Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Köper du kläder på H&M?

Varför peka ut HM som en bov?

Det här gäller i princip det mesta vi konsumerar, billiga mobiler som tillverkas i Kina under slavliknande förhållanden, billiga bananer som produceras på hälsovådliga plantage, kaffe som produceras under liknande.
    Sen kan vi börja prata IKEA och vilket jäkla företag som helst.

Vi bygger vår välfärd på konsumtion och de som betalar priset är de som står längst ner i hackordningen.
    Lösningen heter inte att driva kampanjer mot enskilda företag utan att vi måste se över vår överkonsution av det mesta.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 17:53:05 följande:
    Så i stället för att göra en liten sak som du klarar av struntar du i att göra något alls? 

För din information finns det en hel del du kan göra på hemmaplan. Låta bli att handla på HM är ett exempel, dra ner på sin konsumtion är en annan. Handla ekologiskt, begagnat och rättvisemärkt. Man kan använda pengarna man inte gör av med på strunt till vettiga projekt på plats eller skaffa sig fadderbarn.

Det innebär fortfarande inte att man går genom livet och tror att man är värsta miljö- och människohjälten men nog fan kan man gå mer rakryggad än de som inte gör ett skit utan bara kör sitt eget ego-race. 
    Fast det finns en hel del kritik mot rättvisemärkt. Nu hinner jag inte googla fram vettigare källor än en flashbacktråd, läs inlägg 73 sammanfattning om den rapport som gjorts angående det.
    Kort går det ut på att rättvisemärkt är bra i det lilla men det förtar inte konventionella produkter som hjälper desto fler.

www.flashback.org/t320447p7

• Regnig måndag
    Rocket Mania skrev 2013-01-30 18:47:16 följande:
    Jag försöker undvika alla kläder som är tillverkade i Kina, Bangladesh osv

Det går inte alltid men jag gör det jag kan.

Som ovanstående sa: överkonsumtionen är värsta boven inte specifika kedjor/märken
    Jag tycker om att sy men att få veta tygens ursprung är ett litet helvete, jag antar att det mesta som säljs faktiskt är producerade där.
  • Regnig måndag
    RockingSkåne skrev 2013-01-30 18:53:54 följande:
    Men visst är det så... Är det bättre att ta deras produktion. Kina skulle gå under!
    Sånt där kan göra mig så jävla frustrerad... Man försöker göra gott men det är i praktiken omöjligt... Det känns liksom lite övermäktigt att man bara har valet mellan att köpa det som är en dåligt framtagen produkt eller att börja odla lin själv...
    Och då har jag inte ens börjat fundera på mobiler än
Svar på tråden Köper du kläder på H&M?