• Anonym

Är det mer speciellt att få en dotter?

Får så ofta höra kommentarer från mammor till flickor att de verkligen hoppades på en tjej o.s.v. Fick även höra att det skulle vara så mycket bättre med en dotter att det är så speciellt för mamman och mycket lättare att knyta an till sitt barn när en mamma får en dotter istället för en son. Är det verkligen så? Är själv mamma till ett gäng pojkar och visst har det varit underbart att få dem, kan det verkligen kännas mer betydelsefullt att få en flicka? Har själv också önskat mig en flicka men kan det verkligen vara så att det känns annorlunda, det är ju endå ett barn man får?

• Svar på tråden Är det mer speciellt att få en dotter?
  • Alvii

Jag väntar en son som ska födas snart, har svårt att tänka mig att jag skulle känna någon större kärlek om det var en flicka, det där med att ha att "relatera till" sitter i ens egen inställning, tänker jag att "jag kommer inte relatera till han för han har snopp" så är det klart det blir problem :p 

• Tealhawk

Vad jag tror så vill mammorna ha ett barn som liknar henne både till utseende och personlighet och det är därför dotterhysterin är så stor. Visst. Det är större chans att det händer vid ett samkönat barn, men ingen garanti. Jag tex har en son, men han är mest lik mig till utseende och personlighet (iaf nu som bebis).
    Dessutom slipper jag oroa mig över använda bindor i sovrummet och utbrott över att inte få gå i högklackat en tisdag som 11-åring (ex, taget från familjeliv.se), så jag kunde inte vara nöjdare.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym

Har bara läst ts. Jag har två flickor som jag älskar överallt annat. För mig spelar inte könet någon stor roll och jag tror att jag hade älskat två pojkar lika mycket. Har aldrig önskat ett kön, bara frisk och välskapt bebis.

• missan75

Jag har en av varje, det är lika speciellt med dem båda.

• hjärtemamma

Nu har jag två döttrar, men jag kan inte tänka mig att det hade känts annorlunda bara för att de hade varit pojkar istället. Jag älskar dem för att de är mina barn, inte för att de har snippa. Jag tror att många mammor föreställer sig att det skulle vara underbart att ha en flicka efter i som i ditt fall TS att man har en viss relation till sin mamma, men när väl barnet kommer ut tror jag inte man bryr sig och gör man det borde man inte skaffa barn. Jag har läst en hel del inlägg här inne om att man vill ha ett visst kön och blir så besviken när det inte blir det, jag förstår inte varför. Samma sak kan jag inte förstå folk som påstår sig vara lyckligare bara för att man fått ett barn av varje kön. Många menar på att ha man en flicka så vill man ha en pojke nästa gång eller tvärtom.

• Anonym

jag har båda könen och min pojke, det är något speciellt med honom.
    Jag ser min man, och min pappa i honom och facineras så otroligt. Min kärlek är gränslös till mina 2 tjejer med men min pojke, det är något speciellt med att ha en pojke.
    Man är extra lyckligt lottad om man får (om man vill) barn av olika kön :)

• Rödaskor

Relationer blir vad man gör det till. Har man bestämt sig för att eller tror att kvinnor har en bättre och närmare relation till sina döttrar så kommer man medvetet eller omedvetet skapa det.

• Anonym (hm)
    Anonym skrev 2013-01-30 15:00:17 följande:
    Får så ofta höra kommentarer från mammor till flickor att de verkligen hoppades på en tjej o.s.v. Fick även höra att det skulle vara så mycket bättre med en dotter att det är så speciellt för mamman och mycket lättare att knyta an till sitt barn när en mamma får en dotter istället för en son. Är det verkligen så? Är själv mamma till ett gäng pojkar och visst har det varit underbart att få dem, kan det verkligen kännas mer betydelsefullt att få en flicka? Har själv också önskat mig en flicka men kan det verkligen vara så att det känns annorlunda, det är ju endå ett barn man får?
    jag har 2 söner och 1 flicka.. och med facit i hand - ja jag har knutit an mycket fortare nu till min bebisflicka än vad jag gjorde med mina söner..
    MEN med 1a sonen så hade jag en sjukt jobbig och komplicerad långdragen förlossning där jag inte kunde ta hand om vare sig mig själv eller sonen under några veckor efteråt..
    med 2a sonen fick jag en förlossningsdepression.. sönerna kom väldigt tätt och jag var inte alls redo för ytterligare ett barn när 2an var på väg..

nu med 3an - flickan - så var hon välplanerad och galet efterlängtad, vi kände både att det fattades en person i vår familj, och att det råkade bli en tjej var bara en bonus! (efterlängtad bonus då jag önskat mig en flicka också!)
    så jag hade mycket större fördelar denna gången än med mina söner då förlossningen tog 1/4 del av den tid som den tog med sönerna, jag mådde bra efteråt utan komplikationer!
    vi har ordnat sedan innan så tiden efteråt skulle vara så lugn och behaglig som möjligt!! pappan är föräldraledig ihop med mig i 2månaders tid.

så jag tror inte att det endast är för att hon är en tjej som gjort att jag kunnat knutit an så pass tidigt till henne!
    utan det är många fler aspekter som ligger i för min del. :)

men det känns lite extra speciellt att det är en tjej, svar ja. både för mig och för min man (överraskande nog för oss båda två ska tilläggas!)

• Madeleine Louise

Om man önskar sig en flicka är det nog mer speciellt att få en flicka. Om man önskar sig en pojke så är det nog mer speciellt att få en pojke. Jag önskade mig ett barn... Och fick två söner! Det var såklart underbart för mig, men jag hade inte önskat mig ett visst kön och hade säkerligen blivit lika glad över att få flickor. Jag kan tänka mig att det känns mer SPECIELLT att få det kön man önskat sig för att önskan uppfylls, men att man blir lika LYCKLIG även om man inte får det kön man önskat sig, eftersom kärleken till sina barn alltid är detsamma.

Jag skulle inte kunna byta ut mina söner mot flickor, men hade jag haft flickor hade jag nog sagt tvärtom. Man kan aldrig vara garanterad att barnet kommer vara på ett visst sätt. Äldsta sonens intressen, personlighet m.m. anses ibland "flickiga" enligt samhället, och vi har dessutom en superbra son-mamma-relation, så se hur det kan bli!

♥ Hemmafru i Spanien med 2 söner ♥
  • Anonym (Emma)

Vet att tråden är gammal,  men jag fick fyra pojkar,  och efter det en flicka.
    Enligt mig (och även min man)  så är det väldigt roligt att få barn av båda könen! 
    Men hade vi fått välja bara ett kön, så hade det varit omöjligt! 
    Det går inte!   Våra söner är så underbara och individuella, och vår dotter också.
    För oss är inget kön värt mer än det andra.  Det blir härliga olika personligheter av dom, oavsett kön. 

• Anonym (Emma)

Tillägg:  Jag har knutit an precis lika mycket till pojkarna som till flickan.
    Helt ärligt, jag är anonym här.

• Anonym (Som Indien)

Sverige är som Indien fast tvärtom. I Indien avgudas pojkarna och i Sverige avgudas flickorna. Båda är lika sjuka. (fast tur att vi inte mördar pojkarna som de gör med flickorna i Indien).

• Anonym (gg)
    Tealhawk skrev 2013-01-31 23:58:12 följande:

Vad jag tror så vill mammorna ha ett barn som liknar henne både till utseende och personlighet och det är därför dotterhysterin är så stor. Visst. Det är större chans att det händer vid ett samkönat barn, men ingen garanti. Jag tex har en son, men han är mest lik mig till utseende och personlighet (iaf nu som bebis).
    Dessutom slipper jag oroa mig över använda bindor i sovrummet och utbrott över att inte få gå i högklackat en tisdag som 11-åring (ex, taget från familjeliv.se), så jag kunde inte vara nöjdare.

Precis kan inte tänka mig att det skulle kännas annorlunda med en flicka, har pojkar själv.

Båda liknar mig till utseendet, men den ena har även många likheter i sin personlighet, har alltid haft. 

För mig har det varit extra fint att få uppfostra två pojkar (de är stora nu) eftersom min syn på män och pojkar radikalt har förändrats till det bättre, min syn på män var inte bra efter min egen uppväxt.
  • Emala

Dumheter!  
    Jag har tre söner och en dotter.
    Inget kön är mer betydelsefullt. 
    Anknytningen har varit exakt lika,  oavsett kön.
    Verkar som att de TS beskriver är lite korkade personer som råkat få flicka och fått för sig att de skulle varit sämre mamma om de fått pojke. 

• Postman

Ja det är skillnad att få en dotter. Det är också skillnad på att få en son. De beter sig väldigt olika.

Svar på tråden Är det mer speciellt att få en dotter?