dotter istället för en son. Är det verkligen så? Är själv mamma till ett gäng pojkar och visst har det varit underbart att få dem, kan det verkligen kännas mer betydelsefullt att få en flicka? Har själv också önskat mig en flicka men kan det verkligen vara så att det känns annorlunda, det är ju endå ett barn man får?
jag har 2 söner och 1 flicka.. och med facit i hand - ja jag har knutit an mycket fortare nu till min bebisflicka än vad jag gjorde med mina söner..
MEN med 1a sonen så hade jag en sjukt jobbig och komplicerad långdragen förlossning där jag inte kunde ta hand om vare sig mig själv eller sonen under några veckor efteråt..
med 2a sonen fick jag en förlossningsdepression.. sönerna kom väldigt tätt och jag var inte alls redo för ytterligare ett barn när 2an var på väg..
nu med 3an - flickan - så var hon välplanerad och galet efterlängtad, vi kände både att det fattades en person i vår familj, och att det råkade bli en tjej var bara en bonus! (efterlängtad bonus då jag önskat mig en flicka också!)
så jag hade mycket större fördelar denna gången än med mina söner då förlossningen tog 1/4 del av den tid som den tog med sönerna, jag mådde bra efteråt utan komplikationer!
vi har ordnat sedan innan så tiden efteråt skulle vara så lugn och behaglig som möjligt!! pappan är föräldraledig ihop med mig i 2månaders tid.
så jag tror inte att det endast är för att hon är en tjej som gjort att jag kunnat knutit an så pass tidigt till henne!
utan det är många fler aspekter som ligger i för min del. :)
men det känns lite extra speciellt att det är en tjej, svar ja. både för mig och för min man (överraskande nog för oss båda två ska tilläggas!)