• Anonym

Är det mer speciellt att få en dotter?

Får så ofta höra kommentarer från mammor till flickor att de verkligen hoppades på en tjej o.s.v. Fick även höra att det skulle vara så mycket bättre med en dotter att det är så speciellt för mamman och mycket lättare att knyta an till sitt barn när en mamma får en dotter istället för en son. Är det verkligen så? Är själv mamma till ett gäng pojkar och visst har det varit underbart att få dem, kan det verkligen kännas mer betydelsefullt att få en flicka? Har själv också önskat mig en flicka men kan det verkligen vara så att det känns annorlunda, det är ju endå ett barn man får?

• Svar på tråden Är det mer speciellt att få en dotter?
  • Anonym

Jag tror inte att det är någon skillnad. Det enda jag kan tänka mig (eller inbillar mig kanske) är att man många gånger har närmare eller regelbunden iaf kontakt med sin dotter i vuxen ålder än vad man har med en son. och därmed mer regelbunden kontakt med barnbarnen från en dotter. Naturligtvis är det inte så för alla, jag vet inte ens om det i regel är såhär, men det är en föreställningar jag har många gånger iaf. Kanske kan detta isf vara en anledning till att man önskar sig en dotter. 

• Anonym

Visst känner jag en saknad att jag inte fått någon av min sort men det känns ändå skönt att läsa att de flesta anser att det inte är någon skillnad känslomässigt att bli mamma till en son eller dotter. Den lycka och glädje man känner när man får barn verkar vara densamma oavsett kön.

• Anonym

Jag har tre barn, två pojkar och en flicka. Jag älskar dem alla precis lika mycket men jag är oerhört glad att jag fått en dotter också efter två pojkar. Jag tror det för mig har med min relation till min mor att göra. Jag står nära min pappa också men jag ville uppleva en mor-dotterrelation och förhoppningsvis också få möjlighet att bli mormor.

• Anonym

Har bara läst ts. Jag har två flickor som jag älskar överallt annat. För mig spelar inte könet någon stor roll och jag tror att jag hade älskat två pojkar lika mycket. Har aldrig önskat ett kön, bara frisk och välskapt bebis.

• Anonym

jag har båda könen och min pojke, det är något speciellt med honom.
    Jag ser min man, och min pappa i honom och facineras så otroligt. Min kärlek är gränslös till mina 2 tjejer med men min pojke, det är något speciellt med att ha en pojke.
    Man är extra lyckligt lottad om man får (om man vill) barn av olika kön :)

Svar på tråden Är det mer speciellt att få en dotter?