• annonyym88

Köper du kläder på H&M?

www.svt.se/nyheter/sverige/kritik-mot-h-och-m-s-laga-loner

Som de flesta borde veta tillverkas merparten av H&Ms kläder i östra Asien, bland annat i Bangladesh. Det finns en anledning att H&M har så billiga kläder - lönerna som betalas ut år arbetarna är skamligt låga - 300 kr/mån. Denna låga lön gör att du kan köpa dina kläder billigt. Det finns andra klädhandlare som tillverkar sina kläder i Europa, och då blir också prislappen till dig som konsument betydligt högre - vilket gör att många väljer bort dom dyra butikerna för att handla på H&M - den egna girigheten styr som vanligt främst.

Det finns väldigt mycket hyckleri i denna fråga. Man vill gärna ha billiga kläder, sedan tycker man synd om arbetarna som nästan inte får något betalt. Som sagt:

våra billiga kläder=låg lön för arbetare i någon annan del av världen

När vi köper billiga kläder bidrar vi direkt till att arbetare i Bangladesh får låg lön. Köper vi dyrare kläder bidrar vi till att arbetare i Europa får bättre betalt och att fabrikerna i Asien inser att låg lön inte är OK. Det är inte svårare än så. Vill vi hjälpa till måste vi vara beredda på att öppna våra egna plånböcker, och där tar det stopp för de flesta. Man kan skänka några tusen om året i bistånd som inte gör någon långsiktig nytta, eller vänja sig vid att köpa färre och dyrare kläder.

Men det sätter vår girighet stopp för.

• Svar på tråden Köper du kläder på H&M?
  • power

Aldrig i livet. Nånsin. Skulle aldrig falla mig in. Det är så vidrigt.

• annonyym88
    power skrev 2013-01-30 13:51:38 följande:
    Aldrig i livet. Nånsin. Skulle aldrig falla mig in. Det är så vidrigt.
    Att öppna plånboken eller att handla på H&M?
  • La Lola

Japp det gör jag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • annonyym88
    La Lola skrev 2013-01-30 14:00:43 följande:
    Japp det gör jag.
    Men då skiter du också i arbetarna hoppas jag (så att du inte hycklar).
  • Pimpinellan

Nej,p.g.a den usla kvaliteten. Senaste tröjan jag köpte höll en tvätt. Säger sig självt med det priset att det inte kan vara kvalitet. Inte snyggt heller för den delen.

• La Lola
    annonyym88 skrev 2013-01-30 14:02:46 följande:
    Men då skiter du också i arbetarna hoppas jag (så att du inte hycklar).
    Jag tänker aldrig på de.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nyfiken gul

jag handlar där till mina barn och till mig själv.

det är svårt med kläder eftersom jag inte vet hur jag ska veta hur kläderna är tillverkade.  

Är alla som köper kläder på zalandoo eller Bubbleroom medvetna om hur deras kläder tillverkas tex?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

jag menar bara för att jag betalar en hundring mer för samma typ av tröja är det ju ingen garanti för att kläderna är "fair traide" 

• Nyfiken gul

Hm är ju bara ETT av företagen som granskats

men alla andra kvarvarande modebutiker och företag och tillverkare då?  

• YokohamaNr2
    Pimpinellan skrev 2013-01-30 14:03:29 följande:
    Nej,p.g.a den usla kvaliteten. Senaste tröjan jag köpte höll en tvätt. Säger sig självt med det priset att det inte kan vara kvalitet. Inte snyggt heller för den delen.
    JAg brukade köpa mycket på H&M men de senaste inköpen har faktiskt kvaliten varit riktigt uselt, enkla t-shirtar som det går hål på efter en tvätt osv. Trodde faktiskt vi hade mal ett tag innan jag insåg att det bara var H&M kläderna. Så nej inte mycket längre pga kvaliten

Kan ju inte tänka mig att andra lågpriskedjor har bättre arbetsförhållanden eller är det bättre med KappAhl osv? Bra att det belyses dock och att konsumenter får veta hur det går till. Tror vi är jmånga som har blivit lite förblindade av alla billiga kläder.
Svar på tråden Köper du kläder på H&M?