• annonyym88

Köper du kläder på H&M?

www.svt.se/nyheter/sverige/kritik-mot-h-och-m-s-laga-loner

Som de flesta borde veta tillverkas merparten av H&Ms kläder i östra Asien, bland annat i Bangladesh. Det finns en anledning att H&M har så billiga kläder - lönerna som betalas ut år arbetarna är skamligt låga - 300 kr/mån. Denna låga lön gör att du kan köpa dina kläder billigt. Det finns andra klädhandlare som tillverkar sina kläder i Europa, och då blir också prislappen till dig som konsument betydligt högre - vilket gör att många väljer bort dom dyra butikerna för att handla på H&M - den egna girigheten styr som vanligt främst.

Det finns väldigt mycket hyckleri i denna fråga. Man vill gärna ha billiga kläder, sedan tycker man synd om arbetarna som nästan inte får något betalt. Som sagt:

våra billiga kläder=låg lön för arbetare i någon annan del av världen

När vi köper billiga kläder bidrar vi direkt till att arbetare i Bangladesh får låg lön. Köper vi dyrare kläder bidrar vi till att arbetare i Europa får bättre betalt och att fabrikerna i Asien inser att låg lön inte är OK. Det är inte svårare än så. Vill vi hjälpa till måste vi vara beredda på att öppna våra egna plånböcker, och där tar det stopp för de flesta. Man kan skänka några tusen om året i bistånd som inte gör någon långsiktig nytta, eller vänja sig vid att köpa färre och dyrare kläder.

Men det sätter vår girighet stopp för.

• Svar på tråden Köper du kläder på H&M?
  • tjockobbe
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 17:53:05 följande:
    Så i stället för att göra en liten sak som du klarar av struntar du i att göra något alls? 

För din information finns det en hel del du kan göra på hemmaplan. Låta bli att handla på HM är ett exempel, dra ner på sin konsumtion är en annan. Handla ekologiskt, begagnat och rättvisemärkt. Man kan använda pengarna man inte gör av med på strunt till vettiga projekt på plats eller skaffa sig fadderbarn.

Det innebär fortfarande inte att man går genom livet och tror att man är värsta miljö- och människohjälten men nog fan kan man gå mer rakryggad än de som inte gör ett skit utan bara kör sitt eget ego-race. 
    Jag måste vara en ego-människa då.

Jag har inga fadderbarn eller skickar några pengar utomlands. Handlar bra kläder på H&M och andra lågpriskedjor NÄR JAG BEHÖVER NYA KLÄDER. Köper faktiskt ekomat osv. MEN jag sparar mina pengar till mig själv för jag anser att JAG kommer behöva dem i framtiden. Kanske borde skicka dem nånstans o tänka mer på andras trygghet framför min egen. Gör inget om jag går på knäna, så länge andra har fått mina tjänade pengar som jag hade behövt själv.
     SNÄLLA.
    BF 6 oktober <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • power

Man BEHÖVER inte kläder från hm. Det är ju ren idioti.

• power

• Rocket Mania

Skrev jag inte att "göra det man förmår"?

Vi har turen att tjäna såpass bra att vi har råd med både ekologisk mat och fadderbarn och att slopa hm.

Men visst. Om du känner dig som någon som skiter fullkomligt i hur resten av jordens befolkning har det och aldrig reflekterar över valen du gör så ja, DÅ är du ego

• RockingSkåne

Var är kläderna från... låt säga MQ tillverkade? Lindex? Kappahl, Fan tom exklusiva märken och designermärken tillverkas till stor del i Asien!

Jag tycker såhär att om lönerna är marknadsanpassade och att arbetarna behandlas väl är det inga problem. Det är dock oerhört svårt att veta för oss här. Att dem har låga löner tycker jag inte är det mest relevanta!

• Dina08

Men i dyrare kedjors kläder står det Made in China, Bangladesh, Turkey etc. Vad är skillnaden. Det finns i stort sett ingen klädindustri i Europa. Vilka kedjor säljer enbart kläder tillverkade i Europa?

• tjockobbe
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 18:26:05 följande:

Vi har turen att tjäna såpass bra att vi har råd med både ekologisk mat och fadderbarn och att slopa hm.

Men visst. Om du känner dig som någon som skiter fullkomligt i hur resten av jordens befolkning har det och aldrig reflekterar över valen du gör så ja, DÅ är du ego
    Jag tjänar kanske inte såpass bra att jag har råd att handla på MQ eller andra kedjor? Deras kläder passar inte heller min kropp, och tänker inte gå runt o se ut som fan bara för att det är dyrt!!
    Sverige har alla möjliga klasser, välbärgade till urfattiga. Jag är inte urfattig, men jag behöver mina pengar för att överleva.
    BF 6 oktober <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • RockingSkåne
    power skrev 2013-01-30 18:01:56 följande:
    Skulle vara
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 18:26:05 följande:

intressant att veta var ni handlar era kläder? För jag vet ingen butik som endast inhandlar rättvisemärkta kläder. 
  • Regnig måndag

Varför peka ut HM som en bov?

Det här gäller i princip det mesta vi konsumerar, billiga mobiler som tillverkas i Kina under slavliknande förhållanden, billiga bananer som produceras på hälsovådliga plantage, kaffe som produceras under liknande.
    Sen kan vi börja prata IKEA och vilket jäkla företag som helst.

Vi bygger vår välfärd på konsumtion och de som betalar priset är de som står längst ner i hackordningen.
    Lösningen heter inte att driva kampanjer mot enskilda företag utan att vi måste se över vår överkonsution av det mesta.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Rocket Mania

Jag försöker undvika alla kläder som är tillverkade i Kina, Bangladesh osv

Det går inte alltid men jag gör det jag kan.

Som ovanstående sa: överkonsumtionen är värsta boven inte specifika kedjor/märken

Svar på tråden Köper du kläder på H&M?