• Anonym

Är det mer speciellt att få en dotter?

Får så ofta höra kommentarer från mammor till flickor att de verkligen hoppades på en tjej o.s.v. Fick även höra att det skulle vara så mycket bättre med en dotter att det är så speciellt för mamman och mycket lättare att knyta an till sitt barn när en mamma får en dotter istället för en son. Är det verkligen så? Är själv mamma till ett gäng pojkar och visst har det varit underbart att få dem, kan det verkligen kännas mer betydelsefullt att få en flicka? Har själv också önskat mig en flicka men kan det verkligen vara så att det känns annorlunda, det är ju endå ett barn man får?

• Svar på tråden Är det mer speciellt att få en dotter?
  • Kotthare

Jag upplever tvärtom att relationen till barn med annat kön blir särskilt magisk.

• NKmamma

Har 2 döttrar och skulle inte känna annorlunda för en son. Könet är inte viktigt för mig.

• Anonym (jag)
    vampyria2 skrev 2013-01-31 01:17:43 följande:
    Eller så gör man som mig, jag fick en tös som sen visade sig vara en grabb men inte tusan älskar jag henne mindre för det hehe
    Va? Hur menar du nu? Har hon gjort könsbyte eller trodde ni vid födesln att hon var tjej, men sen visade det sig senare att det var en grabb?
  • vampyria2

Min ena "dotter" ser ut som en tös på ett litet ställe men resten är hon en grabb och hon känner sig som en grabb.
    När Jon var åtta skickades hon på könsutredning och vi fick reda på att hon enbart har pojkkromosomer, så hon är faktiskt en grabb och har levt som det sen dess

• Anne69

Jag kan inte tänka mig att känslan är olika, och jag är säker på att det inte hade varit någon skillnad för mig. Min önskan var bara att få ett friskt barn, kön kändes oväsentligt. Men när vi fick vår första dotter kröp det fram att min man alltid önskat sig en dotter och att han tyckte att just att hon var flicka var något alldeles extra. Intressant!

• Anonym

Visst känner jag en saknad att jag inte fått någon av min sort men det känns ändå skönt att läsa att de flesta anser att det inte är någon skillnad känslomässigt att bli mamma till en son eller dotter. Den lycka och glädje man känner när man får barn verkar vara densamma oavsett kön.

• Anonym (jag)
    vampyria2 skrev 2013-01-31 08:21:09 följande:
    Min ena "dotter" ser ut som en tös på ett litet ställe men resten är hon en grabb och hon känner sig som en grabb.
    När Jon var åtta skickades hon på könsutredning och vi fick reda på att hon enbart har pojkkromosomer, så hon är faktiskt en grabb och har levt som det sen dess
    Åh! Du skriver "hon" här, men i vardagen säger ni han och honom? Är han nöjd nu eller vill han operera sig i framtiden? Förlåt ot.
  • Höghus

Jag har båda sorterna och det är ingen skillnad. Varje barn är en individ oberoende av kön.

• vampyria2

Anonym(jag) vi säger faktiskt både hon och han än så länge, ska väl gå över till han men glömmer bort oss ibland, är inte så lätt alla gånger hehe.
    Han är en så länge bara 10 år men jag tror att han kommer att göra en operation sen när han får, det är så självklart att han är en pojke och vill leva som en "på riktigt", men men det är en fråga för framtiden

Svar på tråden Är det mer speciellt att få en dotter?