• Anonym

Är det mer speciellt att få en dotter?

Får så ofta höra kommentarer från mammor till flickor att de verkligen hoppades på en tjej o.s.v. Fick även höra att det skulle vara så mycket bättre med en dotter att det är så speciellt för mamman och mycket lättare att knyta an till sitt barn när en mamma får en dotter istället för en son. Är det verkligen så? Är själv mamma till ett gäng pojkar och visst har det varit underbart att få dem, kan det verkligen kännas mer betydelsefullt att få en flicka? Har själv också önskat mig en flicka men kan det verkligen vara så att det känns annorlunda, det är ju endå ett barn man får?

• Svar på tråden Är det mer speciellt att få en dotter?
  • Coxia

ska svara när min kille i magen föds. Men jag har svårt att se att jag känna något annat än kärlek. 

• Emilia82

Nu har jag ingen son, men detta är min gissning (jag har alltid velat haft döttrar..) jag tror att många kvinnor önskar sig en dotter för att en kan relatera till det på ett annat sätt, jag tex har ju ingen aning om hur det är att va en man :) MEN får jag en son i framtiden kommer jag älska honom lika mycket! älskar alla barn, men på lite olika sätt ändå. Alla är ju olika personer! Jag har inte önskat mig döttrar för att kunna måla deras naglar eller fläta håren (även om jag gillar sådant på mig själv:)) utan för att jag mer vet hur kvinnor funkar,typ, svårförklarligt, en känsla.... Få se om det blir en son någon gång i framtiden för mig, då kan jag bättre "jämföra" :)

• Makrame

Det är ingen som helst skillnad tycker jag! :)

• vampyria2

Jag tillhör dem som faktiskt trodde det, har ingen syster och har alltid önskat mig en, när jag sen fick tre döttrar så var jag så lycklig över att äntligen ha fått äran att leva så nära tre små töser.
    När jag väntade nummer fyra så fick vi reda på att det var en liten grabb och jag tyckte nästan synd om honom innan han föddes, jag tänkte att jag kan aldrig komma en pojke lika nära som jag är med mina töser...jag hade så fel som man bara kan, från den sekund han föddes så var han mitt hjärta exakt lika mycket som hans systrar och jag var så förvånad de första åren över hur lika det är att ha en son som att ha döttrar, enligt mig så är det faktiskt ingen skillnad alls Drömmer

• Angeli

Har jag svårt att tro, älskar min lilla kille mer än livet själv och han är en riktig liten morsgris ;) känner en otrolig samhörighet med honom :)

• Alecto

Jag har tre barn, två killar och en tjej och det är ingen skillnad på mina tre skitungar - alla är mina hjärtan och älsklingar.

• Anonym

Jag tror inte att det är någon skillnad. Det enda jag kan tänka mig (eller inbillar mig kanske) är att man många gånger har närmare eller regelbunden iaf kontakt med sin dotter i vuxen ålder än vad man har med en son. och därmed mer regelbunden kontakt med barnbarnen från en dotter. Naturligtvis är det inte så för alla, jag vet inte ens om det i regel är såhär, men det är en föreställningar jag har många gånger iaf. Kanske kan detta isf vara en anledning till att man önskar sig en dotter. 

• nozpa

Har ingen son. Men givetvis är det speciellt med en dotter. Det är ju mitt älskade barn! Hade absolut varit lika speciellt med en son. :)

• Anonym (jag)

Jag önskade mig en dotter som andra barn för jag hade redan en son och ville gärna uppleva båda könen. Vi ska bara ha två barn - helt uteslutet med fler.

Nu är min yngste son tio månader och jag kommer aldrig att få uppleva hur det känns att ha en dotter. Men jag blir kallsvettig av bara tanken att minstingen skulle vara en tjej - då skulle vi ju inte haft vår underbare lillebror i familjen.

Mina barn är mina barn, och viktiga oavsett kön.

Svar på tråden Är det mer speciellt att få en dotter?