• annonyym88

Köper du kläder på H&M?

www.svt.se/nyheter/sverige/kritik-mot-h-och-m-s-laga-loner

Som de flesta borde veta tillverkas merparten av H&Ms kläder i östra Asien, bland annat i Bangladesh. Det finns en anledning att H&M har så billiga kläder - lönerna som betalas ut år arbetarna är skamligt låga - 300 kr/mån. Denna låga lön gör att du kan köpa dina kläder billigt. Det finns andra klädhandlare som tillverkar sina kläder i Europa, och då blir också prislappen till dig som konsument betydligt högre - vilket gör att många väljer bort dom dyra butikerna för att handla på H&M - den egna girigheten styr som vanligt främst.

Det finns väldigt mycket hyckleri i denna fråga. Man vill gärna ha billiga kläder, sedan tycker man synd om arbetarna som nästan inte får något betalt. Som sagt:

våra billiga kläder=låg lön för arbetare i någon annan del av världen

När vi köper billiga kläder bidrar vi direkt till att arbetare i Bangladesh får låg lön. Köper vi dyrare kläder bidrar vi till att arbetare i Europa får bättre betalt och att fabrikerna i Asien inser att låg lön inte är OK. Det är inte svårare än så. Vill vi hjälpa till måste vi vara beredda på att öppna våra egna plånböcker, och där tar det stopp för de flesta. Man kan skänka några tusen om året i bistånd som inte gör någon långsiktig nytta, eller vänja sig vid att köpa färre och dyrare kläder.

Men det sätter vår girighet stopp för.

• Svar på tråden Köper du kläder på H&M?
  • Regnig måndag
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 17:53:05 följande:
    Så i stället för att göra en liten sak som du klarar av struntar du i att göra något alls? 

För din information finns det en hel del du kan göra på hemmaplan. Låta bli att handla på HM är ett exempel, dra ner på sin konsumtion är en annan. Handla ekologiskt, begagnat och rättvisemärkt. Man kan använda pengarna man inte gör av med på strunt till vettiga projekt på plats eller skaffa sig fadderbarn.

Det innebär fortfarande inte att man går genom livet och tror att man är värsta miljö- och människohjälten men nog fan kan man gå mer rakryggad än de som inte gör ett skit utan bara kör sitt eget ego-race. 
    Fast det finns en hel del kritik mot rättvisemärkt. Nu hinner jag inte googla fram vettigare källor än en flashbacktråd, läs inlägg 73 sammanfattning om den rapport som gjorts angående det.
    Kort går det ut på att rättvisemärkt är bra i det lilla men det förtar inte konventionella produkter som hjälper desto fler.

www.flashback.org/t320447p7

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 18:47:16 följande:
    Jag försöker undvika alla kläder som är tillverkade i Kina, Bangladesh osv

Det går inte alltid men jag gör det jag kan.

Som ovanstående sa: överkonsumtionen är värsta boven inte specifika kedjor/märken
    Jag tycker om att sy men att få veta tygens ursprung är ett litet helvete, jag antar att det mesta som säljs faktiskt är producerade där.
  • RockingSkåne
    tjockobbe skrev 2013-01-30 18:38:12 följande:
    Jag tjänar kanske inte såpass bra att jag har råd att handla på MQ eller andra kedjor? Deras kläder passar inte heller min kropp, och tänker inte gå runt o se ut som fan bara för att det är dyrt!!
    Sverige har alla möjliga klasser, välbärgade till urfattiga. Jag är inte urfattig, men jag behöver mina pengar för att överleva.
    Alla kedjor tillverkar i utlandet och främst Asien så det är ett löjligt argument från början. Det är inte så enkelt som att sluta handla i bara en butik!
  • RockingSkåne
    Regnig måndag skrev 2013-01-30 18:51:46 följande:
    Jag tycker om att sy men att få veta tygens ursprung är ett litet helvete, jag antar att det mesta som säljs faktiskt är producerade där.
    Men visst är det så... Är det bättre att ta deras produktion. Kina skulle gå under!
  • Regnig måndag
    RockingSkåne skrev 2013-01-30 18:53:54 följande:
    Men visst är det så... Är det bättre att ta deras produktion. Kina skulle gå under!
    Sånt där kan göra mig så jävla frustrerad... Man försöker göra gott men det är i praktiken omöjligt... Det känns liksom lite övermäktigt att man bara har valet mellan att köpa det som är en dåligt framtagen produkt eller att börja odla lin själv...
    Och då har jag inte ens börjat fundera på mobiler än
  • tjockobbe
    RockingSkåne skrev 2013-01-30 18:53:00 följande:
    Alla kedjor tillverkar i utlandet och främst Asien så det är ett löjligt argument från början. Det är inte så enkelt som att sluta handla i bara en butik!
    Jo jag räknar med det faktiskt, men det lät inte på föregående talare som att det vore så.. :) Sa ju det att JAG kan inte göra någonting åt att det produceras i öst. O vad ska jag göra, GinaTricot o H&M är praktiskt taget de enda butikerna som har kläder som sitter bra på min kropp. O det har inget med priset att göra. :)
    BF 6 oktober <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • BuoBä
    Dina08 skrev 2013-01-30 18:38:09 följande:
    Men i dyrare kedjors kläder står det Made in China, Bangladesh, Turkey etc. Vad är skillnaden. Det finns i stort sett ingen klädindustri i Europa. Vilka kedjor säljer enbart kläder tillverkade i Europa?

Det undrar jag också. Och som dessutom enbart syr av tyger som också de är tillverkade - och framför allt färgade - på ett miljö- och hälsovänligt sätt. Tygframställning kan vara minst lika smutsigt och slitigt som sömnad.
  • Ordis
    power skrev 2013-01-30 17:50:45 följande:
    Slår ni era barn också? För nån annan kommer antagligen att slå dom förr eller senare? Spela roll då liksom.
    Vilket argument!
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • XcsM
    Dina08 skrev 2013-01-30 18:38:09 följande:
    Men i dyrare kedjors kläder står det Made in China, Bangladesh, Turkey etc. Vad är skillnaden. Det finns i stort sett ingen klädindustri i Europa. Vilka kedjor säljer enbart kläder tillverkade i Europa?
    Men kan man inte ha avtal som garanterar arbetare en lön som det skall gå att leva på? Jag är inte insatt på något sätt men såg dokumentärerna om H&M och hur man behandlade arbetare och det var bla det här Kalla Fakta tog upp.

De flesta andra som tillverkar kläder på de platserna du nämner har avtal med fabrikerna som gör att de inte kan behandla arbetarna hursomhelst, som garanterar dem en lön som går att leva på osv.
    Men det har inte H&M.
    Så förstod jag det i alla fall. 
  • Ordis

Det blev inte den pajkastning jag laddat för. Trist. Men nu får ni sova gott!

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • chrissandra
    Zayco skrev 2013-01-30 17:27:45 följande:
    Varför låtsasbryr ni er som säger att det är fel att köpa H&M kläder bara för att dom är gjorda i fabriker i bangladesh där barn jobbar? Har ni varit där? Gör ni något åt saken? Nä det tror jag verkligen inte att ni gör. Och sen går ni och äter kött med gott samvete, så är det alltid någon jävel som klagar antingen antipäls, vegetarian eller som du TS. Förstår verkligen inte varför folk låtsas bry sig, när dom egentligen inte gör något för att stoppa det. Det är pinsamt.
    www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/vi-gjorde-jatterakan-till-en-skamraka

Toppen med sådana här kampanjer!

Att folk inte förstår hur oerhört stor makt man har som konsument är tråkigt. 
  • random123
    annonyym88 skrev 2013-01-30 13:49:51 följande:
    Köper du kläder på H&M?

www.svt.se/nyheter/sverige/kritik-mot-h-och-m-s-laga-loner

Som de flesta borde veta tillverkas merparten av H&Ms kläder i östra Asien, bland annat i Bangladesh. Det finns en anledning att H&M har så billiga kläder - lönerna som betalas ut år arbetarna är skamligt låga - 300 kr/mån. Denna låga lön gör att du kan köpa dina kläder billigt. Det finns andra klädhandlare som tillverkar sina kläder i Europa, och då blir också prislappen till dig som konsument betydligt högre - vilket gör att många väljer bort dom dyra butikerna för att handla på H&M - den egna girigheten styr som vanligt främst.

Det finns väldigt mycket hyckleri i denna fråga. Man vill gärna ha billiga kläder, sedan tycker man synd om arbetarna som nästan inte får något betalt. Som sagt:

våra billiga kläder=låg lön för arbetare i någon annan del av världen

När vi köper billiga kläder bidrar vi direkt till att arbetare i Bangladesh får låg lön. Köper vi dyrare kläder bidrar vi till att arbetare i Europa får bättre betalt och att fabrikerna i Asien inser att låg lön inte är OK. Det är inte svårare än så. Vill vi hjälpa till måste vi vara beredda på att öppna våra egna plånböcker, och där tar det stopp för de flesta. Man kan skänka några tusen om året i bistånd som inte gör någon långsiktig nytta, eller vänja sig vid att köpa färre och dyrare kläder.

Men det sätter vår girighet stopp för.

Jag visste inte att det var så när jag köpte kläder på hm. Jag köpte inte kläder där för att det var billigt utan för att dom hade snygga kläder och stort utbud. Det handlade inte om girighet från min sida.
Svar på tråden Köper du kläder på H&M?